Avatar billede poller Nybegynder
23. august 2010 - 09:41 Der er 4 kommentarer

Opgradering af min computer.

Da jeg går ind for genbrugs tanken, så spørger jeg.

Vedr. Fujitsu-Siemens Scaleo C400 240-50.

Den er købt for 6 år siden, men er antagelig lidt ældre i fabrikation.
Jeg har på et tidspunkt fået den opgraderet med extra 500 mb ram.

Indholder nu:

Celeron (r) CPU 2.40 GHz
750 Mb. - Ram

Har nogen erfaring med at opgraderer denne computer, eller skal jeg virkelig købe en ny.

Lydkortet er tilsyneladende kaput, så jeg tænkte: Når jeg alligevel skal i gang med en reparation.

Poller
Avatar billede kimtheman Novice
23. august 2010 - 10:00 #1
Du kan måske komme flere ram i den. Men det kommer jo an på hvad du forventer af sådan en maskine og hvad du synes problemet er siden du vil opgradere?
Min mening med sådan en karl er nu....Køb en ny.
http://topdata.dk/
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. august 2010 - 19:16 #2
Hvis du skal have et brugbart resultat ud af at opgradere, så skal du starte med et andet bundkort.
Årsagen er, at dit bundkort understøtter de processorer, der var på markedet da maskinen var i støbeskeen, og der er jo sket en hel del på det område siden da.
Tilsvarende vil dit nuværende bundkort også have problemer med de nyeste både skærm og lydkort. PCI-express er et andet eksempel.

Da du har købt en mærkevaremaskine (i modsætning til en såkaldt "Bambusmaskine"), så vil snsynligvis ogsårende ind i et problem, der består i selve bundkortets fysiske udformning, som er skræddersyet til kabinettets fysiske form, og det vil derfor være tvivlsomt, om du kan få et bundkort, der passer præcist i dit kabinet. Jeg vil ikke forsværge, at det kan lade sig gøre, men jeg har min tvivl.
Hvis det lykkes for dig, så skal du også ud at investere i en ny processor, der passer til dit nye bundkort.
Som du kan se af dette, så er der ikke megen fornuft i at bygge videre på denne oldtimer.
Du vil selvfølgelig få en mængde interessante timer ud af alle forsøgene på at få stykket noget brugbart sammen.
Det er sikkert den største gevinst du kan hente.
Hvis du har mod på at bygge din egen maskine fra bunden, så er der rige muligheder på markedet, men det kræver dog en del indsigt i hardwaren, hvis du skal ende op med et virkeligt funktionsdygtigt resultat. Det er jo ikke helt ligemeget, hvad du sætter sammen, + en lille faldgrub: kølepasta til at sikre den fulde kontakt mellem køler og cpu-overflade. Der skal ikke mange sekunders drift til, før din yindkøbte superlækre (og sikkert hundedyre) cpu er stået af, hvis ikke der er ordentlig køling.

PS. Lad nu være med at anskaffe en ny pc med en celeronprocessor i. Det er simpelthen det argeste skod, der findes på markedet.
Prisforskellen er alt for lille, til at det kan retfærdiggøre den forskel, der er på ydelsen på en celeron og en ægte pentium. Eller hvad de nu hedder i dag.
/ptj_11
Avatar billede poller Nybegynder
25. august 2010 - 17:52 #3
Tak for dit kontante svar. Fint nok.
Poller.
Avatar billede poller Nybegynder
25. august 2010 - 17:57 #4
Tak. Dejligt med et konstruktivt svar. Du virker yderst velargumenterende.

Jeg vil følge dine råd, herunder også dine kommentarer til evt. faldgrupper i en evt. opgradering.

Jeg køber selvfølgelig en ny computer.

Med hilsen
Poller.