Avatar billede grafik-anders Mester
24. juli 2010 - 08:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Har en computer et unikt nummer?

Hej

Jeg har forstået, at oplysningerne om IP-adresser styres af internetudbyder. Hvis man har dynamiske IP-adresse, så skifter det ind i mellem, og derfor skal man spørger udbyderen for at finde ud af, hvilken IP, der tilhøre hvilken bruger/internet abonnent.

Er der slet ikke en mulighed for at se, om det er den samme computer, som bruger forskellige IP-adresser? Har en computer ikke et unikt nummer, som man kan kigge efter?

Mvh.
Anders
Avatar billede justrace Novice
24. juli 2010 - 09:05 #1
Jo, den har en MAC-adresse.

http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

Men helt unik er den ikke.
Avatar billede grafik-anders Mester
24. juli 2010 - 10:17 #2
Hvis en der er nogen, som besøger min hjemmeside, kan jeg så se deres MAC-adresse og se, om de forsøger at downloade den samme fil igen, som de lige har downloadet allerede? Også selvom, at de pludseligt gør det et andet sted fra, via et andet netværk eller ruter og nu trådløst - men med samme computer?

Det på Wiki er meget langt og meget teknisk og jeg forstår ikke halvdelen af det. Men er det noget med, at man også kan se computerfabrikatet via MAC-adressen?
Avatar billede justrace Novice
24. juli 2010 - 10:24 #3
Da det normalt vil være routerens IP der bliver vist, kan du ikke gøre ret meget.
Men du kunne jo lave så man skal logge ind for at downloade.

Ja, der findes lidt lister over mac-adresser, og hvem producenten af netkortet er, men tvivler på den er ret brugbar.
Avatar billede grafik-anders Mester
24. juli 2010 - 10:29 #4
Kan man på nogen måde komme uden om routerens IP uden at brugeren skal lave en særlig opsætning på sin router? Er det enhver router, som gør det?

ok, - jeg dropper vist idéen og gør det med login

Tak og send gerne lige et svar.
Avatar billede justrace Novice
24. juli 2010 - 10:36 #5
Du kan selv prøve hvad din egen gør, ved at gå ind på myip.dk.

Nej, der skal rodes med det, og de fleste får jo deres ip fra udbyderen, så det er ikke noget man "bare gør".

Det med login er nok det nemmeste.
Avatar billede ksoren Nybegynder
24. juli 2010 - 10:57 #6
Det er slet ikke muligt med IPv4 at udlede en mac adresse ud fra ip-adressen. mac-adressen sendes ikke med ud.
Avatar billede grafik-anders Mester
24. juli 2010 - 11:17 #7
Ok, - jeg forstår, at man ikke kan genkende en computer på andre måder end via IP-adressen, som i virkeligheden intet har med computeren at gøre, men er et nummer, som udbyderen tildeler ens forbindelse.

Rigtigt?
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2010 - 11:34 #8
Du kan give den en unik cookie (et timestamp f.eks.)
- men hvis det er for at forhindre "stemme-fusk" så er det let at omgå..