Avatar billede mrgumble Nybegynder
07. april 2010 - 18:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Python vs. Fortran

Jeg skal forhåbentligt snart i nyt job, hvor Fortran står i høj kurs. Jeg elsker dog Python, så jeg kunne godt tænke mig at høre om fordelene/ulemperne ved de to sprog.

Jeg har sat 100 point på højkant som jeg deler mellem gode besvarelser!
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2010 - 19:34 #1
Hvis der er to sprog som ikke har meget tilfaelles er det Python og Fortran.

Python - objekt orienteret, (rimeligt) nyt, dynamisk typed, fokus paa nemt
Fortran - procedural, gammelt, statisk typed, fokus paa tal knusning

Det er svaert at tale om fordele og ulemper, da man meget sjaeldent vil overveje begge til samme opgave.

Python bruges mest til:
- smaa utility scripts
- web

Fortran bruges mest til:
- statistik
- simulationer
indenfor primaert fysik.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2010 - 19:34 #2
Er du gaaet igang med Fortran?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
07. april 2010 - 20:18 #3
Jeg er ikke gået i gang endnu, men det er til noget bioinformatik. Fortran er tilsyneladende The Grand Ol' Man indenfor biologiske beregninger.
Der findes masser af gode moduler til numeriske beregninger i Python, hvorfor jeg i dette tilfælde overvejer begge programmeringssprog og så syntes jeg at Python har fordele idet det er objekt orienteret.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2010 - 20:30 #4
Hvis det er tunge beregninger duer Python ikke. Fortran med OpenMP, LAPACK, BLAS etc. er "it".
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2010 - 20:30 #5
Skal du bruge Fortran 77 eller Fortran 9x ?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
07. april 2010 - 20:46 #6
Jeg ved ikke hvilken version der bruges.
Hvad er så hurtigst: Fortran eller C-compiled kode der køres fra Python?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2010 - 20:55 #7
Til numeriske beregninger vil Fortran være marginalt hurtigere end C.

Men der er en stor forskel på f.eks. web apps og numerisk kode. I den numeriske kode bruges der faktisk en paen del af tiden i den brugerskrevne kode (og ikke det hele i diverse libraries). Det rammer et sprog som Python haardt.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2010 - 20:55 #8
Versionen er ret vigtigt. Fortran 77 og Fortran 9X er saa forskellige at der naesten er tale om forskellige sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2010 - 04:54 #9
all set?