Avatar billede Springform Nybegynder
01. juli 2010 - 08:39 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Normalform og generel database struktur

Jeg har en database som jeg har stirret mig lidt blind på, jeg skal gerne have den optimeret så jeg undgår redundant data og abnormaliteter.

Jeg skal lave en boligside som skal være sprog versioneret, og det konkrete eksempel er al informationen omkring den enkelte bolig.

Hvis der så er en venlig sjæl der vil komme med noget feedback til hvorfor der er noget der bør ændres (så jeg også lære lidt).

Jeg har gennemgået 1nf og så syntes jeg bare ikke at jeg kunne se hvad jeg skulle ændre for at overholde 2nf og 3nf, så har nok bare ikke forstået det rigtigt.

Den kan hentes her
http://springform.dk/database.xlsx

og øverst er det jeg er kommet frem til og nederst har jeg lavet en unormaliseret database.
Avatar billede mike1963 Nybegynder
01. juli 2010 - 09:42 #1
Vil gerne hjælpe men har ikke Excel installeret
Avatar billede Springform Nybegynder
01. juli 2010 - 09:52 #2
Fantastisk.
Har lagt det hele i en jpg så kan alle vist være med :)

http://springform.dk/database.jpg
Avatar billede Springform Nybegynder
01. juli 2010 - 16:37 #3
Jeg er kommet lidt videre men kunne stadig godt bruge lidt feedback

http://springform.dk/dbupdate.jpg

unf er ikke med i denne, denne er i det tidligere link
Avatar billede danco Nybegynder
05. juli 2010 - 08:03 #4
Har du fået løst dit problem ?
Jeg har siddet og kigget på din billeder og har lidt svært ved at gennemskue sammenhængen.
Det letteste for dig ville nok være at droppe tabel tænkegangen, dvs: du tager alle domæner og indsætter i én lang tabel og herefter markerer du dine funktionelle afhængigheder. Herefter kan du splitte op EFTER dine funktionelle afhængiheder og vil derfor også sikre dig at der ikke forekommer transitiv afhængigheder i dine tabeller (3 NF). Redundant information, NULLs osv ville jeg så tage hånd efterfølgende.

Jeg håber at du kunne bruge noget af det til noget.
Avatar billede Springform Nybegynder
06. juli 2010 - 10:17 #5
Jeg har løst mine problemer, men jeg vil gerne give dig nogle point for at have brugt din tid på at kigge på det danco.
Avatar billede danco Nybegynder
06. juli 2010 - 12:22 #6
Det lyder godt at du har fundet en løsning.
Måske en løsning som andre kunne få glæde af ?

her kommer et svar
Avatar billede Springform Nybegynder
06. juli 2010 - 12:31 #7
Jeg læste og læste en masse forskellige forklaringer på normalformerne, så fik jeg en god idé om hvad det gik ud på, så lagde jeg det til side og brugte almindelig logik, og er nu kommet frem til en struktur som jeg er godt tilfreds med, så tiden vise om jeg så er korrekt i den antagelse :D

Ved ikke om jeg kan hjælpe så mange andre på vej med min konkrette løsning, da det er et meget specifikt problem.
Avatar billede danco Nybegynder
06. juli 2010 - 12:52 #8
Det lyder også som en fornuftig arbejdsgang :)

Tak for point.