Avatar billede jojossdk Nybegynder
02. marts 2010 - 21:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Microsoft small business server 2003 og licenser

Hej

vi er et mindre firma der har 40 ansatte.
vi vil skifte til microsoft server

vi har kigget på SBS 2003 fordi det er billigt at skaffe en ældre udgave og fordi vi få licens til outlook med.

vi har fået fat i en SBS 2003 standard version med server licens.

nu skal vi så ud og have licenser til brugerne.

efter lidt søgende fandt jeg dette:
http://www.titandata.dk/login.php?config=config.inc.php&act=startup&caller=trans&art_id=213454&ti=296818&link=Pricerunner

20 stk licenser til ca 1400 kr. og det virker ret billigt

men der står det er "MS Windows Small Business Server User CAL 2003 Transition Pack"

hvad vil det sige at det er "Transition pack"?
og vil vi kunne bruge den sammen med vores sbs

pt. har vi kun 5 cal

håber i kan hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2010 - 22:22 #1
Det betyder at i kan konverterer eksisterende licenser til alm microsoft licenser.

en SBS CAL består af 1 standard CAL (til server forbindelsen) 1 Exchange CAL (til Exchange forbindelsen) og i premium edition 1 SQL CAL (til SQL forbindelsen)

ved at købe en transition pack CAL får du "overført" dine SBS CAL til almindelige licenser som du kan fortsætte med at benytte.
Alternativet var at du skulle investerer i nye CAL efter at du havde lavet "Transition" på din SBS server.

MEN det er jo ikke tilfældet her, du ønsker SBS CAL til dine klienter.
Kort svar, du må ikke købe en Transition CAL da det ikke opfylder dit behov.
Desuden bør du overveje hvordan du regner dit behov for CAL'er ud.
Arbejder i eksempelvis i 2 eller 3 holds skift i en fabrik eller ligende kan du benytte device CAL i stedet for User CAL.

De fleste CAL hedder idag SBS 2008 (microsoft gider ikke have for mange CAL på markedet, men de er bagudkompatible)

eksempelvis er der en her. http://www.getmore.dk/køb-microsoft-windows-server-2008-billig/operativsystem/r18-02926_101521_p.html

Hvis i skal have assistance er i velkomne til at kontakte mig, selvom det lyder til at du har styr på det. :O)
Avatar billede jojossdk Nybegynder
02. marts 2010 - 22:52 #2
ok, mange tak for forklaringen.

tror jeg har fundet et bedre tilbud:
http://cgi.ebay.com/Windows-2003-Small-Business-Server-20-CAL-License-SBS_W0QQitemZ320494485552QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item4a9ef5c030

de licenser skalle da virkee, IKKE?

og mange tak for tilbud med din assistance.
den kan jeg nok bruge.

skriv et svar så du kan få point
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2010 - 23:12 #3
Svar.
Lige sidste info, vær MEGET opmærksom når du køber licenser på EBAY.
Personligt ville jeg ikke gøre det, der er masser af hustlere der forsøger at tjene lette penge.
Avatar billede jojossdk Nybegynder
02. marts 2010 - 23:43 #4
ok tak

men vil de licenser passe?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2010 - 06:08 #5
Ja det er de rigtige.
Avatar billede hnielsen3 Nybegynder
25. maj 2010 - 17:41 #6
Hejsa -
Jeg synes I skal overveje SBS 2008 og virtualisering. Det vil være en billigere og bedre løsning.

Henrik
PC-Fagmanden