Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 09:47 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

\"man må altså ikke oprette...tsk..tsk...\"

Jeg er nok lige så træt, som alle andre, af at når en person har oprettet et spørgsmål på ny, får man en spand lort i hovedet..
Jeg kan godt se pointen i at man kun må oprette sp. en gang, men det er sq lige så frustrerende at sidde med et problem, som man ikke kan få løst, fordi de lige præcis den rigtige Ekspert ikke er på...-eller måske ikke lige gider hjælpe fordi man synes at pointsummen ikke passer til den tid man regne med at skulle ligge i svaret...
Jeg vil derfor komme med et forslag til Admin, der lyder at ændre status på et spørgsmål til \"ny\", hvis point-tallet forøges. D.v.s. hvis en person virkelig brænder efter et svar, som ikke er kommet, kan man forsøge sig med at forøge sin belønning for et svar. Hvis man så har forøget sit pointtal, skulle der sendes en mail ud, som hvis sp. var oprettet på ny (det må da også spare plads i DB)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. juli 2001 - 09:49 #1
Faktisk en pæn løsning...
Avatar billede zycho Nybegynder
23. juli 2001 - 09:50 #2
Det forslag er hørt før....Tænk på at man så bare kunne lave spm til et point, og så forøge det med 1 hver dag, og så ville det hele tiden være i toppen :o(
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. juli 2001 - 09:51 #3
zycho, ville det være så slemt? :)

Hellere det end at oprette nye spørgsmål med samme indhold :)
Avatar billede zycho Nybegynder
23. juli 2001 - 09:53 #4
Jamen hvad så med de nye spm der kom til. De ville jo være uden for listen i løbet af nul komma fem, pga de bliver skubbet ned af de gamle spm!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. juli 2001 - 09:56 #5
Jeg tror ikke det vil give det store problem. Det er jo langt fra alle der vil benytte den detalje du nævner.

Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 10:02 #6
Jeg synes faktisk også, der burde være et minimum point tal (eksempelvis de 15, der svarer til let), således at man netop ikke render ind i folk der opretter sp. til latterligt lave points - jeg gjorde det her fordi jeg kunne *S* - men hvis man eksempelvis havde et minimums krav på 15 point, ville det opveje meget for de mennesker der gladeligt hjælpe (også når folk stiller kryptiske sp. til eksempelvis 1 point) - og måske endda får man fjernet nogle af de åndsvage diskussioner, der flurerer omkring hvor meget man burde have givet for et svar... Det er jo pisseirreterende at man er med i et spørgsmål og er nysgerrig om hvorvidt andre har et bedre løsningsforslag i forhold til én selv, så blive man spammet til med mails, fordi en ikke synes om en anden brugers belnningsmetoder
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 10:03 #7
-> sidste ord var belønningsmetoder *G*
Avatar billede hotpop Novice
23. juli 2001 - 10:16 #8
Nu er det jo sådan med det med at oprette samme spørgsmål 2 gange at den jo kan omgås :)
Hvis man ikke har fået svar man kan bruge, kan man jo lukke det (lave svar selv og acceptere sit eget svar), derved er det jo ikke et spørgsmål mere og så opretter man bare et nyt.
Avatar billede tommyf Nybegynder
23. juli 2001 - 10:20 #9
Ligesom på KanDu.
Hæve pointsummen med 20% eller mindst 20point. Men ideen forsvinder jo lidt når de bare selv kan tage deres point igen.
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 10:24 #10
hotpop> I mine øjne er det stasdig at oprette samme sp. 2 gange, selv om du har accepteret dit eget sp. første gang!

tommyf> Det burde heller ikke være muligt at tage dine egne point tilbage...men der kan jeg ikke rigtigt komme på en rigtig god ide til hvordan det skal løses. Man skal jo heller ikke tvinges til at betale, hvis ikke man kan lide det købte...
Avatar billede hotpop Novice
23. juli 2001 - 10:27 #11
superior> tjah... måske. men meningen med det, er at undgå at der er 2 spm åbne af samme type stillet af den samme person.
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 10:35 #12
det mener jeg altså ikke - når jeg læser \"spørgsmål må kun oprettes en gang\" læser jeg det som et spørgsmål en gang - ikke et spørgsmål ad gangen....
Avatar billede hotpop Novice
23. juli 2001 - 10:37 #13
Har du mailet admin så vi kan få hans vurdering? For jeg tror altså ikke at vi kan blive helt enige :)
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 10:48 #14
nope - jeg regner med at Admin måske læser lidt på spørgsmålene - jeg mener ikke dette er værdigt spørgsmål at optae hans tid med... Men vi kan nok godt blive hurtigt enige om at punktet om oprettelse af spørgsmål ikke står tydeligt nok under reglerne
Avatar billede hotpop Novice
23. juli 2001 - 10:50 #15
jep! :)
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 10:51 #16
Zycho> Jeg mener ikke at spørgsmålet skal fremkomme på listen over nyeste sp., blot ved at forøge pointtallene - spørgsmålet skal ikke i den forstand betragtes som ny, men det vil da være OK, at man fik tilsendt en mail - lige som et nyt sp.- når points forøges...
Avatar billede hotpop Novice
23. juli 2001 - 11:12 #17
takker for points :)
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 11:18 #18
tjoh - det var småt med point, men alligevel en belønning for din tid  *SS*
Avatar billede prodic Mester
23. juli 2001 - 13:54 #19
Et eller andet sted så må det betragtes som et Luksus-problem.
Hvis man forventer, at netop den person der kan svare på ens spørgsmål skal være online netop lige i det sekund man stiller spørgsmålet for at ville svare.
Jeg er garanteret ikke den eneste der abbonerer på diverse kategorier og får mails omkring nye spørgsmål i disse.
Kan jeg så se i en af mine mails, at jeg evt. kan svare på en af disse spørgsmål så tjekker jeg da lige om andre har givet en forklaring der har løst problemet.
Hvis der ikke er kommet noget brugbart, eller jeg kan uddybe/rette lidt i det, så gør jeg det da gerne.
At folk så siger, at pointsummen er for lav eller ting i den dur - tja så er det jo bare ærgeligt.
Eksperten.dk kan ikke rumme viden om ALT, og derfor må man nogle gange gå herfra med et uløst problem.
Jeg har personligt ventet 5 uger på et spørgsmål, inden der kom en der kunne svare forbi. Ved godt det er ekstremerne, men det viser meget godt at man ikke altid kan få svar på sine spørgsmål lige NU og HER.

At man skal have tilsendt en mail hver gang et spørgsmåls pointsum bliver forhøjet - NEJ tak du. Jeg har rigeligt i de omkring 120 mails jeg får hver dag, jeg vil ikke have flere fordi pointsummet bliver forhøjet.

Man må bare indfinde sig med, at Eksperten.dk ikke indeholder viden om alt og derfor alliere sig med andre steder hvor ens spørgsmål kan blive løst.
Der er intet der forbyder en selv, at lede videre efter svaret mens man samtidig har et spørgsmål kørende på Eksperten.dk

</Slut>
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 14:52 #20
<kære Prodic>
Jeg mener du har misset pointen i dette emne - og dog - Meningen skal jo netop være at man ikke skal chikanere folk og disse abonnementer på kategorier mere end højst nødvendigt....
Du må da give mig ret i at der p.t. er alt for meget tidspilde i at skulle læse om folks meninger til sværhedsgrader af et spørgsmål samt hvor mange gange der må oprettes et spørgsmål.
Jeg er udemærket klar over at bare fordi man har en brugerprofil på eksperten er det ikke ensbtydende med at man SKAL have løsninger på alle sine problemer. Personlig vælger jeg at slette alle de mails der er kommet ind i min brevsprække, hvis jeg har været væk fra Eksperten i mere end 3 dage - det er simpelthen for uoverskueligt at skulle løbe igennem samtlige oprettede spøgsmål.
Dette spørgsmål var ren og skær et forslag til hvorledes man evt. kunne få ryddet op i nogle folks holdninger til Eksperten brugbarhed, med netop at undgå flere spørgsmål af samme type... Din forlæaring med at du skulle få flere mails synes jeg ikke holder... Om du får en mail med et spørgsmål er oprettet (igen og igen) eller om du får en mail om at et spørgsmåls pointsum er steget vil i sidste ende blive det samme - men jeg tror rent DB-mæssigt vil der blive sparet mange %\'er af plads og dermed en hurtigere query, hvis ikke der lå (i de værste tilfælde) 4-5 ens spørgsmål oprettet af den samme person.
</slut>
Mange hilsner
Superior
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2001 - 14:56 #21
P.S. du er jo også selv god til at henlede folk til rette kategorier (isæt billedbehandling *S*) - prøv at tænk hvis det kunne lade sig gøre at man kunne flytte kategorien for spøgsmålet i stedet for at det skulle likkes og oprettes på ny i en anden kategori...
Avatar billede prodic Mester
23. juli 2001 - 15:08 #22
Superior->Hvis du mener, at dette kan virke som chikane på en kategori\'s/spørgsmåls abonnenter så tror jeg du har misforstået mit indlæg ret graverende.

Ja, kan kun give dig ret i at der bruges meget tid på at diskutere meninger og sværhedsgrader. Det ville dog ikke være det store problem, såfremt at folk overholdt de ganske simple regler der er på Eksperten.dk
Hvis de gjorde det så kunne vi spare meget tid på det felt.
Hvis vi ikke gør spørgeren opmærksom på det, så ender vi med at \"ALLE\" gør det - og så er vi lige vidt.

\"Dette spørgsmål var ren og skær et forslag til hvorledes man evt. kunne få ryddet op i nogle folks holdninger til Eksperten brugbarhed, med netop at undgå flere spørgsmål af samme type\" - du må meget undskylde men hvis jeg læser dit spørgsmål så er det ikke det spørgsmålet går ud på.
Som jeg læser det, vil dit forslag give en spørger mulighed for at blive \"ny\" bare ved at ændre pointsummet. Er det ikke korrekt?
Og det skal ske ved, at man får en mail når det sker. Korrekt?
Lige nu får jeg en mail, hvergang der er kommet et nyt spørgsmål - og vil gerne slippe for at få endnu en hvis pointsummen bliver forhøjet. Som jeg ser det kan det kun blive til 2 mails - hvilket ikke kan virke syndeligt besparende tidsmæssigt for hverken Eksperten.dk, dig eller mig.
Avatar billede prodic Mester
23. juli 2001 - 15:11 #23
Superior->Jeps der har jeg endelig fundet noget jeg er god til. :-)
Og mener, faktisk at det er en god måde(lukke spørgsmål\'s metoden) fremfor at man kan flytte kategori sådan uden videre.
Det andet ville blive en stor omgang rod, og medføre en masse bøvl.
Grundlæggende handler det om at folk tænker sig lidt om inden de opretter et spørgsmål.
Hvordan vi så får dem til det - godt spørgsmål.
Avatar billede Jman Praktikant
24. juli 2001 - 11:02 #24
Ja, men vi kan alle blive enige om at fulgte man nogle meget grundlæggende og simple regler, så var der slet ingen grund til at lave om/komme med forslag på og til reglerne på eksperten..
Du skriver: \"Lige nu får jeg en mail, hvergang der er kommet et nyt spørgsmål - og vil gerne slippe for at få endnu en hvis pointsummen bliver forhøjet....\"
Hvad er forskellen på en person der opretter spørgsmålet 2 gange og det at man får en mail, hvis pointsummen bliver forhøjet?

Min pointe var stadig at undgå multiple spørgsmål om samme emne, som i sidste ende kun kan gå den dårlige vej; Du får stadig lige mange mails ved begge løsninger -JA, men:
1. Du får en mindre DB og hurtigere Query, ved mit forslag
2. Du slipper for gennemsitligt 8 mails (ren gæt *S*), der handler om hvad man må og ikke må, hvis du først er deltager i et emne - altså meget mindre trafik på Ekspertens mailgate og dermed chance for et mere stabilt system
Avatar billede prodic Mester
24. juli 2001 - 12:11 #25
Superior->Forskellen er såmænd, at et spørgsmål godt kan oprettes 2 gange. Altså 2 mails.
Et spørgsmåls point kan forhøjes i det \"uendelige\" - uha mange mails.

Ad1.->Meget muligt, men til gengæld også en del flere mails der skal sendes ud. - Spild af tid.

Ad2->Jeg får kun 1 mail uanset antallet af indlæg i et spørgsmål jeg deltager i. Så jeg får kun 1 mail alligevel.

Hvis der skal sendes mails ud med pointforhøjelse, så kan jeg ikke se hvordan det lige skulle kunne lade sig gøre.
Hvis det skal udsendes som nu, hvor man får en mail per nyt spørgsmål i ens udvalgte kategori, så ville du uundgåligt blive til flere mails end man får nu.
Hvis point-mailen skal udsendes, så kunne det gøres i de spørgsmål man deltager i allerede.
Det ville jeg f.eks aldrig opdage, da jeg kun får en mail tilsendt per indlæg. Ergo vil jeg aldrig opdage forhøjelsen, hvis jeg skulle opdage den skulle jeg enten have en mail per nyt indlæg eller en helt ny mail kun gående på en pointforhøjelse.

Kan du se min pointe?
Avatar billede Jman Praktikant
24. juli 2001 - 12:21 #26
Nu er det jo ikke alle, der vælger kun at få en mail tilsendt ved nye sp. - der er altså stadig nogen der gerne vil haveen reminder, når der er kommet et nyt indlæg, så man husker at tjekke om ens svar har været brugbart og måske om der skulle være en bedre løsning end ens egen.. Og det er lige præcis sidstnævnte, der nok føler en smule chikane i antallet af mails, når der samtidig skal diskuteres om hvorvidt spørgsmål er relevant i den ene eller anden kategori og om spørger belønner nok for at få svar.
Jeg formoder at du også sorterer dine tilsendte mails, og derfor vil du jo ikke komme til at føle det som en belastning om der kommer en eller 2 tekstfiler med samme indholdt contra folk der modtager 8-9 mails, hvor der stadig ikke er kommet noget fornuftigt ud af et emne.
Jeg ville mene at fordelen ligger hos størsteparten af bruger med mit forslag..
Avatar billede prodic Mester
24. juli 2001 - 12:50 #27
Personligt tilmeldte jeg mig 1-mail løsning, fordi jeg ikke gad alle de mails. Jeg tjekker alligevel de mails, med kommentarer i de spørgsmål jeg deltager i.
Personligt vil jeg helst undgå alt for mange mails - det tager trods alt sin tid at tygge de små 100 mail igennem om dagen.
Skulle jeg oveni det have en mail, hvergang et spørgsmåls pointsum var blevet forhøjet så kunne jeg jo bruge flere timer på at tjekke dem.

Tror nu at de fleste bruger 1-mail løsningen - ihvertfald dem som man må betegne som \"faste\" brugere af Eksperten.dk og det er vel dem der vil få mest ud af dit forslag. Og derved også spilde deres tid mere end højest nødvendigt.

Forslaget må for min skyld gerne implementeres, man skal så bare have mulighed for at melde det fra.
Og det skal ikke ændre ved Status på ens spørgsmål, som du nævner i starten af spørgsmålet. Stausen skal forblive som den er...
Avatar billede Jman Praktikant
24. juli 2001 - 12:54 #28
Se, det var jo derfor jeg beskrev den som ny i gåseøjne - jeg ville nemlig ikke have den til at skulle fremkomme som nyt sp., men blot at statusflaget for sp. blev rykket til ny i den ofrbindelse at der blev sendt en ny mail...
og JA, jeg er helt enig i at man gerne skulle kunne vælge det fra....
</slut>
Avatar billede prodic Mester
24. juli 2001 - 13:00 #29
Superior->På den vis - så tror jeg at jeg er med igen.
Troede at den skulle rykkes op som et nyt spørgsmål hver gang, pointsummen blev ændret.
Den anden vis - ja hvis det kombineres med en framelde-mulighed, så for min skyld ingen alarm.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
25. juli 2001 - 10:46 #30
Vi ændrer det ikke nu pga. tidspres, men vil gerne drøfte det, når sitet om et par måneder skal opdateres generelt.