Avatar billede krummel Juniormester
31. januar 2010 - 12:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

decimaler mysql heidisql

Jeg har oprettet en tabel INT i heidiSQL (MySQL), men jeg må ikke skrive decimaler. Hvordan får jeg lov til at skrive fx 2,56 (den ændrer det automatisk til 3)?
Avatar billede krummel Juniormester
31. januar 2010 - 12:51 #1
jo okay det var et lidt dumt spørgsmål, da det jo er integer, men hvilken skal man vælge i stedet for INT?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2010 - 13:40 #2
Der er to typer der kan bruges, den ene er float og den anden er decimal.
Forskellen på de to typer er at decimal er mere præcis, men float er hurtigere.
Et lille tip til når der skal vælges: Brug decimal til penge eller lignende tal som kræver nøje præcision.
Avatar billede krummel Juniormester
31. januar 2010 - 13:57 #3
hmm ja, men er det muligt at den kun gemmer decimaler hvis der reelt bliver tastet decimaler fx 73,56. Det ser ud til at den smider 2 decimaler på (,00) selvom jeg taster 73?

Outputtet ser lidt voldsomt ud hvis der er ,00 på alle tal.
Avatar billede krummel Juniormester
31. januar 2010 - 14:11 #4
hvis jeg bruger substr på outputtet, så kan jeg slippe for alle de mange ,00

tak for hjælpen - giv svar
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2010 - 14:14 #5
Jeg er vidst ikke helt med på hvad det er du mener..
Hvis du ikke vil at "tomme" decimaler skal vises når du henter dataen fra din tabel, så bare fjern ".00" når du udskriver dataen?
Decimal-typen i MySQL skal have nogle decimaler, da formatet er sådan.
Sådan er det også for regnearks-programmer som f.eks. Excel, ".00" decimalerne vil altid være der selvom du måske ikke ser dem, men det bare fordi du kan gemme dem væk.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2010 - 14:15 #6
Var så lidt :-)
Her får du et svar.