Avatar billede zeque Nybegynder
12. maj 2010 - 12:36 Der er 13 kommentarer

TV Oversigt

Hej Eksperter!

Jeg er igang med at lave en lille TV Oversigt, men kan ikke rigtig finde "stedet" hvor jeg skal hente informationerne fra (kanaler, programmer, osv.).

Nogen der kan hjælpe?

Tak på forhånd
Avatar billede majbom Novice
12. maj 2010 - 12:49 #1
prøv at hør dr om ikke de har nogle xml-filer eller lignende du kan "få" adgang til...
Avatar billede zeque Nybegynder
12. maj 2010 - 12:55 #2
De har det her: http://www.dr.dk/tjenester/programoversigt/DBService.ashx

Men der står: Materialet må ikke gengives uden tilladelse.
Avatar billede olebole Juniormester
12. maj 2010 - 13:15 #3
<ole>

- og netop derfor råder splazz dig til at høre DR, om du kan få adgang til dem (læs: kan få lov til at bruge dem)

/mvh
</bole>
Avatar billede majbom Novice
12. maj 2010 - 13:18 #4
det er jo klart at dr ikke laver arbejdet for dig, uden at du giver noget for det - du skal jo tænke på at når du bruger vil de folk der besøger din side, nok ikke besøge dr's side, i hvert fald ikke for at se tv-oversigt og så mister de penge på det.
Avatar billede zeque Nybegynder
12. maj 2010 - 14:00 #5
Det har lykkedes mig at få adgang til TVTids JSON "stream": http://tvtid.tv2.dk/js/fetch.js.php/from-1273658400.js

Men hvordan kan jeg hente det til min hjemmeside med jQuery? Jeg har prøvet med GetJSON men det virkede ikke, det er som om den ikke henter det.
Avatar billede olebole Juniormester
12. maj 2010 - 14:25 #6
Har du tilladelse til at bruge feed'et?
Avatar billede majbom Novice
12. maj 2010 - 14:25 #7
det er som om den ikke henter det??

har du prøvet at udskrive hvad du modtager?

nu kender jeg ikke jquery andet end af navn, så jeg ved ikke hvordan GetJSON virker, men jeg kunne forestille mig den returnerer hvad der nu bliver hentet...
Avatar billede olebole Juniormester
12. maj 2010 - 14:33 #8
Den henter fint - men hvad med tilladelsen. Der er en verden til forskel på at 'have adgang til' og at 'have tilladelse til at bruge'  ;o)
Avatar billede intenz Novice
12. maj 2010 - 14:35 #9
Du kan ikke bruge getJson (eller ajax for den sags skyld) cross-domain uden at den fil du henter fra returnerer en call-back funktion.
http://stackoverflow.com/questions/760993/jquery-getjson-cross-domain-problems

Du skal være opmærksom på, at bare fordi det er 'lykkedes mig at få adgang til TVTids JSON', betyder det ikke at du må bruge det uden tilladelse (som der også nævnes).
Hvis du ikke har tilladelse risikerer du at overtræde ophavsretslovens §71 om database beskyttelse.
Avatar billede zeque Nybegynder
12. maj 2010 - 14:52 #10
Okay tak for hjælpen. Jeg prøver lige at kontakte henholdsvis TVTid og DR.
Avatar billede mcardle Nybegynder
14. maj 2010 - 01:15 #11
Jeg har haft kontaktet DR tidligere og de var egentlig meget venlige med at dele infos, men de kan kun give dig et feed fra DR og ikke alle de andre programmer, fordi dem betaler de faktisk selv for og så er skal det firma der "provider" info'sne også have penge jo...

Men der findes vidst kun disse to steder, hvor du kan købe feeds fra:
Ritzau Medieservice og OnTv.dk

Du skal nok selv kontakte dem, men her er feed'et:
http://blogs.dr.dk/blogs/betalab/archive/2009/11/12/programoversigt-for-dr-tv-som-xml.aspx
http://blogs.dr.dk/blogs/betalab/archive/2009/11/16/dr-programdata-i-xml-detaljerne.aspx

Du burde godt måtte bruge dem, men det er jo mig der har fået lov, så som sagt bør du lige skrive til ham her:

Jens Løkke Brandt
jelb@dr.dk

// mcardle
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 13:43 #12
lukketid?
Avatar billede Zizazuba Nybegynder
04. januar 2013 - 12:12 #13
Hvis du vil lave en tv oversigt kan du prøve at tage fat i http://www.ritzau.dk/ De burde kunne hjælpe dig.