Avatar billede geddar Nybegynder
09. juni 2010 - 11:50 Der er 5 kommentarer

Kæder fra Excel til PPT går i stykker - hjælp!

Jeg har et efterhånden mere og mere frustrerende problem. Jeg har oprettet et Excel-ark med en masse grafer osv. og en PPT-præsentation, hvori graferne osv. er indsat som kæder. Når PPT er åbnet, og jeg har indsat kæderne kan jeg fint opdatere kæderne. Men når jeg har gemt og lukket PPT og åbner præsentationen igen, er samtlige kæder i stykker!

Begge filer er placeret på virksomhedens server og blev oprettet mens jeg arbejde i Windows XP.

Nogen der har den fjerneste idé om hvad der kan være galt og hvordan jeg kan løse det problem?

Om kort tid skal jeg lave noget lignende, dog hvor jeg skal lave over 100 præsentationer, hvor jeg vha. VBA-kode skal opdatere kæderne ud fra det valgte filnavn, og der MÅ jeg bare ikke have problemer!

Så hjælp mig, kære eksperter!

På forhånd tak!

Peter
Avatar billede ptj_11 Forsker
10. juni 2010 - 00:26 #1
Når du arbejder med kæder imellem filer, enten i samme program, eller imellem forskellige programmer, så gemmes den eksakte sti/reference, der fortæller præcist, hvor den anden fil, som kæden henviser til, ligger.
Dit problem kunne tyde på, at I har noget på jeres firmanetværk, der ødelægger dine kæder.
Det kunne måske være et esdh-system.
Mens du tror, at du arbejder i dine filer, så arbejder du rent faktisk i skyggefiler af dine filer, og først når du klikker "gem", så bliver dine ændringer gemt i de faktiske filer, og kæderne bliver rettet til, så de nu peger på de faktiske filer.
Hvis nu vi forestiller os, at esdh-systemet ved gemningen ikke retter dine kæder, så de peger på dine faktiske filer, men at de  stadig peger på de skyggefiler, som du har arbejdet med, så vil dine kæder blive ødelagt, da dine skyggefiler bliver slettet, når du lukker dine programmer.
En mulig løsning kunne være, at du gemmer dine filer, både dine excelfiler og dine ppt-filer, på en usbnøgle, og derefter åbner det hele på en maskine, som ikke hører til på dit firmanetværk,  reparerer dine kæder, så alt virker igen, og så gemmer forandringer og lukker dine programmer
Hvis det hele så virker når du åbner dem igen, så har vi fundet synderen.
Prøv det, og lad os høre, hvad der kommer ud af det.
/ptj_11
Avatar billede jkrons Professor
14. juni 2010 - 10:01 #2
Når du har lavet din præsentation med alle kæder, så brug funktionen Pakke til Cd. Også selv om du ikke skal pakke til en CD. Hvor den findes afhænger af hvilken version du bruger, men PPT tyder på 2003 eller ældre. Her findes funktionen som et selvstændigt punkt under menuen Filer.

Funktionen siker at de filer, som der er kæder med anbringes i en mappe sammen med præsentationen og at kæderne opdateres, så selv en flytning af præsentationen ikke betyder brudte links.
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. juni 2010 - 23:55 #3
Fiks detalje, den kendte jeg ikke.
/ptj_11
Avatar billede geddar Nybegynder
15. juni 2010 - 09:11 #4
Super! Tak for svarene!
Avatar billede jkrons Professor
21. juni 2010 - 22:49 #5
Velbekomme.