Avatar billede LS-Falster Juniormester
17. juni 2010 - 10:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Vise skjult tekst ved hjælp af tjekboks eller knap

Hej
Jeg har bygget en skabelon op, hvor jeg ønsker at kunne vise/skjule en række foruddefinerede tekster i dokumentet. Som udgangspunkt er teksterne defineret som skjulte tekster. Det som jeg ønsker er, at man vha. en checkboks eller knap kan vælge, hvilke tekster, der skal vises i dokumentet. Jeg har prøvet at lave en makro, men det lykkedes desværre ikke. Det er ikke lige min stærke side.

Eksempel:

checkboks  - Skjul/vis tekst 1
checkboks - skjul/vis tekst 2

osv.

Mvh Lars
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. juni 2010 - 12:58 #1
Det kan godt lade sige gøre at vise/skjule tekst vha. makroer, men du skal overveje nøje, om det er en god løsning.

Det, at tekst har tilknyttet egenskaben "Skjult" betyder nemlig ikke, at du kan være sikker på, at teksten ER skjult for brugeren. Hvis man har alle formateringsmærker slået til (hvilket jeg f.eks. har 99,9 % af tiden, jeg arbejder med Word), kan man også se tekst, der er formateret som skjult tekst. Der findes desuden en separat indstilling for udskrivning af skjult tekst. Hvis den er slået til, udskrives teksten, selv om den er formateret som skjult.

Du kan jo så vælge via makroer at programmere, hvordan brugerens indstillinger skal være, når de arbejder med dokumenter baseret på din skabelon. Men hvis det skal gøres på en anstændig måde, skal du holde styr på, hvad indstillingerne var på forhånd, så du kan stille tilbage igen, og du skal holde styr på, at indstillingerne måske skal skifte, hvis brugeren åbner et andet dokument eller skifter til at andet åbent dokument midt i det hele. Som du sikkert kan forestille dig, griber det voldsomt om sig.

Nu ved jeg jo ikke, hvordan din skabelon skal bruges. Men det ville være mere sikkert f.eks. at gemme indholdet som autotekster eller som separate filer og så lave makroer, der kan indsætte (eller fjerne) disse tekster afhængigt at brugervalg.

På følgende side:
http://www.gmayor.com/downloads.htm
kan du læse/downloade "Boiler.dot instructions for installation and use". Det er en løsning, som kan bruges til at indsætte indhold fra separate filer.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
21. juni 2010 - 14:36 #2
Hej Lene

Tak for svaret. Det var desværre ikke helt så simpelt, som jeg havde håbet på, så jeg ender nok med en mere lavpraktisk løsning. Men pointene skal du have.

Tak.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. juni 2010 - 14:58 #3
Håber du finder en passende løsning.