Avatar billede stenovitz Praktikant
02. marts 2010 - 11:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

At slå alfabetisk sortering fra i IE?

Hejsa

Ja, det er et problem, der har irriteret mig i årevis. Jeg har en stor række links, en del til webbaserede programmer i mine favoritter i Internet Explorer. Både grupperede i undermapper og direkte links. De ligger i taglinien, så de er let at gå til. Jeg har flere hundrede links og naturligvis nogle primære, som jeg gerne vil have til rådighed direkte på taglinien.

Men så er det ofte, at Internet Explorer pludselig bestemmer sig for, at alle favoritter skal stå I ALFABETISK rækkefølge! Og så har vi balladen igen. Kan man slå denne automatiske sortering helt fra? Altså på samme måde som i andre browsere?

PS: Jeg er desværre tvunget til at bruge IE på arbejdet, ellers bruger jeg Chrome og FF3, så jeg er ude om disse problemer på hjemmefronten.
Avatar billede Vandreren Novice
02. marts 2010 - 15:17 #1
Hver favorit i IE er en selvstændig .url-fil. I FF er hele samlingen af bookmarks én html-fil. Det betyder at man i FF fuldstændig selv kan bestemme rækkefølgen, mens en ikke-alfabetisk rækkefølge i IE er ret midlertidig.

Alfabetisk sortering er standard, og der skal ikke meget til, før sorteringen nulstilles til standard. Det kan være en oprydning i Registry eller at IE afsluttes uden at programmet lukker korrekt ned. Det er hvad du selv beskriver som noget, der sker pludseligt.

Mit svar er derfor, at det sandsynligvist ikke er muligt at undgå alfabetisk sortering af favoritterne i IE.

Lad mig hellere anbefale dig en anden mulighed: Der er en hel del tegn, man kan indsætte som første bogstav i et filnavn, for at få filen til at ligge før a: Tallene (0-9) og specieltegn (_ - + @). Desuden er der tegn, som vil få filen til at ligge efter z (eller efter å på dansk), fx. de græske bogstaver, af hvilke iota blot giver en lille lodret streg i filnavnet med standardfont i Windows.

Hvis man bruger de tegn, kan man udnytte den alfabetiske sortering i IE og Windows, i stedet for at forsøge at undgå eller modvirke den - for det kan man ikke gøre en gang for alle, og hvis man flytter filerne til en anden PC, så kan man begynde forfra med at sortere.
Avatar billede stenovitz Praktikant
27. februar 2011 - 14:56 #2
Ok ja, det var det jeg regnede med. Den Microsoft-ugennemtænkte-løsning :-/ Men nu ved jeg da, hvor jeg står, og dine råd med specialtegn har jeg fulgt.

PS: håber mine points kom med til dig ved dette svar, ellers må du lige kaste et svar igen.
Avatar billede Vandreren Novice
27. februar 2011 - 15:02 #3
Svar.