Avatar billede Mbj02 Nybegynder
08. september 2010 - 17:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

tv tuner

Hej
Vis jeg køber en tv tuner med mpeg-2 kan jeg så også se dr-hd og alle dem der kanaler når de i 2014 ville sende i mpeg-4
jeg ville modtage med kable altså dvb-c

den som jeg ville købe er http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=Hauppauge+WinTV+HVR-930C&sp=all&pid=503850
Avatar billede Mbj02 Nybegynder
08. september 2010 - 17:18 #1
*det er i 2012 de ville sende mpeg-4
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2010 - 17:36 #2
Jeg har en løs boks med mpeg 2, og jeg kan ikke se dr hd, ramashang, og hvad de hedder, fordi de kun sender de kanalere i mpeg 4. Dr1 tv2 og Dr2 kører fra begge platforme.
Harald Nyborg og Jemogfix har en mpeg 4 til under 400 kr, hvor man kan sætte en usb pind i og optage udsendelser. Der er dog vist kun en tuner i, så man kan ikke se andet program samtidigt.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. september 2010 - 17:39 #3
•Hvad er MPEG?
MPEG står for Motion Picture Expert Group, der har udviklet de standarder, der benyttes til at komprimere digitale lyd- og video-signaler. Når det er besluttet at skifte fra MPEG-2 til MPEG-4 på de nye MUX, skyldes det, at det hermed bliver muligt at øge antallet af tv kanaler, da MPEG-4 kræver mindre bitrate, end der benyttes ved distribution af MPEG-2 signaler. Den variant af MPEG-4 standarden, der vil blive benyttet, hedder H264.

•Hvornår skal jeg senest gøre noget, hvis jeg ikke har MPEG-4?
Ifølge den indgåede politiske aftale (11. juni 2007) vil det være i 2012, når der slukkes for MPEG-2 signalet. Hvis du ønsker at kunne modtage DIGI-TVs MUX2 og betalingskanalerne fra Boxer TV, skal du købe en MPEG-4 modtager inden 1. November2009

•Er det nødvendigt at udskifte min nye digitale modtager boks?
Hvis du kun ønsker at modtage DR1, DR2, TV 2, den lokale TV 2 region og ikke-kommercielt lokal tv, er det først nødvendigt at udskifte din MPEG-2 digitale modtager boks i 2012. Men hvis du ønsker også at kunne modtage DRs kommende gratiskanaler og/eller de op mod 30 betalingskanaler fra Boxer TV skal du investere i en MPEG-4 modtager med eller uden CA-modul.
Fra:
http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/faq.asp
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. september 2010 - 17:39 #4
Du kan ikke se HD kanalerne med mpeg-2
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2010 - 17:50 #5
Se bort fra den nederste del af  mit svar i #2.
Så ikke i første omgang der var tale om tuner til pc.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. september 2010 - 17:52 #6
jeg har denne og den kan see alle kanaler.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=597817
Selv om der er et spørgsmålstegn i beskrivelsen.
og til min bærbare har jeg købt en USB tuner til 200.00Kr den kan også modtage mpeg-4
Avatar billede Mbj02 Nybegynder
08. september 2010 - 19:52 #7
det er bare jeg ville have en dvb-c tuner som modtager igennem kable
men jeg kan ikke finde nogle der modtager mpeg-4
Avatar billede Mbj02 Nybegynder
08. september 2010 - 20:14 #8
der står på tv2 hjemmeside at

Kabel og fællesantenne benytter både MPEG2 og MPEG4.

men betyder det at de sender alle kanaler i mpeg2
Avatar billede store-morten Ekspert
08. september 2010 - 22:14 #9
"Vis jeg køber en tv tuner med mpeg-2 kan jeg så også se dr-hd og alle dem der kanaler når de i 2014 ville sende i mpeg-4"  Nej.

det er i 2012 de ville sende mpeg-4
Der sendes mpeg-4 allerede.
Ifølge den indgåede politiske aftale (11. juni 2007) vil det være i 2012, når der slukkes for MPEG-2 signalet.

det er bare jeg ville have en dvb-c tuner som modtager igennem kable
men jeg kan ikke finde nogle der modtager mpeg-4

DVB-C = kabel-tv
DVB-T = antenne
DVB-S = satelit
DVB-C boks med mpeg-4 til TV er der masser at vælge imellem.
Men DVB-C USB stick med mpeg-4? Måske fordi der er en mærkelig kombination ;-) Bærbar PC og kabel-tv?

"men betyder det at de sender alle kanaler i mpeg2"  Nej.
Hvis du kun ønsker at modtage DR1, DR2, TV 2, den lokale TV 2 region og ikke-kommercielt lokal tv, er det først nødvendigt at udskifte din MPEG-2 digitale modtager boks i 2012.

Men hvis du ønsker også at kunne modtage DRs kommende gratiskanaler og/eller de op mod 30 betalingskanaler fra Boxer TV skal du investere i en MPEG-4 modtager (og HD)

Fra: http://www.eksperten.dk/spm/918340#reply_7648542
"vis man har en dvb-c tuner skal den så have mpeg-4 for at tage alle kanaler"  Ja. Især efter 2012.
Avatar billede Mbj02 Nybegynder
09. september 2010 - 15:10 #10
Avatar billede store-morten Ekspert
09. september 2010 - 15:59 #11
Jo, mon ikke den har.
H.264 er nyere end mpeg 4
Avatar billede store-morten Ekspert
09. september 2010 - 16:01 #12
From Wikipedia, the free encyclopedia

H.264/MPEG-4 Part 10 or AVC (Advanced Video Coding) is a standard for video compression. The final drafting work on the first version of the standard was completed in May 2003.

H.264/MPEG-4 AVC is a block-oriented motion-compensation-based codec standard developed by the ITU-T Video Coding Experts Group (VCEG) together with the ISO/IEC Moving Picture Experts Group (MPEG). It was the product of a partnership effort known as the Joint Video Team (JVT). The ITU-T H.264 standard and the ISO/IEC MPEG-4 AVC standard (formally, ISO/IEC 14496-10 - MPEG-4 Part 10, Advanced Video Coding) are jointly maintained so that they have identical technical content. H.264 is used in such applications as players for Blu-ray Discs, videos from YouTube and the iTunes Store, web software such as the Adobe Flash Player and Microsoft Silverlight, broadcast services for DVB and SBTVD, direct-broadcast satellite television services, cable television services, and real-time videoconferencing.