Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
19. juni 2010 - 19:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Dell IN2010N skærm

Hej

Jeg håber der er en her der kan hjælpe mig

Mine forældre købte d. 27.10.2010 en Dell Inspirion 545 med en IN2010N skærmen, og de har problemer med skærmen.

Skærmbilledet er uskarpt/"blury". Bogstaverne smelter sammen. Fx på skrivebordet hvor der ligger et worddokument der hedder "vedligeholdelse". Der "ligger" "l" og "i"'erne oven i hinanden...

Problemet kan "løses" på to måder - enten ved at vente med at tænde for skærmen indtil den er inde i Windows, eller ved at slukke og tænde skærmen når den er kommet ind i Windows.

Jeg synes ærlig talt det er PÆNT irriterende at have sådan et problem med en helt ny computer

Jeg har mailet en del frem og tilbage med Dell, og de har sådan set været vældig hjælpsomme. De har sågar forsøgt med en udskiftning af skærmen - til en ny af samme slags.
Det har desværre ikke hjulpet. Sidste udveksling med dem var for omkring fire måneder siden. I den sidste mail fra supporteren lovede han at vende tilbage når han vidste noget nyt... Jeg har siden sendt to mails for at høre hvad der sker... Intet svar!

Computeren kører med nyeste version af drivere (har været afinstalleret og installeret igen)

Den kører med onboard GFX...

Nogen der har et forslag?
19. juni 2010 - 20:14 #1
"...slukke og tænde skærmen når den er kommet ind i Windows... - og SÅ er det flot ?

Bruger du
* VGA
eller
* DVI (anbefales!)
forbindelse til skærmen ?

Samme problem ved alle opløsninger/opdateringshastighed/frekvens ?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juni 2010 - 20:17 #2
nu er der jo 4 mdr til dine forældre køber maskinen, så vent med at klage, til du rent faktisk har set den.

Men ellers - prøv at slå 'cleartype' fra hvis det er windows (hvilken version?)...
19. juni 2010 - 20:21 #3
Hovsa - det glemte jeg helt at skrive *S* ->
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
19. juni 2010 - 20:33 #4
karise_larry - Yep, så er der ingen ko på isen...!
Der ER et eller andet problem med den skærm...

Skærm og comp er forbundet med VGA (onboard gfx / ingen DVI udgang).
Heh - ikke kun dig der glemte det... Den er med Windows 7 :)

claes57 - d'oh! Selvfølge fra 2009 :p
Hvor slås det fra?

Men ja, som sagt så er det åbenbart et generelt problem:

http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3515/t/19297111.aspx

Ku man nu lave sådan en bat fil, så var det nok godt nok - men det vil jeg sgu helst ikke selv til at eksperimentere med
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juni 2010 - 20:55 #5
den sidste i listen på dit link havde en løsning til xp - det er nok det samme i win7.
Cleartype vil ikke virke, hvis det er skæm, der hopper fra 1600 til 1440 opløsning - det er skærmens system, der er forkert.
Det er en medfødt fejl, og dell kan vælge at levere en ny skærm (anden type - ikke ombytning til samme fejl), eller give penge tilbage. Da det er medfødt, så har du stadig krav på ombytning, og da deres 1. forsøg ikke hjalp, så kræv en anden model (med den lovede opløsning eller bedre).
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
19. juni 2010 - 21:02 #6
claes57 - dette indlæg du mener?
"Possible fix. Load up windows and uninstall display adapter for your graphics card under Device Manager. Restart windows and reinstall the Display Adapter that came with your graphics card. Restart Windows again and see if screen res is ok. I stumbled across this fix after reinstalling XP Pro. I installed XP Pro with default screen res settings suggested by the Windows install process and then installed the graphics card software. I restarted PC and everything opened in 1600x900. Text is crisp and seems fine now.

Good luck

Update: Spoke too soon. Same problem is back"
- Ud fra sidste linje at dømme, så var det en kort fornøjelse? :)

Ok - well, i dette tilfælde springer skærmen ikke mellem opløsninger. Problemet er "kun" den sammensmeltede tekst.

Ja det kan godt være jeg er "nødt til" at gribe knoglen og forsøge at få fat i Dell den vej...
Noget siger mig at de ikke vil være videre samarbejdsvillige - jeg synes det er meget mærkeligt at der pludselig bliver HELT stille i mail korrespondancen efter en ellers meget heftig en af slagsen... Som om de løb tør for forslag, og bare tænkte "fuck det"...
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juni 2010 - 21:26 #7
det er lørdag aften - så forvent svartid.
Der er ingen som helst grund til at acceptere en sluk/tænd rutine.
Du skal klage mens tid er - og gerne via anbefalet brev med krav om ombytning til 'fungerende model' og ikke en, der er kendt for at fejle.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
19. juni 2010 - 21:40 #8
Yes yes, havde heller ikke lige tænkt mig at gøre det nu - men det vil nok ikke være en dum idé at sende et anbefalet brev engang i den kommende uge :)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
30. juli 2010 - 10:15 #9
Brevet er sendt for længst - og meget hurtigt derefter ringede der en Escalations Manager fra Dell.
Skærmen er nu byttet til en anden model med samme specs (dog et lidt højere strømforbrug) og problemet er (langt om længe) løst :)