Avatar billede carlaemilie Nybegynder
28. juli 2010 - 12:59 Der er 5 kommentarer

opslag og hvis funktion i Excel mm.

Jeg har et udtræk i Excel fra en database. Der er nogle installations nr. med tilhørende data. Jeg vil lave i excel sådan at man kan skrive et installationsnr. og så henter den de tilhørende data fra min database i excel. Jeg har mere end 5000 inst. nr. så jeg vil nødigt lave en formel i alle tilhørende celler. Er det ikke muligt at lave en formel og trække den.??

Det næste problem, er at jeg vil lave et felt, hvor man kan filtrere på installationsnumrernes data. f.eks skal man kunne skrive 10% i feltet, og så henter den alle de installationsnumre med data, der har et forbrug på 10%

Håber det er information nok.
Avatar billede gnowak Nybegynder
28. juli 2010 - 14:24 #1
Hej.

Til filtrering kan du bruge Excel's indbyggede tabelformatering. Herefter kan du filtrere og sortere som du ønsker.

Du kan sagtens trække en formel, men vil du ikke hellere hente data via en snedig VBA-funktion?
Avatar billede carlaemilie Nybegynder
28. juli 2010 - 15:07 #2
Jo da det ville være optimalt, men jeg har aldrig arbejdet med VBA-funktioner (har dog lige tilmeldt mig et kursus i netop VBA programering)
Avatar billede zjat Nybegynder
29. juli 2010 - 17:24 #3
Jeg vil anbefale at bruge en simpel lookup funktion. Så behøves du ikke sætte dig ind i VBA :) Dog vil filtreringen nok være pænere i VBA.
Avatar billede carlaemilie Nybegynder
30. juli 2010 - 08:16 #4
Tak. Det jeg har brug for er, at lave et ark til brugerne, hvor de bare skal taste inst. nr. og så hentes de tilhørende oplysninger. Det tror jeg nok jeg har tjek på.
Men brugeren skal også kunne skrive en kode eller lignende, og så henes de instalationsnr. der eks. er de 10% største eller mindste osv. Det hele skal kastes over i et tredje ark, som er designet pænt til at printes, så det kan bruges på ledelses niveau til fremadrettet strategier. Det med at kaste det over i et tredje ark, har jeg også styr på.
Så: det største problem er at kunne hente data udfra en enkelt "kode" Eks. "<10%" eller ">50000 kr" osv
Avatar billede zjat Nybegynder
17. november 2010 - 15:28 #5
Hej igen :)

Tror at du bliver nød til at dele udfordringerne op i bider - for spørgsmålet er simpelthen for stort til at hjælpe med herinde:)