Avatar billede gylling Juniormester
19. august 2010 - 10:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Samtælling viser nul

Jeg har en tabel som inderholder en masse beløb. Hvis jeg så laver en forspørgelse som sum beløb så hviser den et o,oo men hvis jeg klikke på felt med mussen så er beløbet -2,18278728425503E-10
og det skulle give nul. Er der nogen der kan hjælpe.
Avatar billede mugs Novice
19. august 2010 - 13:59 #1
Prøv at gøre kolonnen lidt bredere i forespørgslen.
Avatar billede fdata Forsker
19. august 2010 - 23:17 #2
Det er velkendt, at Access er en båtnakke til at regne.

Problemet opstår som regel, fordi man bruger felttypen Real (som er upræcis). Når man akkumulerer alle disse upræcise værdier, opstår sammentællingsfejlen.

Access viser dig under normale omstændigheder den "pæne" udgave af tallet; men når du klikker i feltet ser du den præcise værdi. I dit tilfælde et 2-tal ude i 10. decimal.

Prøv at ændre typen til Valuta (som kører med 2 decimaler).
Avatar billede gylling Juniormester
09. juni 2011 - 11:45 #3
har fundet løsning
Avatar billede fdata Forsker
09. juni 2011 - 20:04 #4
... som er hemmelig?

Andre med samme problem kunne måske have glæde af at vide, hvordan det blev løst.