Avatar billede knowman Juniormester
27. juni 2010 - 12:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem ved ny Lenovo netbook: DNS-servereren svarer ikke

Jeg har købt en splinterny Lenovo netbook. Alle andre computere i huset går fint på internettet via det trådløse netværk (både pc og mac), men denne nye computer vil ikke.  I IE giver den fejlmeddelelsen: DNS-servereren svarer ikke. I Google Chrome siger den: 105 ERR_NAME_NOT_RESOLVED.

Jeg har fjernet det Mcaffee antivirus program, der var preinstalleret, og slået Windows firewall fra. Det virker ikke.

Til at starte med, da jeg netop havde sat den op igår, fungerede den ikke. Så fungerede den nogen tid, så fungerede den ikke. Og her til morgen virkede den atter ikke. Så var det, at jeg prøvede at fjerne antivirus og firewall beskyttelse, men det har altså ingen effekt.
Avatar billede kingjean Juniormester
27. juni 2010 - 12:09 #1
Hej!

Har du prøvet at pinge ud?

Altså kør --> cmd

Skriv ping www.google.dk

Derved finder du ud af om PC'en rent faktisk har internetforbindelse, og at problemet eventuelt er IE.
Avatar billede welcor Nybegynder
27. juni 2010 - 12:57 #2
Virker det når du bruger et kabel?
Avatar billede knowman Juniormester
27. juni 2010 - 15:46 #3
Den får heller ikke forbindelse, når man prøver at pinge. Problemet opstår både ved explorer og google chrome.

Nej, det virker heller ikke, når man prøver at bruge kabel (det var ellers en god ide at prøve!)
Avatar billede knowman Juniormester
27. juni 2010 - 18:30 #4
Prøvede lige dette, som jeg fandt som løsning på et tilsvarende spørgsmål her:
Klik dig ind i IE under "Funktioner" og "Internetindstillinger"

Vælg fanen "Forbindelse" og sørg for at "Ring aldrig op" ikke er sat - klik på "LAN Indstillinger" og sikre dig at der IKKE er hak i nogle options!

(http://www.eksperten.dk/spm/908358)

Umiddelbart efter jeg havde gjort dette, var der hul igennem til internettet. Men så genstartede jeg computeren for at teste, at det vitterlig var i orden. Og bagefter fungerede det så ikke igen.

Det ser altså ud til, at somme tider fungerer det, somme tider gør det ikke, uafhængigt af, hvad jeg gør.

Det kan ikke være en hw-fejl, vel?
Avatar billede Locodk Nybegynder
27. juni 2010 - 21:15 #5
i de indstillinger skal du have "registrer automatisk internetindstillinger" aktiveret, altså et flueben i den øverste.

Check i dine netværksindstillinger at du henter en DNS server automatisk.

Hvis du bruger windows 7 går du ind i 'netværks og delingscenter', vælger "change adapter settings". Så kommer dine netkort frem og du højreklikker på dit trådløse og vælger egenskaber.

Der kommer en masse indstillinger frem, og du skal ind under egenskaber for den der hedder Internet protokol version 4.

Der skal være "hent automatisk DNS server" som indstilling herinde.
Avatar billede knowman Juniormester
27. juni 2010 - 23:00 #6
Hej Locodk - nu har jeg indstillet det som du siger - det var default indstillingerne - og det er stadig det samme.

Skype fungerer fint. Men den bruger vel heller ikke DNS.

Kan det mon være et hardware problem? Nej, vel? Bare mærkeligt, jeg har taget computeren lige ud af boksen, tændt den og sat den op, og så virker det ikke.
Avatar billede welcor Nybegynder
27. juni 2010 - 23:49 #7
hvis det heller ikke fungerer når du kobler op med kabel, er der andre problemer i dit netværk.

Vil du poste output fra kommandoen "ipconfig /all" ?
Avatar billede knowman Juniormester
27. juni 2010 - 23:53 #8
Det virker heller ikke, når det er koblet op med kabel. Bare mærkeligt, at der ingen problemer er med andre computere på netværket - hverken pc'er eller mac.

Checker lige hvad ipconfig /all.  Jeg har nogen steder set anbefalet at man bruger ipconfig /flushdns. Var det noget, der kunne tænkes at virke (men jeg skal lige have enabled administrator konto først).
Avatar billede knowman Juniormester
27. juli 2010 - 23:44 #9
Jeg ringede til yousees support - de har altså faktisk nogle rigtigt gode folk derinde. De løste problemet: det skyldes, at jeg havde haft en ekstra router forbundet, og så koksede dette med DHCP, da begge routere prøvede at tildele ip-adresser. Da jeg koblede den anden router fra, ophørte problemet.
Avatar billede kingjean Juniormester
29. juli 2010 - 08:07 #10
Ja, vil du køre med 2 routere skal du slå DHCP fra på den ene.