Avatar billede darkma Nybegynder
31. juli 2010 - 19:18 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

4 GB ram, men kun 3,80 kan bruges (hp bærbar)

Hej igen
Jeg havde tidligere skrevet en tråd med min problem, men er følgende blevet slettet uden grund, så derfor prøver jeg 1 gang til.

Jeg har købt en HP Pavilion dv6-3050eo bærbar med en Intel Core I5 processer og 4 GB ddr3 ram.
Inde i BIOS står der at jeg har 4096 MB ram tilrådighed, men inde under grundlæggende oplysninger omkring computeren (Egenskaber på "Computer"), der står at jeg har 4 GB ram (3,80 GB kan bruges). Nogle der ved hvorfor der står at kun 3,80 GB ram kan bruges?
Styresystemet er Windows 7 home premium 64bit.

Jeg har prøvet at søge lidt uden held, er der nogle som eventuel kender til problemet og ved om der findes en løsning på det?
Jeg har prøvet at opdatere BIOS uden held. Godt nok har 0,20 GB ram ikke meget at sige, men en princip sag.

Denne blev oprettet, da pointtallet på den anden var for lav.

Med venlig hilsen
Michael
Avatar billede thov Forsker
31. juli 2010 - 20:07 #1
Windows må nødvendigvis lægge beslag på nogle adresser - ellers virker computeren ikke.
Avatar billede fromsej Praktikant
31. juli 2010 - 20:10 #2
Det kan vel være at grafikkortet bruger resten.
Avatar billede ksoren Nybegynder
31. juli 2010 - 20:13 #3
#1 Hvis man ser bort fra delt grafik, så burde det ikke være et problem i moderne computere.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2010 - 20:27 #4
Enig med #2

Der er sikkert tale om Hypermemory da der sidder en ATI grafikchip i den maskine.

Kig mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/HyperMemory
Avatar billede darkma Nybegynder
31. juli 2010 - 22:25 #5
Kan det have forbindelse til, at min computer har 2 grafikkort? Den har et indbygget fra intel og ati kortet. Når jeg f.eks. skifter over fra strømforsyningen til batteri, så kommer der et vindue op hvor jeg kan skifte over til en strømbesparende GPU (Intel grafikkortet).. Kan det have noget med det at gøre?

Men umiddelbart ud fra hvad jeg kan læse på wiki om hypermemory, så kunne det godt tyde på sådan noget. Men bruger alle nye ati kort ikke hypermemory? For jeg så på en anden bærbar som også havde et nyere ati kort (lidt lavere model, 4000 noget), hvor den ikke skrev det med at kun 3,80 GB kunne bruges.

Mvh
Michael
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2010 - 22:40 #6
Jeg har lige opdateret min computer til 2x2 Gb - og blev fortalt at jeg ikke skulle undre mig over at kun 3.33 Gb var til stede og brugbart i Win7
Avatar billede darkma Nybegynder
31. juli 2010 - 22:45 #7
Så de 4 GB er tilrådighed til at bruge eller? Normalt har jeg kun oplevet at den har skrevet det med 4 GB ram og et 32bit operativsystem, så derfor jeg undrer mig lidt i dette tilfælde.. :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. august 2010 - 00:05 #8
bruger alle nye ati kort ikke hypermemory

Nej. Ikke alle.
Avatar billede darkma Nybegynder
01. august 2010 - 10:06 #9
Tænkte på alle deres mobility radeon korts..
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. august 2010 - 10:13 #10
Hvis du kan slå over og bruge den indbyggede gpu, så er det nok den som stjæler lidt. Har du eksperimenteret med bios? Der findes måske en disable-knap.
Avatar billede darkma Nybegynder
02. august 2010 - 22:43 #11
Ja, jeg har været inde i bios'en og kigge, men det er godt nok ikke meget man kan i sådan en bios på en bærbar.

Jeg kunne ikke rigtigt finde nogle ting jeg kunne slå fra, desværre. :(
Avatar billede darkma Nybegynder
04. august 2010 - 17:08 #12
Når ikke flere svarer, så må jeg bare gå ud fra at det er intet jeg kan gøre ved.
Så må jeg bare opgradere til 8 GB ram.

Ses som lukket.