Avatar billede newyork Nybegynder
01. marts 2010 - 18:17 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken router til fibernet?

Hej.

Min forening står for at skulle skifte fra fullrate til DONG fibernet. Pt ser vores opsætning sådan ud: Vi har én fast IP-adresse, som bliver delt ved hjælp af en ZyXEL Prestige 2602r-61 router, og bagefter sender routeren forbindelsen videre ud til vores AT-8848 switch (48 ports).

Fullrate er desværre blevet for langsom, og derfor har vi besluttet os for at køre vores internet igennem en fibernetforbindelse (100/10). Opsætningen bliver selvfølgelig noget af det samme, men da vi skal aflevere vores ZyXEL router tilbage til Fullrate, er vi nødt til at anskaffe os en ny router. Derfor er mit spørgsmål følgende:

Hvilken router skal vi anskaffe os? Det behøver vel nødvendigvis ikke være noget fancy? Vi skal bare have en router som kan fordele vores faste IP-adresse
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
01. marts 2010 - 19:44 #1
levere dong ikke en når i bestiller hos dem?
02. marts 2010 - 00:02 #2
Jeg ville også undersøge om DONG levere en router med!

Er aftalen så overgået til TDC? eller er det stadig DONG som I skal afregne med?

Hvis de ikke levere en med ville jeg kikke på en Cisco, HP, D-Link, ZYXEL eller en anden kvalitets router. Jeg vil tro at prisen er omkring 5.000+. Det andet problem er at finde en som sikre stabilitet og høj hastighed med throughput på mindst 110 Mbit. Det du skal kikke efter er "SPI Firewall Throughput" eller lignede, det er oplysninger som er tilgængelig hos de store producenter.

Eks.
ZYXEL USG 300 Unified Security Gateway Appliance for 50-75 users
Performance and Capacity

- SPI Firewall Throughput: 200Mbps
- IPSec VPN (AES) Throughput: 100Mbps
- Maximum Concurrent NAT Sessions: 60,000
- Maximum IPSec VPN Tunnels: 200
- Maximum SSL VPN Tunnels: 10
- New Session Rate: 2,000 (sessions/sec)

En anden mulighed er at sikre båndbredden med styring, da I har valgt en asymmetrisk derfor kan I måske få problemer med upload hastigheden, hvis det er tilfældet vil nogle få hurtig hastighed og andre lav hastighed også selvom at I har opgarderet. Download er afhæng af upload.

Jeg syntes også I bør overveje denne router fra SmartShare, men den er selvfølgelig I den dyre ende af skalaen, den giver jer både overblik og sikre jer stabilt internet.

http://eldesign.dk/pdf/ElDesign-SmartShare-Boligforeninger.pdf
Avatar billede newyork Nybegynder
02. marts 2010 - 07:38 #3
Tak for det Martin. Skal lige have undersøgt om DONG levere en router og så vender jeg tilbage.
Avatar billede newyork Nybegynder
04. marts 2010 - 14:47 #4
Så har jeg undersøgt det, og DONG leverer ikke en router. Det eneste man får fra dem er en fiberbox Packetfront CPS279SFli. Så jeg skal altså have en router. Kan man ikke bare købe en billig router eller skal man ud og investere i noget af det Martin anbefaler hvis hastigheden er 100 Mbit? Den vi har fra Fullrate er bare en lille billig fætter.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
04. marts 2010 - 18:22 #5
du kan desværre ikke "bare" købe en billig router, de billige routere kan slet ikke håndtere så store data mængder for at få det meste ud af din forbindelse kræver det en ordenlig router :)
Avatar billede newyork Nybegynder
04. marts 2010 - 18:27 #6
Okay.. Men selvom vi anskaffer os en god router, så skal vi vel stadigvæk bruge vores switch?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
05. marts 2010 - 16:29 #7
hvis i har brug for 48 porte så ja :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
05. marts 2010 - 16:40 #8
den burde ihvertfald kunne håndtere disse datamængder.
Avatar billede newyork Nybegynder
06. marts 2010 - 14:01 #9
Okay. Så selvom vores switch er ved at være nogle år, så kan vi godt bruge den? Den skal ikke kunne noget bestemt som man kan sige vores router skal?

Ellers er jeg vist ved snart at være klar til at undersøge markedet.

Jeg vil give Martin ret i at en SmartShare router ville være helt optimalt for os, men løsningen er desværre lidt for dyr
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
07. marts 2010 - 19:24 #10
det skulle du gerne kunne :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
25. marts 2010 - 08:23 #11
Noget nyt i denne sag? :)
Avatar billede newyork Nybegynder
03. april 2010 - 22:54 #12
Nej desværre. Økonomien i min forening er pt ikke til noget nyt udstyr så vi må fortsætte med vores gamle installation. En skam - men sådan er det nok bare i disse krisetider :)

Dog skal I ikke snydes for nogle points, for jeg syntes bestemt, at jeg fik nogle kvalificerede svar. Vil MathiasDue og MartinLohse-ElDesign ikke smide et svar, og så skal jeg fordele points på den mest retfærdige måde.

Tak for hjælpen
06. april 2010 - 10:31 #13
Det var ærgerligt, men du må gerne ved lejlighed sende oplysninger om DONG FIBER pris til mig hvis du havde mulighed for det.

Fiberforbindelsen får I vel alligevel?
Avatar billede hvs Nybegynder
07. maj 2010 - 11:15 #14
Cisco RV082 Dual WAN VPN Router

Pris Ca. 2.050,00dkk set på EDBPRISER.DK

Den har alle de funktioner som skal til, VPN, VLAN etc. og meget mere.

NAT throughput
200 Mbps

IPsec throughput
97 Mbps

http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/routers/ps9923/ps9926/data_sheet_c78-501227.html
Avatar billede hvs Nybegynder
07. maj 2010 - 11:26 #15
Hej

Lidt teknik for denne Cisco RV082 Dual WAN VPN Router

Disse tal er reelle data transport hastighed (Transfer Rate), for denne Router, Altså filen der bliver flyttet fra en destination til en anden destination.

Transfer Rate (Mbps)

WAN - LAN    19.8 Mbps

LAN - WAN    22.2 Mbps

Der ser lidt underligt ud, med det er fordi denne Router har 2 WAN forbindelser, og disse kan sættes sådan sammen, at de giver en samlede "linje/link" hastighed på næsten 200 Mbps. Så hvis man "kun" har 1 x 100/10 skal disse tal halveres.
Avatar billede newyork Nybegynder
07. maj 2010 - 22:25 #16
Super. Tak for det HVS. Det vil jeg tage med i vores overvejelser. Og tak endnu engang til alle dem som har deltaget i denne tråd