Avatar billede patrick14 Nybegynder
27. juli 2010 - 11:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skal et nyt CMOS batteri oplades

Hej

Har lige købt et nyt CMOS batteri og så var det at jeg kom til at tænke på skal det oplades og skal der gøres noget spicelt ved maskinen når at jeg sætter det i. Har hørt noget om at bios skal geninstilles.
Avatar billede Poko1 Ekspert
27. juli 2010 - 11:32 #1
Nej hvis du mener lithium batteriet til bios så kan det ikke oplades og ja til bios du skal ind i bios og sætte dine parametre Klokken boot rækkefølge first boot hd 0  hvor efter du trykker F10 og siger ja til at gemme.
Avatar billede Selas Nybegynder
27. juli 2010 - 13:09 #2
What he said.
27. juli 2010 - 15:12 #3
HEJ,

I din PC sidder der et lille chip (sandsynligvis indlejret i en større mange-bens chip). I denne lille chip sidder der et UR og en mindre batteridrevet RAM. Denne RAM er af CMOS typen og kræver minimalt strøm/spænding.

Den omtalte RAM indeholder bl. a dit BIOS password (hvis du har et sådant) og nogle andre maskin afhængige informationer.

Skifter du batteriet vil disse informationer blive nulstillet og dermed ubrugelige, men fortvivl ikke. En moderne BIOS opdaterer selv første gang du har strøm på (tænder for maskinen) efter at
batteriet er skiftet. Du skal muligvis opdatere ved at trykke F10 ved opstart eller en anden F-tast, men ellers klarer maskinen det selv.

Uret og datoer sætter du nemmest ved at bruge Windows.

Og så er den klaret.

KR(istian)
Avatar billede patrick14 Nybegynder
28. juli 2010 - 13:32 #4
Det er RTC batteriet også kaldet cmos, og det kan altså ikke oplades?
28. juli 2010 - 18:03 #5
HEJ,

Jeg tror der er noget du har misforstået:

Selve RTC står for REAL TIME CLOCK og er en del af CMOS chippen (som jeg beskrev i sidste indlæg). Det er den del af CMOS'en som jeg benævner UR'et.

For at CMOS'en OG RTC'en (som er 2 forskellige dele, men indbygget i samme CHIP, derfor benævnt som CMOS ) skal kunne holde på sine informationer (herunder URET's tid og dato) skal den have strøm - også når computeren ikke er tændt. Det får den fra et selvstændigt batteri, som KAN være af Lithium-typen, eller anden type.

Hvis Computeren står ubrugt i længere tid, vil CMOS'en (RTC og RAM) bruge strømmen fra batteriet. Når du så tænder for computeren vil Computeren OPLADE dette batteri til fuld (eller næten fuld) kapacitet.  (* denne næsten fuld kapacitet er fordi batteriet taber lidt kapacitet af disse konstante op- og af-ladninger - det samme som sker i et MOBIL_TELEFON batteri - også Lithium -typer *)

SÅ BAtteriet ER GENOPLADELIGT...

Så svaret på dit oprindelige spørgsmål er:

Nej, du skal ikke gøre noget specielt - Skift dit batteri - (Husk at slukke maskinen først (og fjern strømledningen fra stikkontakten) ) og skift batteriet. Sæt strøm på maskinen.
BIOS'en vil meddele dig at den skal opdateres (F10 eller hvad tast det nu er). Genstart og VIOLA (fransk for VOILA) - så er du kørende med nyt batteri.

Held og lykke

KR
28. juli 2010 - 18:05 #6
PS:

HUSK AT SE FORSKEL PÅ PLU OG MINUS PÅ BATTERIET.. DU ØDERLÆGGER CMOS'EN HVIS DU VENDER BATTERIET FORKERT...

KR
Avatar billede patrick14 Nybegynder
15. januar 2011 - 00:23 #7
Lukker