Avatar billede ronni-n Nybegynder
10. september 2010 - 13:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

NAS langsom med xp hurtig med win7

Hej

Jeg har anskaffte mig en Qnap TS-439 Pro II

Når jeg kopiere Filer via netværk til/fra NAS'en fra en xp pc, så vises (via nas'en interface) en hastighed på 48MB (går ud fra det er i sek. der står ikke andet)

Jeg har prøvet med flere pc'er med  XP (en stationær og 2 bærbar),men de kommer max op på 48MB.

hvis jeg så gør det med en netbook med Win7 overføre jeg med 60MB.

hvad kan grunden være til det? Er der en begrænsning på XP?

Det skal lige siges at alle netkort og router er 10/100

En lille side ting, jeg ikke helt forstår.
Den overføre med 48MB/sek, men det tager knap 3 min at kopiere en fil på 700MB.
Hvis den reelt overførte med 48MB/sek så burde det jo kun tage 14,5 sek (700/48)
Hvad er det lige jeg roder rund i der :O

På forhånd tak :)
Avatar billede Bamma Nybegynder
10. september 2010 - 13:43 #1
er du sikker på der ikke er 1gb forbindelse i, da jeg tror da ikke man kan overføre med mere 10-12mb i sekundet på en 100mbit forbindelse. Men det passer trodsalt lidt bedere med de 3min for at flytte en film tilgengæld.

Hvis du skal vide hastigheden du flytter med hent et lille program som DU meter eller lignende, så kan du se præcis hvor hurtig du flytter, det er win xp og win7 ikke altid for gode til.

Grunden til at den køre hurtigere på win7, kunne filsystemet eller netværk opsætningerne, selvom jeg tror win xp osse bruger ntfs, som filsystem. Med mindre de begge regner alt for optimistisk ud på tingende.
Avatar billede ronni-n Nybegynder
10. september 2010 - 17:35 #2
Så fik jeg lige hentet DU Meter og fik testet med det.
Og det var nogle helt andre tal der kom frem der.

Xp  = ca. 78 Mbps (tid for 700MB fil = 75 sek.)
Win7 = Ca. 95 Mbps (tid for 700MB fil = 58 sek.)

Så det er jo ikke helt dårligt, det er dog ærgeligt at Xp ikke vil udnytte hele båndbreden (for det er kun 100Mbit mit net udstyr er)
Kan man rode med nogle indstillinger.
Mine HDD er i NTFS ligesom på windows 7, så det skulle da ikke være det der var grunden.

De tal der kommer frem i NAS interfacet fatter jeg så ikke hvad er.
Nogle Ideer?

Se billed http://i54.tinypic.com/157mbu8.jpg

Tal venstre hjørne = Dem  NAS'en viser
Tal højre hjørne = Målt med DU Meter

Tak
Avatar billede Bamma Nybegynder
15. september 2010 - 13:44 #3
må indrømme jeg heller ikke forstår de tal der.
kan ikke se hvordan 60Mb kan blive til 100Mbit.

Men du ved da i det mindste af windows 7 udnytter din hastighed fuld ud, det er vel altid noget.
Avatar billede ronni-n Nybegynder
15. september 2010 - 14:03 #4
Ja det er noget mærkeligt noget...

Har prøvet at overføre via FTP og der køre det bare derud af 100Mbit, så er det bare det jeg bruger.

Sender det lige et svar så du kan for point, det kan godt være du ikke helt løste mit problem, men du introduceret mig for Du Meter, som gjorde at jeg kunne se den reelle hastaghed, så blev jeg jo lidt klogere :)
Avatar billede Bamma Nybegynder
16. september 2010 - 14:56 #5
Det er helt i orden, du bliver jo osse bedere til at forstå din NAS ved at lege med den (vil selv have en så er misundelig ;) )