Avatar billede svjensen Nybegynder
20. maj 2010 - 09:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Beregne minimums saldo ved måneds start

Jeg har et standard budget i excel for min budgetkonto.
Baseret på dette laver jeg en fast overførelse hver måned.

Da jeg ikke er interesseret i, at saldoen på noget tidspunkt skal være negativ, kunne jeg godt tænke mig en funktionalitet, der giver mig mulighed for at få beregnet, den nødvendige saldo ved indgangen af en given måned, som dermed sikrer at saldoen forbliver positiv (mindst nul).

Det skal naturligvis være muligt at vælge en hvilken som helst måned.

Nogle ideer til, hvordan jeg griber det an?

/Søren
Avatar billede panebb Novice
20. maj 2010 - 09:44 #1
Går ud fra at du har et standardopsat budget.

en blok med indtægter, en anden blok med udgifter. disse trækkes fra hinanden og du har månedens resultat.

de fleste får deres løn bagud, hvorfor udgifterne i måneden kommer før indtægterne.

Saldo på din bankkonto ultimo sidste måned (efter sidste måneds løn) fratrukket denne måneds udgifter give det maksimale træk på kontoen.
Avatar billede svjensen Nybegynder
20. maj 2010 - 10:09 #2
Ja, så langt er jeg med, men jeg har muligvis ikke forklaret mig tydeligt nok.

Mit budget er naturligvis opdelt på måneder.
Da der er tale om en budgetkonto (hvor alle de helt faste udgifter betales fra), har jeg alene en blok med udgifter samt det beløb, der fast overføres til kontoen.
Derudover har jeg en blok, der viser cash flow i kontoen.
Denne blok er opdelt i 'Saldo primo', 'Udgifter', 'Overførelse' og 'Saldo ultimo'.

For januar er 'saldo primo' i udgangspunktet 0 (nul), mens 'Udgifter' er månedens udgifter, 'Overførelse' er den faste overførelse, og 'Saldo ultimo' er summen af disse tre tal.
For februar og frem er 'Saldo primo' lig 'Saldo ultimo' for måneden før.
Jeg kan dermed nemt se, hvad saldoen skal være ved starten af året for at undgå et overtræk. Det er blot at tage det største minus i 'Saldo ultimo'.

Men nu er det så, at jeg kunne tænke mig at få beregnet den nødvendige 'Saldo primo' for en vilkårlig måned.
Jeg skal altså kunne vælge en måned, og få excel til at beregne hvor stort et beløb der skal være i 'Saldo primo' for at undgå, at der kommer negative værdier i 'Saldo ultimo' for det kommende år.
Avatar billede panebb Novice
20. maj 2010 - 10:40 #3
Prøv at tage de personlige oplysninger ud af dit regneark og mail et eksempel til:
bb (@) panelbyg.dk
Avatar billede svjensen Nybegynder
20. maj 2010 - 10:53 #4
Jeg har uploadet et simpelt eksempel på www.vinther-jensen.dk/excel/account_cash_flow.xls
Avatar billede svjensen Nybegynder
20. maj 2010 - 10:54 #5
I eksemplet er den faste overførelse lig gennemsnittet af de faste udgifter.
Avatar billede panebb Novice
20. maj 2010 - 11:55 #6
Den nødvendige primosaldo for en vilkårlig måned må vel være lig dine udgifter i den givne måned minus den faste overførsel.

C7-C11
i alle kolonner C til N
Avatar billede krycek Nybegynder
21. maj 2010 - 23:01 #7
Her er et budget som viser, hvad saldo er på kontoen, når der ikke sker flere bevægelser, samt hvad der er blevet sat ind og trukket

http://www.megafileupload.com/en/file/232959/budget-xls.html
Avatar billede panebb Novice
22. maj 2010 - 08:16 #8
til #7
forudsætningen i eksemplet er at overførslen til budgetkontoen er før udgifterne i samme måned. Det er jo tit omvendt at udgifterne kommer i løbet af måneden og overførslen kommer sidst i måneden, når der kommer løn.
Avatar billede krycek Nybegynder
22. maj 2010 - 15:22 #9
Helt korrekt, men det er jo hele meningen med et budget, man laver det for at indbetale til de store udgifter, udover hele året.
Og hvis man så har sat alle ting ind i budgettet, kan man også se hvor meget der bliver trukket i den pågældende måned.

Så derfor vil det kun være en kort periode (en eller to lønninger) så burde det være kort ind, hvis man går ud fra at personen vil indbetale det samme hver måned, og ikke starte ud med eks. dobbelt så meget i januar, fordi der ikke er noget med fra sidste år.
Avatar billede krycek Nybegynder
22. maj 2010 - 15:26 #10
Og hvis man har sat alle sine udgifter ind i arket, så kan man hurtigt lave en N42 / 12 for at få gennemsnittet pr. måned, og så ellers rette lidt til, så det passer med den måned der kommer tættest på 0
Avatar billede svjensen Nybegynder
27. september 2010 - 16:11 #11
lukker