Avatar billede chrisrj Forsker
11. juni 2010 - 22:22 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Ny skærm, men hvilken?

Hejsa

Skræmt af denne artikel: http://www.pcworld.dk/art/11761?a=exp&i=0 (Nu ryger prisen på din fladskærm gennem loftet)

...ville jeg gerne fremskynde købet af ny skærm. :)

Men jeg er SLET ikke opdateret på hvad der er godt og skidt. :S

Den skal primært bruges til alm. kontor/Udvikling, men naturligvis bliver den også brugt lidt til spil(Civilization primært, men også bilspil)

Jeg har et budget på ca. 2.000,- og ville gerne have en 26" skærm. Men jeg kan godt se på edbpriser.dk, at det bliver noget svært. :-/
Så jeg overvejer lidt om jeg skal gå ned i en 24", eller om det er de ca. 7-800 mere(end mit umiddelbare budget) værd at købe en 26"?

Jeg kommer fra en 21" CRT, som kører i 2000 x 1500, og jeg er MEGET glad for min skærmhøjde. :)

Jah, såøh...hvad har I af råd/forslag?? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2010 - 23:05 #1
langt de fleste skærme i dag er bredformat - så højden kan du godt glemme.
Jeg ville tage en 24" full-hd (1920*1080) LED-belyst (pga bedre belysning af baggrund og mindre strømforbrug)
Avatar billede chrisrj Forsker
11. juni 2010 - 23:24 #2
Grunden til at jeg nævnte det med højden var, at jeg helst ville have en skærm som er ligeså høj(eller højere) end den jeg har nu.
Om den så er bredere eller ej, er mig sådan set ret lige meget. :)

Problemet er bare, at skærmhøjde er DYRT. :-/
Avatar billede kimtheman Novice
12. juni 2010 - 01:01 #3
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2010 - 10:36 #4
du skal vælge en skærm, hvor man kan rotere skærm 90°, så du får fx en 22" på 1980*1050 på højformat.
Jeg har ikke lige styr på, hvilke producenter, der har en sådanne - men det findes. Hvis du har mulighed for at montere skærm på et væg-beslag, så kar du bare sætte en hvilken som helst model på højformat, og via grafikkortet dreje billedet, så det passer.
Avatar billede chrisrj Forsker
12. juni 2010 - 10:43 #5
Jeg kommer nok til at lyde lidt besværlig nu...;)

Jeg ved godt, at man kan få skærme der kan tiltes, men det er (heller ikke) det jeg er ude efter.
Jeg vil gerne have en skærm der er størrere på BEGGE leder. :)
Avatar billede kimtheman Novice
12. juni 2010 - 11:02 #6
Ja du må op med nogle flere kr, hvis man har speciele ønsker.

Ellers får du kun det gængse.

Men når du snakker begge leder så er det vel bare en skærm der ikke er Widescreen du mener? (Selv om Widescreen er in i dag)
Avatar billede chrisrj Forsker
12. juni 2010 - 11:16 #7
Mjah, det er jo det. :-/

Skærmformatet er ikke så vigtigt - jeg vil bare gerne have en der er større. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2010 - 11:39 #8
det får du absolut ikke til budgettet. Der laves stort set ikke skærme højere end 1080 længere.
Overvej 2 mindre skærme på højformat.
Avatar billede chrisrj Forsker
12. juni 2010 - 13:12 #9
"det får du absolut ikke til budgettet."
Det var også det jeg selv fandt ud af, og derfor spurgte om det er de 7-800 kr mere værd at købe en 26".

"Overvej 2 mindre skærme på højformat."
Har du et forslag?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2010 - 14:57 #10
den mindste fladskærm med højere opløsning end din nuværende er en 30" LG til 9300kr.

Du kan med fx ViewSonic VX1940w til lige over 900kr få 2 skærme, og på højformat giver det 2160*1680 - hvis du monterer dem med top af skærme mod hinanden, så minimeres afstand mellem skærme.
Tjek lige, at dit grafikkort kan håndtere 2 skærme, og at disse kan roteres individuelt - en ene skal jo 90° med uret, og den anden 90° mod uret.
Avatar billede chrisrj Forsker
12. juni 2010 - 15:52 #11
"den mindste fladskærm med højere opløsning end din nuværende er en 30" LG til 9300kr."
...Så det du siger, er, at for at få en højere skærm skal jeg enten købe 2, eller flås af en ekstrem pris. Ok.

Hmmm....jeg synes ikke jeg bliver meget klogere, kun mere i tvivl. :)
Jeg tror jeg må ud og kigge på nogle skærme og se hvordan det ser ud...

Så vender jeg stærkt tilbage!! :D
Avatar billede chrisrj Forsker
14. juni 2010 - 16:43 #12
Nå, det var så en noget nedslående oplevelse. :-/
Jeg har prøvet 3 steder, første sted havde slet ingen på udstilling, andet sted havde 4 og det 3. og største 10(!!) - alle i forskellige størrelser, men ikke nogen i samme størrelse.

Jeg tror jeg vælger at spare pengene, og istedet bruge dem på ekstra hardware til selve maskinen.

Smid lige et par svar begge to. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. juni 2010 - 17:21 #13
Bare for at gnide lidt salt i såret - jeg får ny skærm i morgen.
For at kunne skype enkelt, så er det den mindste full-hd med indbygget webcam - det blev en dell sx2210 med ay511 højttaler
http://search.euro.dell.com/results.aspx?s=gen&c=dk&l=da&cs=&k=sx2210&cat=all&x=0&y=0
modellen uden touch - den skal ikke fedtes til...
Avatar billede chrisrj Forsker
18. juni 2010 - 12:24 #14
kimtheman: Smider også lige et svar her så vi kan få lukket? :)
Avatar billede kimtheman Novice
02. juli 2010 - 13:13 #15
svar