Avatar billede tnla Mester
14. juli 2010 - 00:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Skævt skærmbillede

Jeg synes at uanset hvordan jeg indstiller min skærm med vertikal og horisontal size og position, og pincushion, så bliver det ved at se lidt skævt ud..

Er der nogen gode råd til hvordan man undgår at forvride billedet og samtidigt udnytter skærmens størrelse?
Avatar billede Selas Nybegynder
14. juli 2010 - 02:33 #1
Vi får nok lige brug for mere information.

Hvad er det for en monitor?

Har du sikret dig at opløsningen er det samme som skærmens optimale opløsning (1:1)?

Hvordan er den tilsluttet (VGA/DVI)? Det lyder som VGA, hvis du har muligheden for DVI så prøv dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Avatar billede tnla Mester
14. juli 2010 - 21:45 #2
Det er en Mag Innovision, model 798N, fra nov. 2004. Den har vel næppe mulighed for at tilslutte DVI?

Skærmopløsningen er 1024 x 768. Hvor finder jeg skærmens optimale opløsning?
Avatar billede Selas Nybegynder
14. juli 2010 - 22:24 #3
Det kan du se ved at kigge bag på den og se om den har det stik jeg linker til i #1, men du skal stadig sætte den til native resolution for at det virker, jeg har ikke kunnet finde den på google eller deres hjemmeside, er det overhovedet en fladskærm?
Anyway, prøv 1280*1024 eller 1600*1200, hvis skærmen går i sort bare vent 15-20 sekunder så går den selv tilbage til opløsningen fra før du ændrede den.
Hvor mange tommer er den? 17" 19"?
Avatar billede tnla Mester
14. juli 2010 - 22:39 #4
Nej, det en god gammeldags 17" tyk-skærm :) Så der er vel ikke mulighed for native resolution? Der står heller ikke noget om optimal opløsning på den.

Jeg prøvede med 1280*1024 og 1600*1200, men det bliver alt for småt at se på :(
Avatar billede Selas Nybegynder
14. juli 2010 - 22:55 #5
CRT skærme har faktisk en optimal opløsning, den står nogle gange i manualen, men det er så alligevel for småt for dig, så jeg er bange for der ikke er andet at gøre end at justerer lidt efter lidt for at ramme den rigtige størrelse og prøve sig frem (eller købe en anden skærm).
Avatar billede tnla Mester
15. juli 2010 - 13:22 #6
Tak. Ja når jeg vælger en opløsning inde under Egenskaber > Indstillinger, er det 1280*1024 der vises mest centralt i midten, så det er nok den optimale, men som sagt bliver det utroligt småt, langt mindre end normalt, ikke bare for mig.