Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 10:06 Der er 19 kommentarer

sort skærm

hej

Jeg har en fuijutsi siemens pc

problemet er at kort efter start bliver skærmen sort dog kan man stadig se skrivebordet svagt, ingen lys.

derudover bliver den også mega varm med det samme og blæseren kører max, hvad skyldes det og er den til skraldespanden eller kan det fixes
11. august 2010 - 10:19 #1
Velkommen til E. ...

Vi må jo gætte på at der er tale om en bærbar PC ?

Som du beskriver det -> Det såkaldte "BackLight" i skærmen er DØD...

http://www.traderjoe.dk/ - kan måske 'fixe' det ...
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2010 - 10:25 #2
Temperaturen kan nok fikses ved at fjerne støv fra køleribberne.

Enig med karise ang. skærmen
Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 10:26 #3
ja det er en bærbar, er det også derfor den blæser max og bliver giga varm
Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 10:28 #4
men når jeg lukker skærmen et par minutter og åbner igen er der lys i 10 sek
11. august 2010 - 10:33 #5
Ref #4:
... det en 'normalt' når "BackLight" er DØD ...

Den kan jo godt se sådan ud indeni ->
http://brean.dk/wp-content/img_8193.jpg
http://brean.dk/wp-content/img_8195.jpg
http://brean.dk/wp-content/img_8196.jpg
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2010 - 10:34 #6
Og at skrue op/ned for lysstyrken hjælper ikke?

Hvad har du selv prøvet for at løse problemet?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. august 2010 - 10:38 #7
Et par muligheder har du prøvet FN+ en af F tasterne på min er det F7 & F8 for at skrue op og ned for skærm? eller du har vel ikke en tap ved skærmen der når låget trykkes ned sætter skærmen i sparemodus den kunne sidde fast.
Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 11:42 #8
tak for vejledningen, nu har jeg renset blæseren det hjalp på
det ene problem, nu mangler jeg bare det med lyset

har prøvet at skrue op for lyset men intet hjælper så det må vel være det der backlight. Er det et større indgreb at få det lavet?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2010 - 12:23 #9
Det er som regel ikke noget man kan lave selv.
Ved desværre ikke hvad det koster
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2010 - 12:33 #10
#4 det er nok inverteren til backlight så.

Man kan nok godt selv skifte det, hvis man kan finde delen og man er lidt fiks på fingrene, men hvis der er garanti på den endnu, så send den til rep.

Ellers så findes der enkelte sider rundt omkring der sælger dele fra strippede bærbare.
Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 12:34 #11
det er bare sært, for jeg prøvede netop at sætte hdmi kablet til,
så kom der lys, tog kablet ud igen og der var lys(10min) indtil jeg lukkede ned, prøvede at starte op igen så var problemet det samme
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2010 - 13:20 #12
hmmm...
Som jeg ser det så, kan det være kontakten, der fortæller pc'en om skærmen er åben eller lukket, eller også er det en mærkelig fejl i windows.

Hvis skærmen er sort helt fra du tænder den, kan det af gode grunde ikke være windows.

Det virker alt sammen lidt underligt...
Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 13:30 #13
når jeg tænder passer det med at, "kode rammen" kommer frem 2.sek efter går lyset.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2010 - 14:02 #14
"kode rammen"?
BIOS info, eller drevinitialiserings info, eller det tekst der kommer lige før windows load-screen? :P
Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 15:14 #15
he he nej det er der jeg skriver adgangskoden lige inden jeg bliver logget på
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2010 - 18:31 #16
Aaaaaaaaaaaaaahhhhh.....

Prøv at trykke
[fn]+F4
og se hvordan den reagerer, ellers er der en eller anden mystisk setting i windows et eller andet sted...
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2010 - 18:31 #17
altså når du er inde i windows og skærmen er sort...
Avatar billede simonjordt Nybegynder
11. august 2010 - 20:11 #18
ok så sker der ingenting
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2010 - 22:46 #19
hmmm...
Hvis du går ud i BIOS forbliver baggrundsbelysningen vel på?

Hvis du sætter HDMI til igen, og du holder [fn]-tasten nede, og trykker F4 en gang hver 3. sekund (der skulle gerne være afbilledet en lille skærm på F(4)-tasten), så skulle du gerne skifte mellem bærbar skærm, ekstern skærm og begge skærme.
Hvis du bliver ved med ovenstående, indtil du har været hele turen rundt og der kun er gang i laptop skærmen (forhåbentligt), så prøv at lukke computeren ned, tag HDMI fra, start den op igen og se hvordan den reagerer.