Avatar billede ih1985 Nybegynder
26. februar 2010 - 11:04 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kriterium Ignorer celler "ikke tilgængelig"

God dag,

vi har et problem.

Vi ønsker at bestemme middelværdien for celler i R2 til R500, som er resultat af en formel
=HVIS(($G41>3)*($G41<=M$9);D41;IKKE.TILGÆNGELIG()) .
og som returneres enten som et tal (hvis kriterierne er opfyldt) eller som "ikke tilgængeligt"´, hvis kriteriet ikke opfyldes.

Problemet er, at cellerne med "Ikke tilgængeligt" ikke skal tages med i vores næste formel, som skal bestemme gennemsnittet:

MIDDEL.HVISER(R$2:R$500;$C$2:$C$500;"Normal operation";$J$2:$J$500;82009)

Vi ved ikke, hvordan vi kan formulere et yderligere kriterium, der definerer i MIDDEL.HVISER-formlen, at cellerne med ikke tilgængelig skal udelades af udregning og kun tallene skal inddrages.

Mange tak på forhånd
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2010 - 13:46 #1
Kan du ikke prøve at forklare hvad det er du ønsker her:
MIDDEL.HVISER(R$2:R$500;$C$2:$C$500;"Normal operation";$J$2:$J$500;82009)

R2:R500 er vel det område der danner grundlag for MIDDEL-beregningen?
C2:C500, criteria_range1, men hvad er kriteriet?
Tredje argument i din formel: "Normal operation". Tredje argument ifølge Excels normale syntaks er "criteria_range2".

Jeg er ikke med på, hvad det er du vil.

Hans
Avatar billede ih1985 Nybegynder
01. marts 2010 - 20:01 #2
Tak vi fandt udaf det :) syntes bare vi havde lavet det samme, men der var en tast fejl