Avatar billede gismo2020 Nybegynder
20. september 2010 - 13:46 Der er 13 kommentarer

Ny pc men er det ok?

Hej jeg skal have mig nogle nye dele, har kigget på disse:

Bundkort: ASUS M4A89TD PRO/USB3 (1286 kr.)

CPU: Phenom II X6 1055T 6 MB (AMD Processor in a Box (PIB)) (1434 kr.)

Ram: Corsair XMS3 3 x 2 GB (1029kr.)

Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 (1 GB) (1149kr.)

HDD: WD Caviar Black WD6402AAEX 640 GB (479 kr.)

Ialt pris = 5377 kr.

1. Men nu er mit spørgsmål så om det er ok eller om der er noget andet til prisen der er bedre.

2. og om min strømforsyning på 550w er stor nok?

Håber på et hurtigt svar for vil gerne bestille hurtigst muligt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. september 2010 - 14:49 #1
Nu er det mange år siden jeg har været fuldt opdateret på hardwaresiden, så 1.eren kan jeg ikke svare på. Men er næsten sikker på at du skal have en kraftigere PSU.
Avatar billede chalde Seniormester
20. september 2010 - 15:07 #2
1) Tænker på om bundkortet behøver at koste så meget. Kig på hvad det tilbyder og om du reelt har behov for alle mulighederne. Ellers gå efter et lidt billigere.

2) 550w er rigeligt til det setup. Kan trækkes af en 450w. Bare sørg for et ledigt 6pin stik.
Avatar billede Blandy Praktikant
20. september 2010 - 15:22 #3
550 watt er da kun lige nok til at trække det hele. bare grafikkortet bruger nok 350 watt på toppen. og cpu 150 til 200 watt. do the math
Avatar billede chalde Seniormester
20. september 2010 - 15:44 #4
#3 350w til grafikkort, ja, hvis du sidder med et kraftigt multigpukort ala 5970 eller eller et SLI/Crossfire setup.
Men nu sidder han med et midrange kort som tager ca. 120w +/-.
Ref: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-radeon-power,2122-4.html (med tilføjelse af at et 5770 bruger ca. 60w mindre end et 4870).

Kan forresten lige supplere med Ati's egne krav:
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-5000/hd-5770/Pages/ati-radeon-hd-5770-overview.aspx#3
Og nej, det er ikke 450w til kortet alene, men til hele systemet såfremt det er bestykket med standardkomponenter.

Og Phenom II X6 1055T har en TDP på 95w.
Avatar billede vuffe Nybegynder
21. september 2010 - 08:23 #5
Det med din strømforsyning...det bliver nok et spørgsmål om held. Det kan være din strømforsyning er stor nok, men hvis den er, så er den også kun lige stor nok. Jeg havde en 520W til min C2D 2,8 med et XFX HD5770 og 3 hard diske tilsluttet og jeg måtte altså ud og have fat i en ny strømforsyning fordi den ikke var stor nok.

Mit råd er nok, at hvis du ikke lige gider smide 6-700 kr. efter en ny strømforsyning, så prøv at se om din gamle kan trække det med den du har. Men vær så opmærksom på hvis din PC begynder at opføre sig underligt, for hvis din strømforsyning ER for lille, kan de virke som nogle lidt tilfældige fejl, såsom at den går ned i krævende spil hvor dit grafikkort har mest brug for strøm - og så er man tilbøjelig til at tro at det er grafikkortet den er gal med...så bare vær lidt opmærksom hvis du i første omgang vælger at prøve med den du har...:)

Hvis du ønsker at overclocke, eller har flere harddiske og PCI enheder/andre kort tilsluttet, så ville jeg nok nappe en ny strømforsyning med.

Er enig i at du godt kan spare lidt på bundkortet, hvis det altså ikke er bevidst du har valgt netop dette.
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
21. september 2010 - 08:37 #6
Det ville være træls hvis din computer lavede fejl hvis du satte et usb-stik i :) Køb en ordentlig strømforsyning nu du alligevel er igang :)
Avatar billede chalde Seniormester
21. september 2010 - 08:58 #7
Hvad med at vi lige får på bordet hvilken PSU der er tale om?
For ja, der er stor forskel PSUer. En ringe 600w kan nemt blive overgået af en god 450w.
Men 5770 er ikke krævende på rails. Det kræver ca. 7 amps på 12v railen, hvilket man må antage at selv enringe PSU kan levere.

Men jeg holder på at det er tåbeligt at investere i en ny PSU hvis man sidder med en der fint kan trække systemet.
Har haft et langt mere ressourcekrævende system rendende på en ringe 550w med kun 16amps på hver rail (125w TDP CPU, 4870, 4 diske, 2 optiske m.m).

Så lad os få PSUen på bordet.
Men at antage at hans system bør have en +=550w psu er helt i havnen, idet systemet kan trækkes på mindre, så længe der er tale om en fornuftig PSU der kan levere de amps der kræves.
Avatar billede gismo2020 Nybegynder
21. september 2010 - 09:34 #8
Tak for jeres kommentar og jeres svar.

Mit kabinet er dette med den medfølgende PSU.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=397665

Bundkortet er valgt fordi det har USB 3 og har AMD 890FX Chipsæt som skulle være det bedste.

Jeg er lidt i tvivl om HDDen er ok eller der er noget bedre der?
Avatar billede chalde Seniormester
21. september 2010 - 09:42 #9
Hmm, link dødt eller DB fejl hos edbpriser.
Men det er primært PSUens model/mærke der er interessant (eller den oversigt der står på siden af den).

WD Black edt. ligger i toppen af 7200rpm desktop diske. Samsung F3EG er også et godt bud. Se evt: http://www.itrends.dk/8679
Avatar billede gismo2020 Nybegynder
21. september 2010 - 10:44 #10
Det er et Arctic-cooling Silentium T1 ECO 80 lige hvad der står på ved jeg ikke.
Avatar billede gismo2020 Nybegynder
21. september 2010 - 10:52 #11
Kan lige sige at jeg på nuværende tidspunkt har jeg et NVIDIA GeForce 7900 gt men det ved jeg ikke om i kan bruge til noget?
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
21. september 2010 - 11:08 #12
Altså.. I min verden er en harddisk en harddisk. Du kan selvfølgelig vælge mellem 5400rpm, 7200rpm, 10000rpm, 15000rpm og solid state. Dette kommer an på hvad tegnedrengen tillader ;) men anbefaler da en 7200.
Avatar billede vuffe Nybegynder
21. september 2010 - 11:17 #13
Der er nu forskel på hvilken disk man vælger. Jeg mener det er Seagate, som har haft den højeste fejlrate her på det sidste, mens samsung spinpoints vidst skulle være nogle af de mest pålidelige. Men hæng mig ikke op på det. Nogle modeller af diske har også en meget højere fejlrate. Personligt holder jeg mig fra de store diske, eftersom jeg har haft 3 1,5TB diske som er gået ned med bad sectors i løbet af et halvt år (2WD og 1 Seagate), så nu kører jeg med 2 x 750g samsung spinpoints.