Avatar billede rasta Nybegynder
03. august 2010 - 09:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Input-afhængigt kildelistevalg

Jeg sidder med et regneark (surprise), og ved ikke helt, hvordan man laver følgende:

I kolonne B har jeg via datavalidering oprettet en rulleliste - jeg kunne godt tænke mig, at input-muligheden i  kolonne C afhænger af inputtet i B. Altså - hvis A4 = X, skal B4 bruge kildelisten "x", og hvis A4 = Y, skal B4 bruge kildelisten "y", så den fremkommende kildeliste er afhængig af valget i forrige kolonne. Kan det overhovedet lade sig gøre uden brugerdefinerede løsninger? Jeg tænker, der skal en forgrening af en art til, men længere kan jeg ikke komme.
Avatar billede rasta Nybegynder
03. august 2010 - 09:17 #1
Hov - der er lige lidt rod i de kolonner jeg har omtalt - håber det stadig giver mening :)
Avatar billede excelent Ekspert
03. august 2010 - 10:31 #2
ja med INDIREKTE
Avatar billede rasta Nybegynder
05. august 2010 - 10:21 #3
Jeg forstår ikke dit svar. Kan du uddybe?
Avatar billede excelent Ekspert
05. august 2010 - 10:38 #4
I fx C2 under kilde taster du

=INDIREKTE(B2)
Avatar billede rasta Nybegynder
05. august 2010 - 10:46 #5
Jeg forstår stadigvæk ikke, hvordan den funktion virker, eller hvordan jeg skal bruge den til at løse mit problem.
Avatar billede excelent Ekspert
05. august 2010 - 10:54 #6
Kan se det er kolonne A og B du anvender, så skal det være

i fx B2 under kilde taster du
=INDIREKTE(A2)
Avatar billede rasta Nybegynder
05. august 2010 - 11:03 #7
Så vidt jeg kan se gør det bare, at B2 altid vil returnere A2, uanset at cellen kan være blevet flyttet rundt grundet indsættelse/fjernelse af andre rækker.
Avatar billede excelent Ekspert
05. august 2010 - 11:07 #8
ok send evt filen eller forklar hvad du har i
A2 og B2 og C2
Avatar billede rasta Nybegynder
05. august 2010 - 11:15 #9
Rækkerne bruges til at holde styr på arbejdsopgaver - en opgave per række. I kolonne A skal defineres hvilken opgavetype der er tale om - 1, 2 eller 3. Forskellige typer opgaver har forskellige løsningsmoduler, og derfor også forskellige faser. Derfor skal de faser man har mulighed for at vælge i kolonne B afhænge af den opgavetype, der er valgt i kolonne A. Begge dele skal kunne foregå i rullelister, og det skal laves på en måde så der kan indsættes nye rækker i regnearket, der automatisk fungerer på samme måde (altså ikke nogen cellespecifik kodning), hvis der er behov.

Håber det giver mening.
Avatar billede excelent Ekspert
05. august 2010 - 11:54 #10
Test min eks.fil
http://pmexcelent.dk/rasta.xls
Ved ikke hvad du mener med at indsætte nye rækker
Men hvis du indsætter en ny linie imellem 2 linier som har datavallister, vil der ikke automatisk blive oprettet lister i denne nye liste, men du kan kopiere fra en af de andre.!!!