Avatar billede MrLund Nybegynder
14. februar 2010 - 12:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

flest taqs

Jeg har en blog, hvor jeg ved hvert indlæg skriver nogle taqs.

mine taqs gemmes i feltet "taq" og kan se sådan her ud

"banan, æble, pære, høne"

Jeg skal lave en SQL sætning som udskriver de 20 hyppiste taqs i tilfældig rækkefølge.

Jeg har forsøgt mig med DISTINCT - men den tager ikke høje for min kommaseperaret opdeling.

Hvordan løser jeg mon dette her bedst?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. februar 2010 - 12:31 #1
du har en tabel med data - herunder et autonummereret id-felt.
lav en ny tabel med
id (autonummereret - bruges ikke)
tag (tekst - et enkelt ord)
ref-id (link til data-id)

så kan du lave din top-liste.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. februar 2010 - 13:58 #2
Det Claes siger, er at du har en dårlig databasestruktur, som overtræder 1.ste normalform. Det kan man selvfølgelig godt lave, men så kan SQL ikke rigtig hjælpe dig (med visse undtagelse...).

Beholder du det som det er, så lav beregningen igennem din ASP-kode: læs alle felter, split på komma, gem og tæl op fx i et dictinary-object, og derfra udskriv din statistik.
Avatar billede MrLund Nybegynder
14. februar 2010 - 19:00 #3
Okay, det vil jeg gøre så - tænkte bare om der var en lille "nemmere" omvej.. men tak :P

Smid et svar begge 2
Avatar billede claes57 Ekspert
15. februar 2010 - 11:54 #4
behold point - det er dig, der har arbejdet med at normalisere.
Avatar billede MrLund Nybegynder
15. februar 2010 - 18:47 #5
Okay så ;)