Avatar billede jensen2005 Nybegynder
27. juni 2010 - 10:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skærm/grafikkort/opløsning

Hej eksperter

Har lige et spørgsmål omkring skærm/grafikkort/opløsning.

Jeg har lige købt :
En bærbar:  HP envy 15-1195eo --> Har HDMI udgang
En Skærm:  Samsungp2770HD --> Har disse indgange VGA, HDMI, DVI-D

Jeg vil gerne kører 1920x1080. Men problemet er at hvis jeg bruger HDMI er det som om at skærmbilledet er for skarpt/hakket i kanterne/rastereret(Engelsk: Rasterized).

Går jeg ned i 1680x1050 med HDMI ser det mere rigtigt ud og grafikken bliver blødere. Men både skærm og computer skulle kunne kører 1920x1080.

Hvis jeg bruger den VGA fra den gamle computer ser grafikken rigtig ud ved 1920x1080.

Skal  jeg købe et HDMI til DVI-D kabel eller et HDMI til VGA kabel?

Hvad skal jeg gøre? :-)

Venlig hilsen

Jensen2005
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
27. juni 2010 - 10:26 #1
Du skal sørge for at skærmen på din bærbar er koblet fra så du kun bruger den eksterne skærm, hvis du vil op og køre 1920x1080..

jeg ville klart foretrække at bruge hdmi kabelet ..

og så evt. trykke på autosettings når du har fået den op i den rette opløsning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2010 - 13:40 #2
Lyder lidt som et billigt HDMI kabel.
Jo dyrere, jo bedre.
27. juni 2010 - 14:23 #3
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
27. juni 2010 - 14:25 #4
Tak for svarene.

Jeg har godt nok slået skærmen fra på den bærbare.

Var inde under settings på skærmen(Kunne ikke finde autosettings!). Her ændrede jeg skærmtilstand til "film". Det hjalp rigtig meget. Men gjore også skræmbilleet lidt mørkere.

Må nok hellere se om jeg henne på arbejdet kan låne sådan en kalibreringsting man sætter på skærmen. Jeg arbejder en del med foto/print så det jeg ser på skærmen skal gerne ligne det som kommer ud af printeren.

Min kæreste købte kablet i Expert for 250. Det er sådan et her:
http://www.avstorm.co.uk/Cables_and_interconnects/HDMI_cables/Techlink_640202_wires_1st_HDMI_cable_plug_to_plug_2m_1821.html

Tak for hjælpen..
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2010 - 17:09 #5
Der er sket en del i udviklingen af disse kabler siden 2007, så det er stadig ikke utænkeligt at det er kablets skyld.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
28. juni 2010 - 08:53 #6
tror ikke man skal lægge så meget i prisen på et hdmi kabel.

Har set mange uvildige tests, bla.a. hvor de tester de billigste hdmi mod de dyreste, og selv på 3 meters kabler siger de at der er en lille målbar forskel, men at det ligger langt inden for grænseværdierne til specifikationerne for HDMI og dermed ikke burde forringe din oplevelse.

Derimod hvis der er fejl på kabelet, så er det jo lige meget hvor dyrt det har været..

Jeg kører selv med 3 meters HDMI til omkring 50 kr.. og har aldrig haft problemer. og nej kan heller ikke se forskel de gange jeg har prøvet at skifte til et 400 kr's kabel..
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. juni 2010 - 19:57 #7
Nej du tror ikke :D

Det er ikke godt nok at tro....
17. juni 2011 - 18:24 #8
(Skal du vide mere ?)
Avatar billede jensen2005 Nybegynder
21. juni 2011 - 16:09 #9
Hejsa - Lig et svar hvis i ønsker point.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
21. juni 2011 - 16:25 #10
Her er et svar