Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 16:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Computer slukker spontant og vil først tænde igen efter et par min....

Hej eksperter, endnu et "crash" emne.... desværre

Min næsten spritnye (10 måneder) gamle computer er begyndt på et par mærkelige ting.

Først og fremmest er den begyndt at køre langsommere, den er længere tid om at loade fra mine HD, starte op etc.

for det andet er den begyndt spontant at slukke og først tænde igen efter et par min, jeg har selvfølgeligt prøvet at tænde den igen med det samme, men den slukker bare igen.

Problemet opstår på alle tidspunkter, uanset om jeg spiller, hører musik, browser på nettet eller ser HD film.
Der er ikke er fast tidspunkt den gør det på, så det er svært at reproducere.

Jeg har forsøgt med en formatering af windows for at se om det hjalp, hvilket det ikke gjorde, og installering af windows på den anden af mine 2 HD for at se om den ene skulle være gået.

Når jeg mærker på maskinen er den ikke syndelig varm, og dens blæser kører da også.

Maskinen består af:
MBI7 Gigabyte GA-EX58-UD4P
Intel Core i7-940 4x2.93GHz LGA1366 4.8G
CPUK All Scythe Kama Cross Retail
RAM DDR3-1333 Kingston 2GB x6 12 GB ialt
HDS 1500GB Seagate SATAII (1.5TB) 2 stk.
Nvidia GF GTX 295 1792MB PCI-E
CASE SilverStone KL01B-W Black
PSU Corsair TX 750W
Drev Pioneer BDC-202BKBlue-Ray Combo

Jeg håber i kan hjælpe eller henvise til et sted hvor jeg kan få hjælp.

mvh
Felix
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 16:34 #1
Jeg kører forresten Vista 64bit ultimate
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 16:37 #2
Jeg kan også tilføje at den var til service i slutningen af 2009 og fik skiftet den ene hd, pga. samme problem
Avatar billede anders-j Nybegynder
27. januar 2010 - 16:37 #3
Umiddelbart vil jeg sige du skal ha´ udskiftet din PSU..

Se om ikke du kan låne en hurtigt af en kammerat el. lign. og smid den i for at teste, inden du bruger penge på en, og det så ikke er det.. :)

Jeg satser min højre balde på, det er den der er skyld i det.
Avatar billede anders-j Nybegynder
27. januar 2010 - 16:38 #4
Ellers kan jeg da henvise dig til at kigge forbi her, hvis du bor i nærheden af Hillerød.. :)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2010 - 16:38 #5
synderlig varm ok
hent siw standalone og under sensors ligger dine temp

brug den lige først et stykke tid

http://www.gtopala.com/siw-download.html

vi skal lige udelukke at det skyldes varme.
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 16:45 #6
ironisk nok var det også hvad jeg i sin tid mente mht. PSU
Jeg bor desværre på fyn så om jeg skal til Hillerød eller roskilde mht. service er et fedt....

Jeg prøver at hente det program
Avatar billede anders-j Nybegynder
27. januar 2010 - 16:48 #7
Prøv evt. at kør en ram test også..

Kan huske da jeg samlede denne pc, at mit GiGabyte bundkort voldede sindssygt mange problemer, hvor den først brændre rammene af, og da der så kom nye, så røg kortet, men først efter alt var installeret og kørte perfekt, så gjorde den samme nummer, som din gør, men den holdte kun i 1 dag, så røg det bundkort tilbage.
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 17:08 #8
umiddelbar ingen fejl på RAM, men kan godt prøve at lade den stå og teste natten igennem med microsofts lille program.

Hvis det er bundkortet, som er problemet er det bare mærkeligt at det først opstod ca. 9 måneder efter at jeg fik den og ikke næsten med det samme eller?

Mine temp er her, min tråd blev oprettet lige efter at den havde lavet nummeret igen, så der er vel grænser for hvor meget de kan være faldet.

Sensor    Value    Min    Max

ITE IT87
Voltages
CPU VCORE    1.04 V    1.04 V    1.06 V
DDR    1.52 V    1.52 V    1.52 V
+12V    11.97 V    11.90 V    11.97 V
+5V    0.40 V    0.40 V    0.48 V
VIN7    2.19 V    2.18 V    2.19 V
VBAT    3.25 V    3.25 V    3.25 V
Temperatures
TMPIN0    55 °C  (130 °F)    55 °C  (130 °F)    55 °C  (130 °F)
TMPIN1    88 °C  (190 °F)    87 °C  (188 °F)    92 °C  (197 °F)
TMPIN2    70 °C  (157 °F)    69 °C  (156 °F)    70 °C  (157 °F)
Fans
FANIN0    869 RPM    853 RPM    873 RPM
Intel ICH
Intel Core i7 940
Temperatures
Core #0    99 °C  (210 °F)    99 °C  (210 °F)    100 °C  (211 °F)
Core #1    100 °C  (211 °F)    99 °C  (210 °F)    100 °C  (211 °F)
Core #2    95 °C  (202 °F)    94 °C  (201 °F)    100 °C  (211 °F)
Core #3    99 °C  (210 °F)    98 °C  (208 °F)    100 °C  (211 °F)
Powers
Processor    34.17 W    32.69 W    101.55 W
NVIDIA GeForce GTX 295
Temperatures
GPU Core    81 °C  (177 °F)    81 °C  (177 °F)    82 °C  (179 °F)
NVIDIA GeForce GTX 295
Temperatures
GPU Core    80 °C  (175 °F)    79 °C  (174 °F)    80 °C  (175 °F)
ST31500341AS
Temperatures
HDD    59 °C  (138 °F)    59 °C  (138 °F)    60 °C  (139 °F)
ST31500341AS
Temperatures
HDD    61 °C  (141 °F)    61 °C  (141 °F)    62 °C  (143 °F)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2010 - 17:13 #9
din cpu er meget varm
du kan få mine at sammenligne med

http://i47.tinypic.com/33f97ja.jpg

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2010 - 17:15 #10
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 17:17 #11
WOW! ja så må jeg nok hellere prøve at få den store blæser slået til...
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2010 - 17:39 #12
slået til????

hvad mener du

det kan jo også bae være du skal have cpu af og lægge et nyt lag kølepasta på den men den med slået til forstår jeg ikke???

de her ved meget om køling

http://www.coolerkit.dk/cpu_kølere-c-31.html?bgsid=id08jlh1a90ca5k0bv67qt8it7

også til grafikkort

http://www.coolerkit.dk/vga_kølere-c-32.html

som du så lå min temp under graffikkort på 37 grader og det er med rivatuner sat på 25% - hvis jeg sætter den højere kan den måske presses længere ned

hvis det er en spillemaskine du har er det alfa omega at temperaturen er lav ellrs går det ud over ydelse

rivatuner bruges til at styre blæserne på gafikkortet

http://downloads.guru3d.com/RivaTuner-v2.09-download-163.html

m.v.h
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 17:51 #13
Jeg opdagede at de køre folk ved service havde pillet strømmen fra den store blæser ud fra selve kabinettet. Men det kunne da meget vel tænkes at jeg skal få fat i et bedre kølesystem, der er godt nok langt fra 100 grader til 35...
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2010 - 19:23 #14
du har været heldig fordi din cpu kunne være brændt af.

vandkøling kan du jo bruge i den næste pc bare du vælger den samme sokkel eller en af dem den understøtter og så er det jo et lukket system og varmen er smidt ud fra kabinettet.
de store kølere folk køber smider bare varmen rundt i kabinettet

derfor næste gang du skal have ny så pløj imternettet igennem for game pc og hvad der er i dem.

et grafikkort kan blive ekstremt varmt og som jeg viste dig kan man købe musestille blæsere der holder det ned på 37 grader selv efter heftig spilleri.

mit graffikkort er ati 4870x2 fra gigabyte der desværre er født med en utrolig larmende blæser jeg skiftede ud med en fra coolerkit

http://www.coolerkit.dk/arctic_cooling_accelero_xtreme_4870x2-p-1265.html?bgsid=dldpaf4ommuq7otn6op5i0j645

det sværeste var de små mellemlæg der er selvklæbende på begge sider man skal sætte på.

et godt kabinet til hamer pc er fra antec 900 eller 1200 fodri der er et godt airflow i det. det er godt opbygget
her er antec 900 som jeg har

http://www.newegg.com/product/product.aspx?item=n82e16811129021

de 2 blæsere der sidder foran køler harddiskene og smider luft ind i kabinette - foroven sidder der en stor fætter der hviver det ud igen og cpu luft kommer ud bagfra så der er gennemhgang af luften

m.v.h
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
27. januar 2010 - 23:13 #15
ja det må man da sige... så må jeg hellere holde mig til at bruge den i kortere perioder indtil jeg kan få fat i noget mere køling...

mit kabinet er:
http://www.scan.co.uk/Products/Silverstone-Kublai-KL01B-W-Black-Tower-Case-with-Side-Window-aluminium-Door-Front-w-o-PSU

som jo ikke just har den store gennemtræk... du skulle vel ikke tilfældigvis vide hvor man kunne få lavet og monteret en løsning lignende din, bare med et geforce 295 kort? generel hardware osv. er som du måske har bemærket ikke min stærkeste side :)

mange tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2010 - 07:04 #16
der følger en udførlig brugsvejledning med og fine billeder  selv om du ikke har prøvet det før er det ganske let.
læg det hele på et bord så du ikke taber de små dimser på et gulvtæppe

de fleste pc værksteder kan lave det for dig men hvad tager de i timen
det kan laves med en lille smule snilde på 20 minutter så fat i en nørdet kammerat ellers bliver det for dyrt

sagen skulle være løst så jeg lægget et svar du kan acceptere

her kan du se hvordan

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1

m.v.h
Avatar billede geronimo1 Nybegynder
28. januar 2010 - 08:39 #17
jeg takker mange gange endnu engang :)