Avatar billede cskott Nybegynder
15. april 2010 - 10:38 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Navision på en 64 bit maskine

Hej,

Er der nogen der ved om det kan give problemer at installere navision 3.70a på en windows 7 pro 64 bit maskine.

Vil denne version af navision fungere uden problemer?
Avatar billede didb Nybegynder
15. april 2010 - 10:42 #1
Nej, det vil ikke virke.

Du kan kun køre W7 fra Navision 4 sp3 og fremad.

//
Didb
Avatar billede sten2004 Nybegynder
15. april 2010 - 12:14 #2
Det vil den da, du skal bare installere den i Windows XP-mode.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
15. april 2010 - 15:07 #3
Sten2004: Så lad mig sige det på en anden måde - Microsofts officielle udmelding er, at kun 4.0 SP3 og opefter kan kører korrekt på Windows Vista og Windows 7.

4.0 SP3 kræver desuden et hotfix installeret efter den normale installation for at virke på disse to.

Det er muligt, at man kan få det til at køre med Windows XP-mode, men der gives ingen garanti for evt. fejl, der end måtte ske på bekostning af det.

Men til cskott, der er kun én måde at finde ud af det på - og det er ved at prøve sig ad med det :-)

Held og lykke!
Avatar billede sten2004 Nybegynder
15. april 2010 - 15:52 #4
#3 Der vil ikke ske fejl, Xp mode er Microsofts svar til prof-brugere som har ikke-kompatible windows 7 applikationer. Uden XP-mode ville prof-markedet jo ikke opgradere

Det du refererer til er hvis man prøver at snyde win7 til at afvikle. I "gamle dage" kopierede man eks. programbiblitekt ind på pc-en når man ikke kunne installere og aktiverede så fin.exe.

Havde der været tale om en Vista ville mit svar have været virtual pc.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
15. april 2010 - 15:54 #5
korrektion.. som har ikke-kompatible windows 7 applikationer

skulle måske præcisere "som har applikationer der ikke er kompatible med win7..
Avatar billede cskott Nybegynder
15. april 2010 - 16:43 #6
Hmm. Jeg er lidt forvirret.. :-)
Det er en spritny maskine preinstalleret med Windows 7 HP 64bit som det så er meningen skal opgraderes til Win 7 Pro.

Og jeg vil jo helst undgå at skal fjerne win 7 for at smide en XP pro på den.

Jeg er ikke lige den store navision haj, men skulle man kunne vælge xp mode under installation af version 3.70a?
Avatar billede sten2004 Nybegynder
15. april 2010 - 17:18 #7
Tjah så har du lidt udfordringer foran dig, så måske skulle du genoveje hvad du end har gang i.

XP-mode er en Windows 7 Pro feature som du downloader fra Microsoft efter installationen af win7. Du installerer så hvad der svarer til en virtuel XP-pro pc under win 7, lidt ligesom med terminal server. Det er så i det virtuelle XP-miljø du skal installere Attain 3.7.
Tidligere på året var det nødvendigt at ens pc var understøttet af hardware virualisering, men i følge nedenor link pr 18 marts er dette ikke længere et krav, dog skal win7 minimum være Pro udgaven

http://windowsteamblog.com/blogs/windows7/archive/2010/03/18/windows-xp-mode-now-accessible-to-more-pcs.aspx

"Windows XP Mode will no longer require hardware virtualization technology to run"
Avatar billede cskott Nybegynder
15. april 2010 - 17:38 #8
Ok har du et link til hvor jeg kan downloade xp-mode?
Avatar billede sten2004 Nybegynder
15. april 2010 - 20:28 #9
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=160666

Menenten er der problmer med forbindelse eller også er der problemer på microsofts hjmmesider for linket fører til fejl og en Bing side men søg selv på microsoft.com efter xp mode.
Avatar billede cskott Nybegynder
15. april 2010 - 23:34 #10
Linket virker nu.. Tak for hjælpen. Jeg vender tilbage..
Avatar billede cskott Nybegynder
20. april 2010 - 08:14 #11
Hej igen..

Win 7 og navision 3.70a er ikke en god idé. ;-)
Heller ikke med xp mode.. Xp mode virker fint, men jeg kunne simpelthen ikke få navision til at kører.
Så jeg måtte formatere maskinen og lægge xp pro på den..
Avatar billede cpfrande Nybegynder
20. april 2010 - 11:15 #12
sten2004: XP Mode er ikke 100 % optimalt at køre. Der er flere eksempler på programmer, som ikke har kunnet køre korrekt i Windows 7 med XP Mode.

Så at funktionen er der, gør den ikke 100 % til en god løsning.

Det lader umiddelbart heller ikke til at cskott har fået det til at virke, hvilket jo blot yderligere bekræfter mit tidligere indlæg.

Men igen - Microsofts officielle svar er, at Navision 3.70a IKKE kan køre på Windows 7. Det er først fra NAV 4.0 SP3 at det er muligt (og der er desuden påkrævet et hotfix installeret før muligt).

cskott: En mulig løsning på dit problem kan dog være at få Navision-klienten og serveren op på en nyere version. Man kan godt f.eks. køre NAV 5.0 med 3.70a objekter. Dog er der en forskel i måden, hvorpå der arbejdes med menuer, men gamle objekterne kan fint kører i en ny klient-version.

Vi har tit lavet denne form for "opgradering" af klient-versionerne.
Avatar billede didb Nybegynder
20. april 2010 - 11:27 #13
Det sidste forslag vil jeg ALDRIG anbefale, da du ødelægger enhver mulighed for at opgradere din Navision på normal vis.

Værktøjerne fr Microsift vil ikke virke, hvis du opgrader programmet uden at opgradere funktionaliten.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
20. april 2010 - 11:33 #14
didb: Lad nu være med at køre en skræmme kampagne på det.

Det kan nemt lade sig gøre - hvis man senere vil opgradere, så må man formode, at ens navision partner er så meget inde i det, at de kan finde ud af at læse en backup af driften (og dermed objekterne) ind i en rigtig 3.70a database igen.

Derved genoprettes muligheden for at bruge værktøjerne på normalvis.

Så du kan fint opgradere på normalvis funktionalitetsmæssigt efter du har kørt på en nyere klient-version end database-version. Microsoft anbefaler det desuden selv som løsning på mange givne problemer i de ældre versioner af Navision.

Igen - vi har udført det mange gange før, og vi har ikke oplevet problemer ved opgraderinger, runtime eller andet.
Avatar billede didb Nybegynder
20. april 2010 - 11:47 #15
Det er ikke en skræmmekampagne...

Men du ikke helt ret...
Man får IKKE andet en problemer med det...
Avatar billede cpfrande Nybegynder
20. april 2010 - 13:06 #16
Hvilke problemer helt præcist hentyder du til, at du får?

Vi har udført operationen hos en række kunder, der ikke har nogen form for problemer. Vi har ligeledes foretaget opgraderinger af kunder, der kører en anden runtime-version end objekt-version - også helt uden problemer.

Så jeg synes da, at det er yderst mærkværdigt, at du KUN oplever problemer med den metode, når jeg aldrig selv er stødt ind i lignende. Tværtimod har vi i stedet fået løst en række problemstillinger ude hos en kunde.

Igen vil jeg lige nævne at metoden også i ny og nævn bliver nævnt fra Microsoft selv af, som en metode til at løse problemer i NAV med runtime i ældre udgaver.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
21. april 2010 - 22:33 #17
# hvad fejl fik du? Kunne du ikke installere 3.7a klienten?
Avatar billede cskott Nybegynder
22. april 2010 - 07:50 #18
Nej jeg kunne ikke installere nav i xp mode. Den kom med en fejl men jeg notere ikke lige hvad der stod - desværre.. Men det virker nu i "ren" xp pro.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
23. april 2010 - 20:33 #19
Nu har jeg lige gennemført en installation af en attain 3.7 B klient i xp mode på win 7 pro ganske vist 32 bit. Jeg fik fejl da jeg forsøgte at installere fra win7 disken, men da jeg kopierede installationskataloget til den virtuelle disk C kørte installeren problemfrit igennem.

Ergo virker attain 3.7 i xp mode under win7!

NOTE: Den pågældende win7 pc er i øvrigt uden hardware vitualisering så #7 holder vand. Skulle have testet ovenstående attain i starten af marts men måtte opgive pga xp modes daværende forudsætning om herom.

#12 Man skal bare prøve lidt hårdere :-) Og det er da bedre at afvikle en klient virtuelt end en NAV server, men det er jo en helt anden tråd så vi skal starte og mon ikke den er kørt på mibuso.com