Avatar billede lineriber Praktikant
09. juni 2010 - 11:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brug af Equation Tool i Word 2007

Hejsa

Jeg har brug for noget hjælp til at skrive ligninger med flere linier i Word 2007.
Jeg har Equation editor i word 2007, og vil gerne skrive en ligning med flere linier (så man kan vise hvordan man isolere den ubekendte), hvor programmet selv sørger for at centrere omkring ligheds-tegnet.

Jeg har i de gamle word versioner brugt det der hed "Math type", hvor dette kunne lade sig gøre.
Men i Word 2007 er ligningsværktøjet lavet om, og det er som om at jeg kun kan skrive én linie af gangen, hvorefter "ligningsboksen" lukker, og man kommer tilbage til det almindelige teksbehandling. Man skal så oprette en ny ligning for at få lov at skrive en linie mere, og kan ikke få de 2 linier centreret omkring ligheds-tegnet!

Er der nogen der kender en løsning på det?

Mvh
Line Riber
Avatar billede Vandreren Novice
09. juni 2010 - 12:48 #1
Måske dette:

Users who desire more pleasing line breaking can "right click" on a binary or relational operator and choose the option to "Insert Manual Break". Three document-level possibilities exist: break before, break after, and duplicate.

http://blogs.msdn.com/b/murrays/archive/2007/09/01/breaking-equations-into-multiple-lines.aspx
Avatar billede lineriber Praktikant
09. juni 2010 - 19:08 #2
Det dur ikke helt.....
Så skal jeg i hvertfald for hver enkelt linie jeg laver, sætte linien til at centrere omkring lighedstegnet.

Andre forslag??
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
09. juni 2010 - 23:35 #3
Se nedenstående forklaring, som er hentet fra:
http://blogs.msdn.com/b/microsoft_office_word/archive/2006/10/04/equations-in-word-2007.aspx
Forklaringen er givet som svar på samme spørgsmål som det, du stiller - se første kommentar i bloggen.

1. You can hit enter at the end of an equation to begin one in a new paragraph. When you multi-select the equations, the "Align at =" context menu command will be available.

2. You can Shift+Enter to create a new equation in the same paragraph. Both the "Align at =" and "Align this character" commands will be available depending on what is selected (the group of equations) or where you've clicked (next to the operator you're aligning).
Avatar billede lineriber Praktikant
15. juni 2010 - 21:14 #4
Det virker, tak for hjælpen :-)

Smider du et svar lene-fredborg?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. juni 2010 - 22:42 #5
Velbekomme. Det var godt, at det lykkedes. Selv om jeg er gammel matematiker, har jeg ikke brug for at skrive formler nu om stunder, så det er et af de hjørner i Word, jeg ikke selv bruger.