Avatar billede leandernielsen Nybegynder
24. februar 2010 - 08:33 Der er 3 kommentarer

Sumproduct med IF

Hej Eksperter,

Jeg har et excel ark med et dataark hvorfra data skal hentes til et præsentationsark.

I præsentationsarket er der to celler. I den første skal man vælge en rute, mens man i den anden kan vælge en produktkategori eller lade feltet være blankt.

Problemet er vedr. celle 2. Jeg har forsøgt mig med denne sumproduct formel, men jeg kan ikke få det til at fungere.

=SUMPRODUCT((Data!$B$2:$B$30000=$M$4)*(IF(M6<>"";Data!$E$2:$E$30000=$M$6;1))*(Data!$I$2:$I$30000))

Er der nogle ideer?

PFT,
Leandernielsen
24. februar 2010 - 08:42 #1
Du kan ikke benytte IF() i SUMPRODUCT().
Avatar billede leandernielsen Nybegynder
24. februar 2010 - 08:48 #2
Ærgerligt....

Er der andre muligheder??
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2010 - 09:55 #3
Jeg læser din formel sådan, at det du ønsker er, at der returneres samme værdi (baseret på de anførte kriterier) uanset om celle M6 er blank eller ej. Hvis det er korrekt forstået, så prøv med:

=SUMPRODUCT((Data!$B$2:$B$20=$M$4)*((M6<>"")*(Data!$E$2:$E$20=$M$6)+(M6="")*(ROW(2:20)^0))*(Data!$I$2:$I$20))

(hvor jeg af testhensyn har erstattet række 30.000 med række 20)

Hvis jeg har misforstået, så har jeg brug for tydeligere forklaring for at kunne hjælpe.

Hans