Avatar billede mrandersb Nybegynder
19. april 2010 - 10:46 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Samsung UE40B7070 eller UE40B8050

Hej eksperter.

Jeg skal til at invistere i et fladskærmstv. Jeg har kigget lidt på to modeller, nemlig Samsung UE40B7070 eller UE40B8050

http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-home-theatre/tv/led-tv/UE40B7070WWXXE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F

http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-home-theatre/tv/led-tv/UE40B8050XWXXE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F

Så vidt jeg kan se er den eneste forskel om det er 100 Hz eller 200 Hz, og så lidt på designsiden. Dog er prisen meget forskellig ca. 3000 kr., kan det virkelig betale sig at købe den nye model, når prisforskellen er så stor, vil jeg virkelig kunne se forskel på 100 Hz og 200 Hz. Jeg mener lyset i mine pære er 60 Hz, og jeg tænker ikke lige over det står og blinker...

Håber nogen har nogle input. Vil også gerne høre hvad i synes om de to TVer, eller om der er andre jeg burde overveje.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2010 - 11:25 #1
jeg ville overveje endnu engang om jeg ville købe samsung ud fra denne korte historie

jeg har et le40a866s1 hvor firmwaren er over et år gammel og der er fejl i menuen i tekst tv - den springer i numrene
den kan ikke køre sammen med harddisk optageren fra yousee - den kan ikke holde  hdmi signalet hvis man slukker for strømmen.

gider du det hvis du skal have nyt tv.
det gør jeg heller ikke - det var mit sidste tv fra samsung

deres standard svar er gendan fabriksindstillinger og læg kanalerne ind igen.

så glem samsung hvis du vil have noget der virker

m.v.h
Avatar billede mrandersb Nybegynder
19. april 2010 - 12:38 #2
Nå... Jeg havde ellers hørt at hvis man ville have noget der virker så skulle man gå efter samsung eller sony. Har du så andre forslag? Synes sonys tv i samme prisklasse og med samme specs er lidt tykke, men hvis jeg virkelig får noget der er meget bedre ved at købe fx.

http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=775434

så gør det ikke så meget nu, at det er lidt tykkere da der er plads der hvor det skal stå, men hvis det senere skal op på væggen er det lidt ærgeligt at det er 10 cm istedet for 3 cm.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2010 - 14:32 #3
jeg køber også sony næste gang - det er sådan med reklame ---en dårlig kan ødelægge hele markedet og når samsung bare skider på mine henvendelser og dem er der en del af så er jeg lige glad med de får dårlig omtale.
det har de selv bedt om.

men selvfølgelig kan du være uheldig med sony også men mon ikke de tager sig bedre af deres kunder.

billedet på samsung tv er uhyre godt men det hjælper jo ikke noget hvis deres menuer ikke funker.

mit tv er også med trådløs sender og den lille dims har jeg efterspurgt i et år - den ligner en usb dims - den er ikke kommet endnu
læg mærke til hvad jeg skriver om samsung
DE ER AMATØRER.
de kan faktisk ikke være bekendt at behandle deres kunder som de har gjort med mig
m.v.h
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. april 2010 - 15:13 #4
Jeg har netop 7070´eren, og er rigeligt tilfreds.

Nu skal man jo også lige vægte hvor mange negative historier der er om enkelte firmaer, i forhold til hvor meget de sælger, og hvis vi gør det op på den måde, tror jeg ikke Samsung er specielt slemme....

Og tilmed er UE7xxx og UE8xxx serierne jo Samsungs topserier, så det kunne være der var kælet lidt for dem...

Sony har jeg ingen erfaringer med, men har i anden sammenhæng været forbi tråde, hvor folk har klaget tykt over dem ligeså... - så mon ikke det er den gamle historie... - TDC kontra Telenor, Windows kontra Linux o.s.v....

Jeg har ikke fundet noget på 7070´eren der ikke virker... - men jeg bruger heller ikke hverken TDC eller andre eksterne bokse der kører HDMI. En ting der generer mig lidt, er at man ikke kan sortere kanalerne som man selv vil... - men det har jeg erfaret er en generel ting - det er kun de nyere der kan det (sjovt nok så jeg det første gang på lavprismærket ProSonic :-)

Men 7000 kontra 8000 seriens 100/200 hertz kan jeg ikke hjælpe dig med - det kræver nok at man sammenligner billedet, og jeg har ikke set nogen i 8000 serien.

Omvendt skal du overveje, om det er nødvendigt med 7000 serien, eller om du kan nøjes med 6000 serien. Forskellen er DLNA netværkstilgangen... - og hvis du alligevel har en ekstern medieboks, har du ikke nogen gavn af 7000´erens.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2010 - 15:29 #5
det er bare til skræk og advarsel

der er vel bevis nok på deres inkompetance

http://www.samsung.com/dk/support/download/supportDownDetail.do?group=&type=tv&subtype=LCD%20TV&model_nm=LE40A866S1W&disp_nm=LE40A866S1&language=&cate_type=all&mType=FM&dType=D&vType=&cttID=2059977&prd_ia_cd=13010100&model_cd=&menu=download&menu2=detail

17-4-2009 er den sidste jeg opdaterede fra og den virker stadig ikke optimalt

jeg skriver ud fra mine egne erfaringer og og det må andre jo også gøre -
læg mærke til at det vare et hunde dyrt tv da det kom på markedet.
nok om den dårlige erfaring

m.v.h
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. april 2010 - 16:14 #6
Jammen altså - jeg skrev såmænd også ud fra min erfaring og betragtning...

At en firmware til et produkt ikke opdateres løbende, er vel ikke argument for at en virksomhed er "amatører"...

Jeg er ked af at du har haft en dårlig oplevelse - jeg siger bare, ud fra egne erfaringer, at det behøver alle andre ikke at have...
Avatar billede mrandersb Nybegynder
19. april 2010 - 19:38 #7
Jeg ved ikke så meget om DLNA netværkstilgangen, men det eneste andet jeg har er en computer. Jeg vil gerne kunne have mine film liggende på min computer og afspille dem fra tv'et, dvs. så jeg ikke behøver at røre computeren, men bare kan rode igennem min filmmappe med fjernbetjeningen og så se den film jeg vælger.

Er det sådan noget jeg kan med DLNA eller hvad er det præcist jeg kan med dette?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. april 2010 - 20:30 #8
http://en.wikipedia.org/wiki/Dlna

Gør netop TV´et i stand til at læse visse typer mediefiler over netværket.

Men du skal have noget kørende på din PC, der tilbyder DLNA. En del NAS bokse har det indbygget (sådan en har jeg vist nok - er ikke nået til at undersøge det endnu :-), men ellers har Windows MediaPlayer 12 (den der kommer med Windows 7) det indbygget, ligesom Samsung vedlægger en CD med deres eget program til DLNA udbydning.

Det var iøvrigt under undersøgelse af, hvad der understøtter DLNA, at jeg faldt over et par tråde med utilfredse Sony brugere.... - Sony ville nemlig ikke hjælpe med support på det, da det ikke var officielt understøttet i deres TV-apparater. Så vidt jeg husker, endte det med at et program, udviklet af Sony til PS3, var de fleste (incl. Samsung brugernes) foretrukne program.

Indtil videre har jeg kun leget lidt med Samsungs eget, og bort set fra at det virkede ustabilt under WinVista, så virkede det da...

Men TV´et kan altså ikke spise hvad som helst - jeg havde håbet på at kunne konvertere mine DVD´ere til ISO filer eller blot VOB/SUB mapper - men det vil den altså ikke læse. Det skal konverteres til MPG4, MKV, AVI eller et andet af de populære formater... - og længere er jeg så ikke lige kommet endnu...
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2010 - 20:36 #9
vil jeg virkelig kunne se forskel på 100 Hz og 200 Hz. Jeg mener lyset i mine pære er 60 Hz, og jeg tænker ikke lige over det står og blinker...

Det har intet at gøre med om billedet blinker. Det er en fladskærm, ikke en CRT skærm.

http://ezinearticles.com/?The-Benefits-of-100Hz-Or-200Hz-LCD-Or-Plasma-Television&id=1668599
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2010 - 20:37 #10
Damn.. mit indlæg blev ikke sendt :(
Avatar billede mrandersb Nybegynder
19. april 2010 - 22:37 #11
ok så har jeg nok brug for 7000 serien, den er alligevel heller ikke meget dyrere end 6000 serien.

@ole madsen: Du siger du har 7000 modellen, jeg ser en del fodbold og har hørt at nogen tv har et billedekko på fx fodbold da bolden bevæger sig hurtigt, har du oplevet det, eller står det helt skarpt selvom ting i billedet bevæger sig hurtigt?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2010 - 22:48 #12
"billedekko" undgår du kun hvis skærmen er 100 Hz som minimum.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. april 2010 - 22:59 #13
...Hvilket 7000 serien netop er...

Jeg må dog gå til bekendelse og indrømme, at fodbold interesserer mig lige så lidt, som at rense mug ud af et gammelt køleskab... - så jeg aner ikke hvordan en bold i bevægelse på apparatet ser ud :-)

Men set på 3-4 meters afstand, lægger jeg sjældent mærke til "ekko" effekten. Set helt tæt på (under 2 meter) kan jeg godt se en spøjs forskel mellem et "stille" billede, eller en bevægelsessituation. Jeg antager det er en del af 100Hz effekten der gør, at f.eks. en bil på samme position i en billedeserie, står knivskarpt, men i det øjeblik bilen bevæger sig på skærmen, bliver den let sløret...
Avatar billede mrandersb Nybegynder
20. april 2010 - 10:35 #14
ok tak for jeres input, jeg vil gå i tænketanken, og evt. kigge på andre mærker.

smid nogle svar
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. april 2010 - 11:06 #15
En tanke... - vent et halvt årstid...

Til den tid er 3D skærmene kraftigt på vej på markedet, hvilket kunne tænkes at presse markedet for ikke-3D TV.

Tillige er flere producenter (Grundig, ProSonic (igen :-)) ved at indføre, at man kan optage TV direkte på en USB-stick (eller HDD) sat til TV´et. Og det er en funktion jeg synes er værd at vente på.... - kunne egentlig godt tænke mig at funktionen kunne indføres via en firmwareopdatering i 7000 serien... - men jvf. Treatmenic´s oplevelser, er det nok ikke noget man skal vente på ;-)

Iøvrigt er forskellen på x050 og x070 udelukkende farven i rammen. x070 serien har en hvid diode til at lyse smart i bunden... på x050 serien er den rød... (hvilket jeg ikke har kunne finde dokumentation på nogen steder... - jeg erfarede det, da en kammerat købte UE46B7050, og jeg selv havde UE40B7070, som jeg oprindeligt troede var en lidt nyere version af 7050´eren...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. april 2010 - 11:06 #16
Og det skulle have været et svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2010 - 11:17 #17
ok