Avatar billede JesperNorlund Nybegynder
23. marts 2010 - 23:18 Der er 10 kommentarer

Hvordan installere jeg et styresystem på min computer? den har ingen harddisk.

Hej ærede medlemmer.

Jeg er ejeren af en acer aspire one, det er en meget lille bærbar uden CD-ROM drev. Nu er lortet gået ned, og jeg skal have bootet computeren. Men hvordan gør man lige det? Jeg har gjordt det med boot disk før, men aldrig nogensinde med nogen form for USB eller lign. Så her kommer spørgsmålene.

Er det muligt at boote en computer fra et USB stick?

Jeg regner med at ligge det gratise version af ubuntu over på den. er det noget værd? eller er der andre gratise styresystemer der er bedre?

Håber nogle af jer kan hjælpe mig, jeg er meget glad for min lille computer. Håber ikke jeg laver en slags repost eller noget herinde, har prøvet at søge men syntes jeg er gået forgæves. Håber at i vil hjælpe en udivden som mig :)

Hilsen Jesper Jensen
Avatar billede off-line Nybegynder
24. marts 2010 - 00:25 #1
Man kan med windows XP, men jeg ved ikke om man kan med Linux.
http://helgec.dk/xp-install.html
Men ellers spørg helgec, han ved en masse om det. www.helgec.dk
Avatar billede thov Forsker
24. marts 2010 - 04:21 #2
Er der ikke en restore partition på harddisken ?

Ellers kan du installere Ubuntu Remix i netbook udgaven:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook

Den kan overføres til en USB stick med:
http://www.pendrivelinux.com/create-a-ubuntu-9-10-live-usb-in-windows/

I første omgang kan den køre 'live' (Uden harddisk installation). Du kan også vælge at installere fra stick'en til harddisk.
Avatar billede bmpi Nybegynder
24. marts 2010 - 07:54 #3
Det er meget let at gøre med Ubuntu. Især hvis man har Ubuntu installeret på en computer allerede, da der ligger et program i Ubuntu, som opretter en USB-stick som boot-disk med Ubuntu på.

Vil du gøre USB-sticken boot-klar fra Windows, kan du følge denne guide til det:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick#From Windows

Det kan selvfølgelig gøres med enhver udgave af Ubuntu.
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
24. marts 2010 - 11:30 #4
hvis du trykker alt + F10 når den booter (det kan godt ske at det ikke lykkedes i første forsøg, da den kan være lidt svær at fange indimellem) kommer du ind i recovery consolen og du kan derefter gendanne den til det oprindelige styresystem.
hvis du installerer linux eller windows manuelt på den mister du muligheden for recovery da den så laver om på MBR ( det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at hive det frem igen. men deter rimelig indviklet.
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 15:02 #5
De mest populære Linux-distributioner kan hurtigt og nemt overføres til USB.

Med Universal USB Installer (a Live Linux USB Creator) overfører man iso-filen til USB-nøglen, booter og installerer. Det kan vist ikke gøres nemmere. ;)

http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

Liste med understøttede Linux-distributioner:

    Ubuntu 9.10 Desktop i386
    Xubuntu 9.10 Desktop i386
    Kubuntu 9.10 Desktop i386
    Ubuntu Rescue Remix Revision 1
    Ubuntu NetBook Remix 9.10
    Ubuntu Server 9.10 32bit/64bit Installer
    Linux Mint 8
    YlmF OS V1.0
    Crunchbang 9.04
    KNOPPIX V6.2
    gOS 3.1 gadgets
    Ultimate Boot CD V4.11
    Gentoo 10.1
    xPUD 0.9.2
    Simply MEPIS 8.0.15
    RIP Linux 9.3
    EEEBuntu 3.0 (Netbook Distro)
    PartedMagic 4.8
    DSL (Damn Small Linux) 4.4.9
    EasyPeasy 1.5 (NetBook Distro)
    DBAN (Hard Disk Nuker)
    Puppy Linux 4.3.1
    Puppy Arcade 7 (Console Game Emulator)
    Kiwi Linux 9.04
    SLAX 6.1.2
    SliTaZ Cooking
    Ophcrack XP
    Clonezilla
    Jolicloud (NetBook Distro)
    Dynebolic 2.5.2 DHORUBA
    PLoP Linux 4.0.4 (a minimalist Linux Rescue System)
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2010 - 15:59 #6
Hvilket styresystem kørte du med før din computer gik ned
Avatar billede JesperNorlund Nybegynder
24. marts 2010 - 22:25 #7
Tak for svarene, jeg kørte med xp før.........
Avatar billede mchlbk Praktikant
24. marts 2010 - 23:56 #8
Min netbook er en Packard Bell Dot, en klon af din Acer Aspire One. Som nævnt ovenfor ligger der en recovery-partition på harddisken, med den kan du genskabe Windows XP, så maskinen bliver som da den var ny.

Vær dog opmærksom på, at proceduren sletter alle dine data, så hvis du har noget vigtigt skal du lige lave en backup før du går i gang.

Du redder let dine vigtige filer med eksempelvis en Ubuntu-live CD overført til USB, som nævnt ovenfor. Du skal ikke installere Ubuntu, bare kør live-versionen. Med den kan du finde dine data på harddisken og overføre dem til eksternt lagermedie via usb.

I øvrigt skal du lige ind i Bios for at få computeren til at boote fra usb. Så vidt jeg husker skal du trykke F2 under opstart for at få adgang, men det står sikkert på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2010 - 07:06 #9
Hvis du ønsker at geninstallere XP er jeg sikker på at det ligger på din recovery partition - gå ind i BIOS (F2) og her skal du sikre dig at menuen D2D er enablet, husk at gemme og Exit -> nu genstarter computeren og så snart du ser Acer logo taster du Alt + F10 hold tasterne nedtrykket i 3 sekunder og følg så vejledningen på skærmen
Avatar billede jens8900 Nybegynder
26. november 2010 - 18:37 #10
Ej sådan noget hø :D jeg sidder og døjer med en acer aspire one også som ikke ville loade windows den begyndte dog godt nok men så kom den blå boot skærm inden den kom ind i win så jeg smed et ekstern diskdrev i en usb og smed en gammel xp derpå......men den recovery partition er låst den kan man ikke gøre noget ved så den var der stadig så efter jeg læste dette fik jeg adgang dertil så nu står den og er ved at gendanne til fabriks standart nu skide smart hvis man lige kan finde ud af at starte det op (alt+F10 ved acer opstarts skærmen i 3 sec.) og vupti så kører det næsten helt af sige selv et par klick var alt der skulle til for mig

håber dette kan hjælpe nogen