Avatar billede Jackount Nybegynder
02. maj 2010 - 19:45 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

It fritidsjob som 14årig

Er der nogen der kender noget til hvilke muligheder der er for en 14årig computernørd? :)

Det jeg er bedst til ville nok være optimering af Windows, programmere i Game Maker, og jeg skulle mene at jeg er okay god til engelsk...
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. maj 2010 - 20:11 #1
Ikke for at "disse" dig, men tror nok nærmere du skal kigge dig om efter et fritidsjob i en helt anden stil :)

Såsom lagermedhjælper, avisbud, relamebud m.m.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2010 - 20:26 #2
hvis du kan fjerne vira, og installere viruskontrol/firewall, så sæt en annonce i den lokale avis + opslag ved købmænd osv...
Der er mange ældre borgere, der har brug for hjælp til det - evt kan du vise lidt om sms samtidig.
Tag en betalbar løn - fx 50kr til start + 50kr derudover pr påbegyndt time. (et møde vil så starte med 100kr for op til 59 minutters hjælp).
Husk, at det skal opgive til Skat - så hold regnskab med timerne.
Avatar billede Jackount Nybegynder
02. maj 2010 - 20:27 #3
Jeg går faktisk med aviser og tjener max 600/måned, det var bare hvis der fandtes sjovere alternativer
Avatar billede Jackount Nybegynder
02. maj 2010 - 20:31 #4
Claes, mener du at man kan tjene 100 kr på at installere et gratis antivirus program og lade det scanne computeren!??

Så er der bare udgifter for annoncen... Er det ikke ret dyrt?

Ellers så har jeg også meget erfaring for at optimere en computer (m windows), og evt formatering eller isættelse af Ram, tror du det er relevant?
Avatar billede Jackount Nybegynder
02. maj 2010 - 20:34 #5
Og som 14årig betaler man under 10% skat :P
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2010 - 20:52 #6
sagtens - kontakt evt den lokale afdeling af ældresagen med et tilbud. Annoncer - start med opslag hos købmænd/supermarkeder/ældre-centre/plejehjem (det er gratis) - sæt et billede af dig selv på, så de gamle (kunderne) ved, hvordan du ser ud - nogle er ikke meget for at åbne døren for ukendte.
Jeg tager selv (voksen/prof) 500 pr time for at lave det samme.

Star med en butik med viruskontrol/firewall + lidt undervisning i mail/sms
(du skal have en ven som du kan skrive til undervej, så din kunde får et svar tilbage med det samme - så de kan se, at det virker - opret så en 'telefonbog' til deres familie, og du er GUD)
Avatar billede Jackount Nybegynder
02. maj 2010 - 21:02 #7
Wow jeg føler mig allerede rig, siger du at du tjener 500 for en så simpel opgave!!? Vildt... Nåmen tak for rådet da :) jeg forstod dog ikk hvad du mente med det med SMS og en ven... Kan du ikk liige forklare det igen i et svar hvis du gerne vil have point?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2010 - 21:35 #8
Udover it/pc problemer, så kan du lige se, om de har en mobil-tlf i huset. Og hvis der ligger en fremme, så foreslå lige et kort sms-kursus. Du sms'er til en ven fra deres tlf, og får et svar tilbage (i høflig tone fra din ven). Så kan kunden se, at det virker let, og kan selv prøve at skrive en sms til samme ven - et svar tilbage, og du er kørende.
Det er bare vigtigt, at du har en 'derude', der kan svare undervejs, så din kunde kan se svar og prøve det selv.
Jeg har også brugt at kundens sms gik til min egen mobil, som de så kunne se deres tekst på (mens jeg var derude), og jeg svarede på min, og de kunne se svar hos dem selv.
Mange ældre er jo fra den gang man telegraferede (bed mig ikke om at forklare det - men det var noget med fra telefon til postcentral til posthus, og som derefter blev udskrevet og kørt ud til modtager).
Avatar billede Jackount Nybegynder
02. maj 2010 - 22:04 #9
Så du mener et kursus i at sms'e? Lyder nemt :D men jeg har lige snakket med min far om det, og han spørger hvad jeg vil gøre hvis nu deres pc går ned pga virus efter jeg installerede antivirus. Jeg kan godt klare det problem (dog med crackede programmer :S) .. Men det sker aldrig, vel?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2010 - 08:20 #10
hvis du bruger avg eller microsoft security essentialt, så har du dit på det tørre.
Hvis jeg skal fjerne vira på en inficeret maskine, så kører jeg først en online-scanner (www.antivirus.com), og på den side er der meget ofte programmer og tips til fjernelse.
Glipper dette, så har jeg en gammel pc hjemme med opdateret antivirus. Der kobler jeg den syge disk på (via et usb-stik), og laver min viruskontrol om at rydde op - derefter sletter jeg den syge disks systemgendannelse (deri ligger virus også), og så tilbage med disk - evt skal windows køre en reparation fra cd for at gendanne tabte filer.
Det er så det hele - der kan ikke gives garanti - da man ikke sidder og overvåger brugeren, og mht forsikring, så kan jeg ikke blive forsikret, da forsikringsselskaber holder sig til, at de ved jo ikke om evt skade var der før jeg startede, mens jeg lavede noget, eller opstod derefter. Så det er tro og tillid.
Avatar billede Jackount Nybegynder
03. maj 2010 - 10:01 #11
Det lyder da nemt, du skal bare også bruge ad-aware sammen med avg fordi avg ikke finder spyware.. Men, hvordan sætter du den til med usbstik når det er en intern? Med omformer?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2010 - 10:25 #12
jeg har indkøbt
http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-43
til 200kr
den kan koble gamle ide-diske, sata, og 2½" diske på. Der medfølger strømforsyning til 3½" diske.

Og viruskontrol, brug Microsoft security essentials - den indeholder også deres 'defender', og er derfor en alt i et løsning.
Til kundegruppen er en firewall for svær at håndtere - så brug kun den i windows.
Avatar billede Jackount Nybegynder
03. maj 2010 - 18:18 #13
Okay fedt :P men jeg har haft den Microsoft antivirus, og den gjorde min computer vildt langsom, så jeg skiftede tilbage til avira antivir, men ved ikk om du oplever det samme...
Avatar billede claes57 Ekspert
03. maj 2010 - 19:00 #14
jeg gik fra avast til mse - og hastighed er bedre - nok fordi de to spyware-programmer kunne undværes (spybot og ad-aware).
Avast er også dum, fordi den skal omregistreres hvert år.
Du skal kun anbefale noget, der er på dansk - det er lettere at få igennem og forklaret.

Jeg har brugt samme firewall hele tiden (! w7 og vista)
http://www.sphinx-soft.com/Vista/order.html?from=Windows7FirewallControl
jeg kører free-versionen.
De havde før en til xp - den er væk nu, men du kan hente den fra min side
www.it-works.dk/dl/xp-b-Wall-Setup.exe
bare hent den ned, så du har det liggende.
Avatar billede Jackount Nybegynder
03. maj 2010 - 21:48 #15
Jeg har nu hørt at en firewall trækker helt vildt på hastigheden... Og jeg vil afprøve nogle andre antivirus også (gratis) men er det virkelig nødvendigt med en firewall? Du tror ikk det bliver for kompliceret?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2010 - 10:22 #16
jeg tror du skal undlade firewall - bare lige tjekke, at den i windows er aktiveret (det giver lidt sikkerhed)
Avatar billede Jackount Nybegynder
04. maj 2010 - 16:29 #17
Jaer, det har jeg også altid selv... Men tak for hjælpen :) læg et svar hvis du vil have point..
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2010 - 21:53 #18
ok - god arbejdslyst...
Avatar billede claes57 Ekspert
04. maj 2010 - 21:53 #19
og jeg skal stadig huske at klikke i 'svar'
Avatar billede Jackount Nybegynder
04. maj 2010 - 23:11 #20
Lige hurtig - den USB converter, fungerer den sådan at det ene USB er strøm og det andet data?
Avatar billede magic-mouse Novice
21. maj 2010 - 23:05 #21
ja
Avatar billede Jackount Nybegynder
21. maj 2010 - 23:28 #22
Wow der var meget latency i det svar..! (: