Avatar billede ottobp Novice
01. april 2010 - 10:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Har et billed i A4 eller A3 - vil gerne udskrive i A0 - på en laserprinter

programmet  skal så  lave  de  16 delelementer  -  som samlet danner  A0 - når de lægges  op. Eller  8 delelementer hvis det A3 jeg har som originalen.

Findes  den  facilitet i f.eks. Photoshop (CS3  eller CS4)?????  Eller  findes  der et  freeware program lige nøjagtigt og kun med  den her  ene facilitet.

ps. For at være lidt spidsfindig... Min printer (HP 8050 Edgeline) tvangslaver  en margin på printet på ca. 4,8 mm hele vejen rundt.  Kan man tage højde for det  i "udparceleringen" når man får dannet  de 16 sider (eller 8 sider ved A3-original) - så der ikke går  noget  motiv tabt.  Der vil så være lidt  renskæring hele vejen  rundt.  Eller  skal jeg have  noget overformatpapir  hjem  -  og så skære  det rent???
Avatar billede ottobp Novice
01. april 2010 - 10:18 #1
Øvelsen  kunne  jo  også gå  den anden vej
Man har  originalen i A0  -  og  den vil man så gerne have  underinddelt i  8 (til A3)  eller  16 (til A4)  udprint.

Ved godt at jeg  manuelt kan lave  de her  udsnit - og så lægge de udsnit over og danne et nyt billed - og så skrive  det ud

MEN  DET ER DEN AUTOMATISKE  funktionalitet  jeg  leder efter

lidt doven  er  man vel
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. april 2010 - 10:25 #2
Avatar billede prodic Mester
01. april 2010 - 10:25 #3
Hvis din printer er i stand til at håndtere overformat, så vil det naturligvis være det bedste, da du så undgår tab pga. den famøse printermargin, og derved kan bibeholde diverse A-formater.
Hvis den er i stand til det, så bør det være lige til.

Hvis den ikke kan så har du balladen.
Så skal du undersøge præcist, og her mener jeg præcist, hvor stort et format din printer kan håndtere.
De mål du finder frem til kan du så gange med 8/16 og du vil have printets endelige mål. Det vil derfor ikke overraske, at dit slutmål ikke længere er A0, men noget mindre pga. beskæringen/margin.
Via dine mål så kan du hurtigt tilpasse billedets dimensioner, og derved beskæringen, så det stemmer overens med slutresultatet.
Resten er manuelt arbejde via guides og copy/paste til nye dokumenter, hvis mål stemmer overens med hver enkelt sides mål.
Til dit copy/paste kan du formodentligt finde Marquee-værktøjet nyttigt og især dens Fixed Size-muligheder.

Når det så er sagt, så ville jeg lave en test med 2/4 billeder og se hvorvidt resultatet er brugbart. Jeg kan have min tvivl.
Jeg ville i stedet undersøge muligheden for et reelt tryk/digitalt print hos en proffesionel.
Hvorvidt det er nødvendigt, og økonomisk muligt, afhænger dog af den senere brug af dokumentet.
Avatar billede prodic Mester
01. april 2010 - 10:28 #4
Hvis du leder efter en automatisk funktionalitet, så kig i andre retninger end Photoshop.
Processen i Photoshop vil tage ca. 5 min., men dovenskaben kender jo ingen grænser. ;-)
Avatar billede macintosse Nybegynder
01. april 2010 - 10:32 #5
Inddesign kan, den har du jo sikkert når du har CS3 og 4
Avatar billede ottobp Novice
02. april 2010 - 02:29 #6
til  poko1
kanont!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lige  hvad  jeg  gik eftter.....kan godt se at  jeg set  indslaget med et halvt øje.  Mente egentlig det var  på Rabatten  DR

www.posteriza.com  rummer  simpelthen  den automatik  jeg  gik efter.

Ledte efter  en alternativ mulighed til at kunne skrive på min farvelaser printer  som  alternativ  til  min  storformatprinter,  hvor der skrives  på  rigtig fotopapir (enten halvmat  eller glossy);  men er det jo lidt dyrere  end på  fotokopi-maskinen

så har folk valgmuligheden  hos mig på  www.foto-kopi.dk

så du får pointene
Avatar billede ottobp Novice
02. april 2010 - 02:30 #7
til poko1
kanont!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lige  hvad  jeg  gik eftter.....kan godt se at  jeg set  indslaget med et halvt øje.  Mente egentlig det var  på Rabatten  DR

www.posteriza.com  rummer  simpelthen  den automatik  jeg  gik efter.

Ledte efter  en alternativ mulighed til at kunne skrive på min farvelaser printer  som  alternativ  til  min  storformatprinter,  hvor der skrives  på  rigtig fotopapir (enten halvmat  eller glossy);  men er det jo lidt dyrere  end på  fotokopi-maskinen

så har folk valgmuligheden  hos mig på  www.foto-kopi.dk

så du får pointene
Avatar billede ottobp Novice
02. april 2010 - 02:34 #8
hjælp  Hvordan slipper jeg af med point  til  poko1????  ser ingen steder  hvor jeg kan vælge
Avatar billede ottobp Novice
02. april 2010 - 02:37 #9
der  var da ikke  en valgbox  på poko1 - men på mit eget svar; så  der klikker  jeg  i tro på at  jeg får mulighed for at vælge poko1  på  næste skærmbilled

ikke så vant til at skrive spm.  Det er mest  i svarerrollen  jeg agerer
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. april 2010 - 08:32 #10
Hvis du nu havde fulgt reglerne.på experten så havde der ikke været nogen problem.http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
det er meningen at du skal bede den der giver løsningen om at afgive næste indslag som et svar i det man jo ikke ved om det er det er den komentar man giver der er den rigtige løsning.
Avatar billede ottobp Novice
02. april 2010 - 09:23 #11
OK  -  ja  så  må  der jo  komme  et afkrydsningsfelt  som jeg kan  krydse i
Er  de  200 point  nu  smuttet???
jah  det  er  de  kan  jeg  se

Løsning  jeg  laver  et  nyt  spørgsmål  som  du  smider linket  til  Nordjyske  ind  i
Fed side  forøvrigt.
Fandt  link  til  Optag video af din skærm  og  gem til visning på nettet.  Her kan jeglave  en  visualisering  af  det  her  - så folk kan  lave deres  billedopdelinger  og  sende  mig  de  filer  til print.  smart
Avatar billede ottobp Novice
02. april 2010 - 09:48 #12
til poko1

så  har  jeg  lavet  et spørgsmål  i  billedbehandling  ANDRE
idet  det  jo  ikke er et Photoshop spørgsmål