Avatar billede great-gizmo Nybegynder
15. juli 2010 - 12:56 Der er 12 kommentarer

Seagate 7200.9 i raid, fordel?

Hej
Jeg er ikke den største nørd, så derfor dette spørgsmål.

Jeg har fået fat i 4-5 stk seagate 7200.9 500 gb harddiske. Jeg har overvejet at køre dem i raid. Vil der være en fordel ved dette?
Min pc bruges bare til alm privat brug og så spiller jeg en del på den. Jeg ved disse harddiske tidligere har været brugt i en server.

Alternativt skulle jeg bruge dem som lager istedet og så investerer i SSD disk.

Håber at nogen kan hjælpe
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juli 2010 - 14:54 #1
Er det ydelse, eller datasikkerhed du lægger mest vægt på?

Hvor gamle er diskene?
Avatar billede great-gizmo Nybegynder
15. juli 2010 - 15:56 #2
Det vil være ydelsen jeg vil lægge mest vægt på. Diskene er ikke mere end et par år gamle.
Avatar billede chalde Seniormester
16. juli 2010 - 00:38 #3
Vi har mistet en del (20%) 7200.7 og 7200.9 diske gennem de sidste par år ved alm. desktopbrug, så jeg ville nok ikke smide dem i et stripe, men vælge raid10,01,5 eller 6 såfremt du vælger raid.

Men personligt ville jeg kun køre raid hvis jeg sad med en fornuftig controller. Mine erfaringer med onboardcontrollere er, at performancegevindsten ikke kan måle sig med en dedikeret controller (med dedikeret cpu+ram).
Onboardcontrollere vil blive behandlet i maskinens cpu og ram, og derved potentielt trække performance på andre områder ned.

Er diskene man bruger af den lidt sløvere slags (7200.9 er ikke de skarpeste), så vil man ikke altid få super meget ud af det.

Derudover skal man være opmærksom på at arrays skal initialiseres under boot, hvilket forlænger boottiden (varighed kan variere fra tåleligt til zzzz).

Men mit bud er, nu hvor du har diskene, at køre et testsetup op, og se om det giver dig den ydelse du forventer, og at de øvrige ulemper ikke generer.
Spiller det, så beholder du det, ellers tager du en altenativ løsning.

Lidt om raid: http://www.tweak.dk/article/Guide_til_RAID/72/1/1
Avatar billede great-gizmo Nybegynder
21. juli 2010 - 23:00 #4
tak for rådet
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juli 2010 - 23:27 #5
great-gizmo> Hvorfor lægger du et svar???

Svar er jo "til løsninger og pointgivning" og når det er dig der udlover point, givet det ingen mening at du selv svarer...
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juli 2010 - 23:28 #6
Og det er en fejl jeg lavede svar.
Avatar billede chalde Seniormester
21. juli 2010 - 23:30 #7
#5 Hvis der nu ikke er lagt svar han kan acceptere?
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juli 2010 - 23:39 #8
Så kan han vel bede om et svar?
Han ved jo hvad der skal til for at lukke sit spørgsmål når han selv lægger svar :)
Avatar billede chalde Seniormester
21. juli 2010 - 23:53 #9
#8 Det kunne jo være han anså svar/kommmentarer for ikke at være fyldestegørende og han blot ønsker at lukke spørgsmål.
Eller at han ikke er den store ekspertbruger, og derved ikke har sat sig 100% ind i hvad der er velset eller ej, og får en relativt nedladende kommentar smidt efter sig som i ordlyden antager at han er bekendt med regler og kotumer fra enden til anden.

Anyway. Til opretter:
Jeg har forleden smidt 4 stk 7200.9 i raid 01, og der er ikke den store forskel fra nonraid. Det kan svagt anes i brug, men ikke noget men smider hænderne i vejret over, og igen så er der en markant længere opstartstid da array skal initieres først.

(Blot til info, så vil der ikke blive lagt svar fra mig af da jeg ikke er inde i det der pointræs. Så hvis du mener du har fået svar nok, accepterer du blot dit eget svar.)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juli 2010 - 00:03 #10
great-gizmo gør som du lyster - er blot glad for at jeg ikke selv smadrer ideen bag ekspertens pointsystem.

Uddybes KUN i privat besked.

Færdig her.
Avatar billede great-gizmo Nybegynder
25. juli 2010 - 14:29 #11
Beklager meget dette, Jeg er ikke superbruger eller ikke engang god bruger at dette forum. jeg har sendt en privat besked.

beklager igen

/Steen
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. juli 2010 - 17:02 #12
great-gizmo> det var ikke henvendt til dig.