Avatar billede jean01ad Praktikant
06. april 2010 - 16:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Automatisk overførsel af poster fra formular til tabel

Hej eksperter..Jeg har tidligere fået rigtig god hjælp af jer, men er desværre ikke så skarp i Access og har brug for mere.

Jeg har en database med følgende 3 grundliggende tabeller.
1 medarbejder information
2 Kontoplan
3 En samlet omkostningstabel

Table 1 indeholder al information vedr. en medarbejdsers omkostninger. Dvs. løn, pension, leasinbil, feriepenge sociale udgifter mm.
Derudover angiver tabellen om medarbejderen er direkte eller indirekte ansat (Sektion).

Tabel 2 indeholder en kontoplan med kontonumre, hvor medarbejdernes omkostninger skal konteres. Der kan således godt være flere omkostninger i et kontonummer (eksempelvis består 140100 af Mdr. løn, resultatløn, bonus og tilæg). Derudover bestemmes placeringen af omkostning på kontonummer af medarbejderens sektion. (ex. 140100 hvis direkte og 210140 hvis indirekte)

3 tabel er en sammensat nøgle, hvor Initialer, og kontonummer relateres til primærnøgler i ovenstående tabeller. Yderligere er der en post der hedder beløb, og det er i den post, jeg gerne vil have data.

De data jeg gerne vil have ind - de stammer fra en formular, hvor der skal udfyldes 30 omkostningsposter som igen relateres til et kontonummer. Når jeg har udfyldt de 30 poster som er krav til medarbejder data - kunne jeg rigtig godt tænke mig, at der kunne køres en tilføjelsesforespørgsel som automatisk lage værdirne i 3. tabel, således at der for hver initial, bliver koblet de 30 poster med tilhørende kontonummer og det tilhørende beløb. Hvis initialerne allerede eksistere, så skal de opdateres med nye værdier på de 30 poster.

Er det i det hele taget muligt at lave noget sådant eller findes der bedre alternative løsninger?
Avatar billede terry Ekspert
06. april 2010 - 17:28 #1
I'm sure what your asking is possible, but I'm not at all sure that ist the correct way to do it.

It shouldnt be necessary to use an append query (tilføjelsesforespørgsel) to copy data from the form. If the databases is desigen correctly then the data you enter should get written to the table(s) as you enter it.
Avatar billede terry Ekspert
06. april 2010 - 17:28 #2
Is theer any chance of seeing the dB?
Avatar billede terry Ekspert
06. april 2010 - 18:07 #3
And why do you want to overwrite ammounts records which already exist for initials/accountNo? This means that you no longer have access to that data
Avatar billede jean01ad Praktikant
06. april 2010 - 20:30 #4
Hej Terry

Jeg er langt fra sikker på, at det er den rigtige måde at gøre det på heller :-( Men ja, du må meget gerne se databasen - det vil jeg da være meget taknemmelig for.

Jeg er bevist om, at jeg ikke vil have adgang til dataen længere, ved en overskrivelse - det er ikke umiddelbart det vigtigste - det vigtigste er at have et dynamisk værktøj til at sikre data med.

Jeg har sendt databasen til dig - jeg har allerede din mail :-) da du bl.a. har været behjælpelig tidligere.

THANKS in advance!
Jean
Avatar billede terry Ekspert
12. april 2010 - 13:30 #5
Better place an answer here :o)
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2010 - 15:53 #6
Thanks here too
Avatar billede jean01ad Praktikant
15. april 2010 - 19:22 #7
Det er stadig mig der takker meget - det ser ud til at virke, men jeg har desværre ikke haft så meget tid til at arbejde med det.