Avatar billede hansenx Nybegynder
05. september 2010 - 21:44 Der er 5 kommentarer

Matematik

Jeg har fået en matematik opgave om at koge pastaskruer i en gryde.

Målene på gryden er: Diameter 26 cm. og højden er 20 cm.

a) Hvormange liter kan det være i gryden?

I en anden gryde, som har diameteren 21 cm. og højden 12 cm. skal der koges kødsovs. De kogte 3 liter kødsovs.

b) Hvor højt stod kødsovsen i gryden?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. september 2010 - 21:59 #1
givet at:

volumen = radius*radius*pi*højde

så er det ret nemt at regne ud. Husk at 1 liter = 1000 kubik centimeter!
Avatar billede egidiussen Nybegynder
05. september 2010 - 22:02 #2
Hejsa

A). V=pi*r^2*højden = 10600 cm3 = 10,6 liter (afrundet)

B). Samme formel laves om til: h=V/(pi*r^2)
og regnestykket er så: h=3000 cm3/(3,14*(10,5*10,5)=8,7 cm

Hilsen
Skipper
05. september 2010 - 22:03 #3
Velkommen til ...

Jeg kan godt forstå, at du som ny bruger har svært ved at finde rundt i dette forum.
Det er en dog god ting at vide, at denne kategori er beregnet til fejl og forslag ved brug af Eksperten.dk...
Derfor syntes jeg at du burde oprette dit spørgsmål under en anden mere passende kategori...

http://www.eksperten.dk/spm/Opgaver/Andre/
Avatar billede hansenx Nybegynder
05. september 2010 - 23:03 #4
Tusind tak for svarene, de var meget nyttige for mig. :o)) Og undskyld, jeg kom til at poste spm. i forkert forum, forhåbentlig finder jeg det rigtige forum næste gang.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2010 - 01:34 #5
Måske skulle du også få afsluttet dette spørgsmål.