Avatar billede aburami Nybegynder
22. marts 2010 - 09:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Rating System

Hej,
Jeg står og skal lave et rating system, hvor skal jeg starte?
Har jeg ret, hvis jeg tror jeg skal oprette en database, hvor alle ratings bliver gemt. Og dermed skal den divideres for at få det gennemsnitlige rating resultat.
Ret mig endelig hvis jeg er galt på den :-)
PÅ forhånd tak.
Avatar billede keysersoze Guru
22. marts 2010 - 09:49 #1
Der kan være flere måder at gøre det på - den måde du foreslår lyder som den helt rigtige, et mindre alternativ (hvis der ikke kræves så meget statistik etc) kunne bare være to kolonner på det objekt der skal rates; en kolonne med alle rating-point lagt sammen og en med antallet af ratings - så kan du også dividere på de to tal.
Avatar billede aburami Nybegynder
22. marts 2010 - 10:01 #2
Ja okay, jeg kan godt se din metode er lidt mere enkel.
Men hvis nu jeg bruger en AjaxRatingControl, hvordan gør jeg så sådan at når man trykker at det så bliver lagt over i databasen?
Avatar billede keysersoze Guru
22. marts 2010 - 10:16 #3
"min" metode har nogle fordele - men også nogle ulemper, det er fx ret svært at slette en værdi eller opdage misbrug.

Der ligger højst sandsynligt en event som fanger værdi-skift på rating-kontrollen - den må du kunne bruge. Kontrollen vil så tilsvarende have en property med den satte værdi - når de ting er fundet er det bare at gemme.
Avatar billede aburami Nybegynder
22. marts 2010 - 10:31 #4
Ja okay det kan jeg godt.. Men det kan man vil så altid arbejde videre på..

Okay, jamen det vil jeg da lige prøve at hoppe ud i så, jeg vender tilbage når jeg river mig selv i håret igen :-).. thanks
Avatar billede aburami Nybegynder
22. marts 2010 - 10:38 #5
Ved du hvilken SQL sætning man skal bruge for at få divideret de to kolonner med hinanden? Og sådan at de bliver lagt ind i databasen :-)?
Avatar billede keysersoze Guru
22. marts 2010 - 11:02 #6
jeg ville umiddelbart lade min business-logik håndtere divideringen - men ellers er det nok noget "...(kolonne1/kolonne2) AS yourvalue..." lidt afhængig af database.

insert er sikkert noget "insert into tabel set kolonne1 = kolonne1 + 5, kolonne2 = kolonne2 + 1 where id = 575"