Avatar billede RoiArge Nybegynder
30. marts 2010 - 13:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skrivebord kommer ikke frem.. hjælp mig

hej. jeg har et stort problem med min bærbar, der er en HP Pavillon. når jeg starter computeren virker alt til at være ok, men så snart jeg taster min adgangskode til min bruger så kommer der bare sort skærm og det eneste jeg kan se er musen.. har så prøvet at starte den i fejlsikret tilstand der ikke hjalp på noget som helst måde. har også lavet en systemgendannelse der heller ikke havde nogen virkning, desværre.. så nu vil jeg spørge om der er andet jeg kan gøre for at løse problemet eller om min bærbar er færdig !? den er bare halvt år gammel og har altid fungeret optimalt...
Avatar billede Larry1337 Nybegynder
30. marts 2010 - 13:42 #1
Du kan hente en gratis version af ubuntu på www.ubuntu.com ubuntu er et styresystem og ud over at det er godt for mange andre ting kan du bruge det til at se om din >>computer<< i det her tilfælde dit grafikkort virker som det skal.

DU kan brænde den iso fil du henter fra ubunto.com ned på en cdrom/dvd vha.

>>Free iso burner<<
http://www.freeisoburner.com/

starte din computer med cdrommen / dvden i - også vælge "test ubuntu without any changes to my computer"

Hvis alt ser godt ud (du kan se et skrivebord) - burde du nok overveje at geninstallere windows, hvis du ikke kan se noget skrivebord, burde du nok tage den ned til din forhandler og forklare ham/hende at den er gået i smadder.

Alternativt, kan du bare geninstallere windows med det samme

Naturligvis mister du alle dine data når du gør det, med mindre du finder et program du kan bruge til at backe filerne fra en windows partition op.

Men du har naturligvis backup af alle dine vigtige filer så det bliver sikkert ikke noget problem for dig
Kan du gå igang med at installere windows igen
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
30. marts 2010 - 13:47 #2
prøv at starte i fejlsikret tilstand ved at trykke F8 under opstart og ta' en backup af din data og derefter kør en geninstallation af windows :) - du kan godt vælge at køre ubuntu men du vil nok opleve problemer med at installere alle dine windows applikationer, som officepakken m.m.
Avatar billede RoiArge Nybegynder
30. marts 2010 - 13:50 #3
jamen jeg er på den problematiske bærbar nu. kan godt komme på nettet osv.. når den der sorte skærm er fremme trykker jeg Ctrl+Alt+Delete. siden kommer jeg ind på jobliste og vælger ' nyt job' og derefter kommer jeg ind på Google Chrome ( en internet browser ) .. ved ikke om det siger dig noget.. men det du anbefaler virker til at være lidt kompliceret for mig.. jeg har ikke specielt god forstand på computere, og frygter at det går helt galt hvis jeg prøver det du anbefaler..
Avatar billede Larry1337 Nybegynder
30. marts 2010 - 14:07 #4
Hvis du vil have en "let" og sikker løsning kan du bare sætte din windows cdrom i drevet og genstarte computeren, geninstallere windows vil efter min bedste overbevisning løse problemet - hvis du ikke fik en windows cdrom med da du købte din computer skal du trykke på f8 eller f12 lige når din computer tænder.

Du kan prøve selv at tage backup af dine filer ved at vælge "nyt job" - som jeg forstod du gjorde det med google chrome - også skrive c:\

>>Bemærk<<

Hvis du har data på computer (som du ikke har backup af)
og du kan give afkald på, så vil jeg ud fra din anbefale dig at få den på et værksted og få dem til at lave en backup til dig på en usb flash disk - en geninstallation af windows vil rydde alt hvad du har på den, både af spil, programmer, billeder tekstdokumenter osv.
Avatar billede Larry1337 Nybegynder
30. marts 2010 - 14:07 #5
*og som du IKKE kan give afkald på
Avatar billede RoiArge Nybegynder
30. marts 2010 - 14:15 #6
okay.. jeg takker for jeres svar. men er lige på ferie i danmark, og har ikke mine windows cd'er med, desværre. så må nok vente til jeg kommer hjem til færøerne igen. surt at man ikke kan bruge sin pc :(
.... men til en sidste info: så er det sidste gang jeg var på skriverbordet var igår, og da jeg skulle lukke computeren ned poppede der et vindue op hvor der stod at Windows stifinder er holdt op med at fungere, prøvede at slukke 4-5 gange men det virkede ikke.. havde travlt så jeg holdt bare slukke knappen nede, og så slukkede den. og det er derefter at dette problem er opstået. siger det jer noget ?
Avatar billede torbenso Nybegynder
30. marts 2010 - 14:58 #7
Som Larry1337 foreslår kan du bruge ubuntusen, og denne kan du også bruge il at tage backup af dine filer med selv, så ikke du skal have andre til det hvis du ved hvor dine filer på computeren ligger, som du gerne vil gemme,  og derefter når alt det du skal rede er reddet kan du geninstallere din windows pc.
Avatar billede perhol Seniormester
31. marts 2010 - 00:24 #8
Har du prøvet at starte explorer´.exe fra jobliste.
Det er explorer der styrer skrivebordet.
Avatar billede RoiArge Nybegynder
31. marts 2010 - 12:01 #9
det prøvede jeg lige uden nogen som helst effekt !
er ved at blive godt irriteret på det her....
Avatar billede perhol Seniormester
31. marts 2010 - 18:51 #10
En anden mulighed er at Shell værdien i registreringsdatabasen er forsvundet.
Prøv dette hvis irritationen ikke allerede har taget overhånd:
Start Regedit fra joblisten ved at vælge [Nyt job] og skrive "Regedit".
Find frem til denne registreringsnøgle:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Klik på [Winlogon] nøglen i venstre side.
Find [Shell] strengen.
Hvis ikke værdien i denne er "explorer.exe" så dobbeltklik på den og ret værdien til "explorer.exe" (uden anførelsestegn) og klik på [Ok].
Luk regedit og genstart maskinen ved at starte et nyt job som "shutdown /r" (igen uden anførelsestegn.
Hvis ikke dette hjælper er jeg vist løbet tør.