Avatar billede kaspervilla Nybegynder
29. marts 2010 - 17:54 Der er 16 kommentarer

Adgangskode på mange Word dokumenter samtidig?

Hej eksperter
Kan i hjælpe mig?
Jeg er i Word 2007 på XP.
Jeg har en masse (flere hundrede) word dokumenter, i forskellige mapper, som jeg skal have adgangskode på . De skal gemmes med det samme filnavn og i samme mapper.
Hvordan gør jeg det? Words egen makro?

Håber i kan hjælpe mig.

På forhånd tak
Kasper
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 18:05 #1
Fjerne en adgangskode
Benyt en af følgende fremgangsmåder eller begge:
Åbn filen med læse-/skriveadgang ved hjælp af adgangskoden til åbning.
Åbn filen med læse-/skriveadgang ved hjælp af adgangskoden til redigering.
Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Gem som.
Klik på Funktioner, og klik derefter på Generelle indstillinger.

Vælg adgangskoden, og tryk derefter på Delete

fandt dette under hjælp:-)
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 18:10 #2
Hvis du vil have adgangskode på så se evt her

Angive en adgangskode for at redigere et dokument
Du kan benytte følgende fremgangsmåde, så det kun er autoriserede brugere, der kan redigere indholdet.

Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Gem som.
Klik på Funktioner, og klik derefter på Generelle indstillinger.

Benyt en af følgende fremgangsmåder eller begge:
Hvis du ønsker, at andre brugere, der skal gennemse dit dokument, skal angive en adgangskode, inden de kan få vist dokumentet, skal du skrive en adgangskode i boksen Adgangskode til åbning. Som standard anvender denne funktion avanceret kryptering, men til forskel fra kommandoen Krypter dokument, der er beskrevet under
Kryptere og angive en adgangskode for at åbne et dokument

, kan du ikke skrive op til 255 tegn, men kun op til 15 tegn.
Hvis du ønsker, at andre brugere, der skal gennemse dit dokument, skal angive en adgangskode, inden de kan gemme ændringer i dokumentet, skal du skrive en adgangskode i boksen Adgangskode til redigering.
Bemærk!    Begge adgangskoder  Du kan angive begge adgangskoder - en, der giver adgang til filen, og en, der giver bestemte brugere tilladelse til at redigere indholdet. Sørg for, at de to adgangskoder er forskellige.

Hvis du vil undgå, at de personer, der skal gennemse filen, kommer til at ændre indholdet ved et uheld, skal du markere afkrydsningsfeltet Skrivebeskyttelse anbefales. Når de åbner filen, bliver de spurgt, om filen skal åbnes i skrivebeskyttet tilstand.
Klik på OK.
Angiv adgangskoderne igen for at bekræfte dem, når du bliver bedt om det, og klik derefter på OK.
Klik på Gem i dialogboksen Gem som.
Klik på Ja for at erstatte det eksisterende dokument, hvis du bliver bedt om det.
Tilbage til toppen

Kryptere og angive en adgangskode for at åbne en projektmappe
Hvis du vil kryptere din fil og angive en adgangskode for at åbne den, skal du benytte følgende fremgangsmåde:

Klik på knappen Microsoft Office , peg på Forbered, og klik derefter på Krypter dokument.

Skriv en adgangskode i boksen Adgangskode, og klik derefter på OK.
Du kan skrive op til 255 tegn. Denne funktion anvender som standard AES 128-bit avanceret kryptering. Kryptering er en standardmetode, der bruges til at sikre og beskytte filer.

Skriv adgangskoden en gang til i boksen Skriv adgangskoden igen, og klik derefter på OK.
Hvis du vil gemme adgangskoden, skal du gemme filen.
Tilbage til toppen

Angive en adgangskode for at redigere en projektmappe
Du kan benytte følgende fremgangsmåde, så det kun er autoriserede brugere, der kan redigere indholdet.

Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Gem som.
Klik på Funktioner, og klik derefter på Generelle indstillinger.

Benyt en af følgende fremgangsmåder eller begge:
Hvis du ønsker, at andre brugere, der skal gennemse din projektmappe, skal angive en adgangskode, inden de kan få vist projektmappen, skal du skrive en adgangskode i boksen Adgangskode til åbning. Denne funktion anvender som standard avanceret kryptering og svarer til kommandoen Krypter dokument, der er beskrevet under
Kryptere og angive en adgangskode for at åbne en projektmappe

.
Hvis du ønsker, at andre brugere, der skal gennemse din projektmappe, skal angive en adgangskode, inden de kan gemme ændringer i projektmappen, skal du skrive en adgangskode i boksen Adgangskode til redigering. Ideen med funktionen er at give dig mulighed for at samarbejde om filen med brugere, du har tillid til. Funktionen bruges ikke til at sikre filen.
Bemærk!    Begge adgangskoder  Du kan angive begge adgangskoder - en, der giver adgang til filen, og en, der giver bestemte brugere tilladelse til at redigere indholdet. Sørg for, at de to adgangskoder er forskellige.

Hvis du vil undgå, at de personer, der skal gennemse filen, kommer til at ændre indholdet ved et uheld, skal du markere afkrydsningsfeltet Skrivebeskyttelse anbefales. Når de åbner filen, bliver de spurgt, om filen skal åbnes i skrivebeskyttet tilstand.
Klik på OK.
Angiv adgangskoderne igen for at bekræfte dem, når du bliver bedt om det, og klik derefter på OK.
Klik på Gem i dialogboksen Gem som.
Klik på Ja for at erstatte den eksisterende projektmappe, hvis du bliver bedt om det.
Bemærk!    Adgangskodebeskyttelsen af hele projektmappen og de beskyttelsesindstillinger, du angiver for et regneark eller en projektmappe i gruppen Ændringer under fanen Korrekturlæsning, er forskellige beskyttelsesforanstaltninger. Flere oplysninger om beskyttelse af projektmapper og regneark finder du under Beskytte elementer i regneark og projektmapper
Tilbage til toppen

Kryptere og angive en adgangskode for at åbne en præsentation
Hvis du vil kryptere din fil og angive en adgangskode for at åbne den, skal du benytte følgende fremgangsmåde:

Klik på knappen Microsoft Office , peg på Forbered, og klik derefter på Krypter dokument.

Skriv en adgangskode i boksen Adgangskode, og klik derefter på OK.
Du kan skrive op til 255 tegn. Denne funktion anvender som standard AES 128-bit avanceret kryptering. Kryptering er en standardmetode, der bruges til at sikre og beskytte filer.

Skriv adgangskoden en gang til i boksen Skriv adgangskoden igen, og klik derefter på OK.
Hvis du vil gemme adgangskoden, skal du gemme filen.
Tilbage til toppen

Angive en adgangskode for at redigere en præsentation
Du kan benytte følgende fremgangsmåde, så det kun er autoriserede brugere, der kan redigere indholdet.

Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Gem som.
Klik på Funktioner, og klik derefter på Generelle indstillinger.

Benyt en af følgende fremgangsmåder eller begge:
Hvis du ønsker, at andre brugere, der skal gennemse din præsentation, skal angive en adgangskode, inden de kan få vist præsentationen, skal du skrive en adgangskode i boksen Adgangskode til åbning. Denne funktion anvender som standard avanceret kryptering og svarer til kommandoen Krypter dokument, der er beskrevet under
Kryptere og angive en adgangskode for at åbne en præsentation

.
Hvis du ønsker, at andre brugere, der skal gennemse din præsentation, skal angive en adgangskode, inden de kan gemme ændringer i præsentationen, skal du skrive en adgangskode i boksen Adgangskode til redigering.
Bemærk!    Begge adgangskoder  Du kan angive begge adgangskoder - en, der giver adgang til filen, og en, der giver bestemte brugere tilladelse til at redigere indholdet. Sørg for, at de to adgangskoder er forskellige.

Klik på OK.
Angiv adgangskoderne igen for at bekræfte dem, når du bliver bedt om det, og klik derefter på OK.
Klik på Gem i dialogboksen Gem som.
Klik på Ja for at erstatte den eksisterende præsentation, hvis du bliver bedt om det.
Tilbage til toppen

Ændre en adgangskode
Benyt en af følgende fremgangsmåder eller begge:
Åbn filen med læse-/skriveadgang ved hjælp af adgangskoden til åbning.
Åbn filen med læse-/skriveadgang ved hjælp af adgangskoden til redigering.
Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Gem som.
Klik på Funktioner, og klik derefter på Generelle indstillinger.

Marker den eksisterende adgangskode, og skriv derefter en ny adgangskode.
Klik på OK.
Angiv adgangskoderne igen for at bekræfte dem, når du bliver bedt om det, og klik derefter på OK.
Klik på Gem.
Klik på Ja for at erstatte den eksisterende fil, hvis du bliver bedt om det.
Tilbage til toppen

Fjerne en adgangskode
Benyt en af følgende fremgangsmåder eller begge:
Åbn filen med læse-/skriveadgang ved hjælp af adgangskoden til åbning.
Åbn filen med læse-/skriveadgang ved hjælp af adgangskoden til redigering.
Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Gem som.
Klik på Funktioner, og klik derefter på Generelle indstillinger.

Vælg adgangskoden, og tryk derefter på Delete.
Klik på OK.
Klik på Gem.
Klik på Ja for at erstatte den eksisterende fil, hvis du bliver bedt om det.
Tilbage til toppen
Avatar billede kaspervilla Nybegynder
29. marts 2010 - 18:16 #3
Tak, men det var ikke helt det jeg mente.
Dokumenterne har ikke adganskode endnu, men skal have det.
Jeg vil gerne undgå at skulle åbne dem allesammen én ad gangen og indstille koden som du skriver.
Det ville tage alt for lang tid.
Det må kunne gøres på en smart måde - på én gang - håber jeg :)

kasper
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 18:31 #4
Fra min dejlige mængde af læsestof ovenfor. Er selv i tvivl om det kun gælder for et dokument :-)

Klik på knappen Microsoft Office , og klik derefter på Gem som.
Klik på Funktioner, og klik derefter på Generelle indstillinger
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 18:33 #5
Bemærk at funktioner kun står med småt nederst. Klik på funktioner og find generelle indstillinger
Avatar billede kaspervilla Nybegynder
29. marts 2010 - 19:17 #6
Hej samsonjens
tak, men det virker vel kun for et dokument ad gangen?

kasper
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 20:08 #7
Du kan få denne at lege lidt med

Jeg syntes ikke at kunne finde noget hvor det gælder alle dokumenter.

http://www.eksperten.dk/search?q=adgangskode+p%E5+flere+dokumenter

Der må klogere hoveder til end mig
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 20:47 #8
http://www.password-protect-software.com/

Hvis du vil betale for det kan du vist beskytte din mappe feks dokumenter med oveforviste program (har ikke selv prøvet det.)

Du kan jo prøve deres prøveperiode først
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2010 - 20:50 #9
Eller du kan jo oprette flere brugere på din maskine. Du kan have en konto til dig selv (denne skal være beskyttet med kodeord) hvor du så kan ændre rettighederne til dine egne filer).
Du kan så lave en anden konto som ikke har nogen adgangskode, som andre i huset kan benytte

Så skal du vælge ved hver opstart
Avatar billede kaspervilla Nybegynder
29. marts 2010 - 21:16 #10
Tak!
God idé med bruger profiler, men jeg dokumenterne skal kunne åbnes af andre brugere end mig vha. adgangskoden.
Kasper
Avatar billede jkrons Professor
29. marts 2010 - 22:18 #11
DXenne funktion kan bruges på en enkelt mappe, men du skal gennemkøre den for hver mappe for sig:

Sub BeskytFiler()

    Dim Mappe As String
    Mappe = "C:\Test"

On Error Resume Next
    Set fs = Application.FileSearch
    With fs
        .LookIn = Mappe
        .SearchSubFolders = Undermapper
        .FileName = "*"
        If .Execute() > 0 Then
            For i = 1 To .FoundFiles.Count
                Documents.Open FileName:=.FoundFiles(i)
                ActiveDocument.Password = "1234567"
                ActiveDocument.Save
                ActiveDocument.Close
            Next i
        Else
            MsgBox "Mappen findes ikke, eller den er tom", vbOKOnly + vbExclamation
        End If
    End With

End Sub

Det er vigtigt at ingen af filerne er beskyttet med password i forvejen.
Avatar billede jkrons Professor
29. marts 2010 - 22:19 #12
Ret til korekt mappe, og det ønskede password.
Avatar billede kaspervilla Nybegynder
29. marts 2010 - 23:05 #13
jkrons -
super !
kan jeg ikke lige få dig til at uddybe et par, jeg er newbie på det her felt.
1) Passwordet der bliver tildelt filerne, er det "samme slags" som jeg kan give dem inde fra Word?
2) Hvordan kører jeg det program du har skrevet på de enkelte mapper?? Har aldrig prøvet det før.
Det skal måske skæres lidt ud i pap for mig - håber det er ok.
På forhånd tak!!

Kasper
Avatar billede jkrons Professor
29. marts 2010 - 23:15 #14
Åbn et tomt Word dokument. Tryk Alt+F11. Eller Vis Udvikler fanen (Office-knappen - Word-indstillinger.

Når du har åbnet VBA editoren kopierer du koden til et tomt modul (burde allerede været der, når du kommer ind).

Under Mappe=" skriver du stien til den mappe, du vil forsyne med adgangskode. Denne bør kun indeholde Word-dokumenter.

Og ja, adgangskoden er den, du vil kunne sætte på i forbindelse med at du gemmer inde fra Word. Der er tale om en Åbningsadgangskode, så¨koden skal være kendt, for at man kan åbne dokumenterne. Hvis den ikke skal være 1234567 skal du selvfølgelig også rette til det, du gerne vil have den til at være.
Avatar billede kaspervilla Nybegynder
30. marts 2010 - 15:02 #15
Hej Jkrons

Tak, så langt er jeg med.
Det sidste jeg bare mangler at forstå er:
Hvor kører jeg koden fra og hvordan?
Er det fra vba, eller fra det tomme word dokument eller?
Prøvede at kører det fra Words makro funktion, men det gjorde ikke noget ved dokumenterne i den mappe jeg ville ændre på.

På forhånd tak

Kasper
Avatar billede jkrons Professor
30. marts 2010 - 23:20 #16
Det er nemmest at køre den direkte fra VBA editoren.