Avatar billede Towle Nybegynder
04. august 2010 - 11:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Live Mail - fra sig selv og til sig selv

Jeg har nyinstalleret Windows 7, men tog en kopi af vitale data først. Jeg bruger Windows Live Mail, men kun offline.

Jeg har omdøbt den nye (tomme) mappe med Kontaktpersoner under C:\Users\KH1401\AppData\Local\Microsoft\ og kopieret sikkerhedskopien ind i stedet for, men adressekartoteket kommer ikke frem og ingen af de importmuligheder der er, kan bruges.

Hvad gør jeg?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2010 - 12:05 #1
højreklik på mappen (den originale/tomme), og vælg egenskaber - fanebladet 'placering' sæt det til der, hvor dine kontaktpersoner er.
Avatar billede Towle Nybegynder
04. august 2010 - 17:02 #2
Hmmm, sådan et faneblad har jeg ikke.

Hvilken mappe taler vi om? Jeg klikker mig ned gennem hierarkiet til C:\Users\Kurt\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Contacts. Herunder er der en mappe, hvis kryptiske navn er omgivet af Tuborg-paranteser. Herunder mappen DBStore indeholdende det jeg formoder er selve kartoteket, nemlig "contacts.edb" og lidt andet snadsk.

Uanset hvilket niveau jeg højreklikker på mappenavnet og vælger "Egenskaber", er der de samme 5 faneblade: Generelt, Deling, Sikkerhed, Tidligere versioner og Tilpas. Ingen af dem indeholder noget, hvor man kan angive placeringen.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2010 - 17:17 #3
via stifinder -
c: / brugere / dit brugernavn
find mappen 'kontakpersoner'
Det er den mappe, der skal pege ned på den, hvor du rent faktisk har gemt adresserne.
Avatar billede Towle Nybegynder
04. august 2010 - 18:16 #4
Opfat venligst ikke dette som brok eller uhøflighed, men: Det tror jeg ikke på! Jeg har sikkerhedskopier langt tilbage i tiden og mappen C:\Users\Kurt\Contacts indeholder kun én fil (+ en skjult desktop.ini), "kurt.contacts". Hvis jeg dobbeltklikker på den, kan jeg indtaste mine egne kontaktoplysninger. Finish - fart.

C:\Users\Kurt\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Contacts\{e60070ca-fe14-421f-ac94-605cb22c1492}\DBStore\contacts.edb ændrer sig derimod løbende. En tom fil fra en ny installation fylder 4.112 Kb, mens den i min seneste sikkerhedskopi fylder 6.160 Kb.

Jeg har lavet en test, hvor jeg ændrer stien i registreringsdatabasen til en mappe på D-drevet, hvor jeg har lagt en kopi, men den vil stadig ikke vise kontaktpersoner. Når jeg i Windows Live Mail klikker på "Kontaktpersoner", er der blot en gul boks der skriver: "Du har ingen kontaktpersoner. Hvis du vil se dine kontaktpersoner fra Windows Live, skal du logge på med Windows Live ID".

Jeg har aldrig brugt online-udgaven, så det er ikke en mulighed for mig.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2010 - 18:32 #5
men du gider ikke prøve at rette denne sti - du vil hellere 'dit eget'. Ok med mig.
så sådanne er jeg ligeglad med mappen "C:\Users\Kurt\Contacts" - det er bare en mappe - men hvad står der i adressen i stifinder / kontaktpersoner?
Det er windows, der skal via denne pege til mappen - ikke dig, der skal gætte.
Avatar billede Towle Nybegynder
04. august 2010 - 19:17 #6
Om forladelse. Jeg mente ellers at have forsøgt at tage broden af mit indlæg og jeg er ked af at du opfatter det som en fornærmelse, at jeg ser anderledes på tingene.

Hvis jeg i Stifinder navigerer ned til "C:\Users\Kurt\Contacts" står der i adresselinien lige netop "Computer > Lokal disk (C) > Brugere > Kurt > Kontaktpersoner", hvilket jo er det samme, blot på udenbysk.

Hvis jeg højreklikker på denne mappe, kommer der ganske rigtigt en fane der hedder "Placering", hvor defaultværdien er "C:\Users\Kurt\Contacts". Som tidligere nævnt, indeholder denne mappe kun én fil, nemlig "Kurt.contact" og det er altså IKKE adressekartoteket.
Avatar billede Towle Nybegynder
05. august 2010 - 07:02 #7
Desværre, der blev ingen point til dig i denne omgang, selv om du kæmpede hårdt for dem ;-)

Efter mange eksperimenter er jeg selv kommet frem til en brugbar løsning, men jeg kan ikke grade hvordan systemet er skruet sammen.

Den skjulte systemmappe C:\Users\Kurt\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Contacts\{e60070ca-fe14-421f-ac94-605cb22c1492}\DBStore\ indeholder filen contacts.edb, som jeg hele tiden har formodet er selve databasen.

Først prøvede jeg at overskrive denne med en sikkerhedskopi og det virkede faktisk ... delvist. Nogle af kontaktpersonerne manglede imidlertid personnavnet, mens alle de andre oplysninger var intakte. Dernæst overskrev jeg hele mappen \DBStore\, idet jeg tænkte, at en af de andre småfiler i mappen indeholdt noget styring eller indeksering, men nej ... resultater er og bliver det samme: 10 af kontaktpersonerne mangler personnavn.

Det hele blev lidt forvirrende, idet der i mellemtiden var opstået yderligere to mapper med krøllede parantes-navne, forment udløst af diverse eksperimenter, f.eks. at importere fra eksisterende bruger, hvilket ikke gav resultat.

Men okay, nu har jeg redigeret de fejlbehæftede poster og mit adressekartotek er intakt.
Avatar billede Towle Nybegynder
02. oktober 2010 - 07:31 #8
Nu har mit spørgsmål stået åbent i 50 dage, da jeg ikke kan finde ud af at lukke. Der gives ikke point, da der ikke kom brugbare svar
Avatar billede Towle Nybegynder
19. december 2010 - 16:41 #9
Så luk dog den tråd for pokker!!!