Avatar billede cronck Nybegynder
02. august 2010 - 16:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Personer, distributions-lister - Database-design

Hej,

Jeg sidder og skal lave et mindre web-interface til NowSMS.

Meningen er at der skal være en telefon-bog som indeholder op til 3-400 numre.
Dertil skal der også være en slags grupper/distributions-lister, hvor alle i telefon-bogen skal kunne være medlem af ingen, eller flere af disse 'grupper'.

Grupperne skal kunne oprettes dynamisk, ligesåvel som personerne i databasen.

Nu sidder jeg så og spekulerer over hvordan jeg laver det smartest muligt, rent database-mæssigt.

Umiddelbart er mit bedste bud at have 3 tabeller.
- 1 som indeholder personernes navne, telefon-nummer, og et unikt ID.
- 1 som indeholder gruppe-navne samt et unikt gruppe-ID.
- Den tredje tabel indeholder så person ID og gruppe-ID.

På denne måde skal der dog være 8 rækker i den sidste tabel med for eks. mit bruger-id, hvis jeg ønsker at være medlem af 8 grupper.

Hvordan kan det laves smartere? Evt. så det kunne fungere i store database-miljøer?

Nu ved jeg godt at det på ingen måde vil være noget problem, da min database ikke bliver særlig stor alligevel - Men jeg vil gerne se om dette ikke er et af punkterne hvor jeg kan lære at gøre ting på en klogere måde. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2010 - 04:32 #1
Den tredie tabel er den rigtige måde at modellere en M:M på.
Avatar billede cronck Nybegynder
07. august 2010 - 13:33 #2
Hm. Det må være første gang jeg selv har udtænkt den mest optimale måde at gøre noget på.  :)

Hvad menes der med M:M ?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2010 - 17:44 #3
mange til mange
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2010 - 21:13 #4
all set?
Avatar billede cronck Nybegynder
18. november 2010 - 23:54 #5
Beklager at jeg først accepterer nu.
Er af og til ikke så flink til at kigge herind.

Tak for hjælpen :)