Avatar billede klapiolsen Nybegynder
09. juni 2010 - 21:49 Der er 3 kommentarer

Makro der husker clipboard

Er der mon en excel makrofunktion der kan bruges til at lagre det sidste der er kopieret til clipboardet idet makroen køres?

Jeg har en del makroer der kopierer nogle celler og værdier rundt i et ark. Som det første lagrer de positionen af den celle jeg står i idet den køres, så den hopper tilbage til samme celle igen som sidste punkt.

Jeg kunne imidlertid også godt bruge at jeg, når makroen er slut, også vil være istand til at indsætte det sidste jeg måtte have klippet/kopieret før jeg kørte makroen. PT hvis jeg forsøger at indsætte noget når makroen er slut, bliver det den sidste klippe-kopi-handling som var med i makroen.

VH
Avatar billede Ialocin Novice
09. juni 2010 - 22:36 #1
Hej Klapiolsen

Hvordan aktiverer du macroen, som skal indsætte det sidst kopierede ... inden macrostart ?

Mvh Nicolai
Avatar billede klapiolsen Nybegynder
09. juni 2010 - 23:15 #2
jeg har lavet nogle shortcuts,f.eks ctrl-shift+i, der starter en macro der kopierer en (skjult) række og kopierer den ind under det sted man står
(det drejer sig sig om et regneark der kan lave tilbud på varer, og kan udvides med ekstra rækker efter behov)
ofte kan jeg kopiere information fra andre regneark angående varerne, og paste denne ind i mit regneark hvis formatet er det samme. -og her er det så at mit regneark "glemmer" hvad jeg måtte have kopieret hvis jeg har kørt udvidelsesmakroen
Avatar billede store-morten Ekspert
10. juni 2010 - 21:20 #3
Forslag:
Start macro med at indsætte hvad der nu er i clipboardet på et "lager ark"
Når macro er kørt, kopier/klip/slet fra "lager ark"