Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 18:58 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm efter Windows opstart

Når jeg starter min pc, kører alt som vanligt, indtil Windows er startet og man ser skrivebordet. Så snart skrivebordet er visuelt, bliver skærmen sort!
PC'en kører videre, kan jeg høre, men lige meget hvad jeg forsøger, får jeg ikke adgang til mit skrivebord/harddisk/filer.

Jeg er totalt novice, når det drejer sig om disse ting, og desværre kan jeg ikke finde min WindowsXP skive, så er der nogen der ved, om jeg har en chance for at få startet computeren op, så jeg kan få adgang til mine filer?

Mvh Pernille
NB: Jeg understreger mit behov for at et eventuelt svar er "skåret ud i pap"!
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 19:25 #1
Har du evt. ændret på skærm indstillingen / opløsningen ?

Hvis ja, så tryk på F8 under opstart af pc`en og vælg Fejlsikret tilstand.
Når du kommer ind på skrivebordet, så H-klik på det og vælg Egenskaber, klik derefter på faneblad Indstillinger.
Tag fat i skyderen under punktet "skærmopløsning" og sæt den f.eks ned til 800 x 600.
Genstart pc`en i normal tilstand og se om ikke den kører korrekt.
Du kan nu hæve opløsningen op igen, til det du tidligere kørte med.

Hvis du f.eks ikke ved hvad der er ændret osv. så kan du f.eks prøve:
Starte op i fejlsikret tilstand igen og klik på startknappen,
klik på programmer, klik på tilbehør, klik på systemværktøjer, klik på systemgendannelse, marker "Gendan computeren". klik på næste og vælg en "fed" markeret dato, (før problemet opstod) og klik på næste. Den genstarter og gendanner pc`eren.  Når den har gjort det, kommer der en boks, som klikkes OK på.  Det er muligt at fortryde gendannelsen, ved at gå ind i "systemgendannelse" og klik på fortryd sidste gendannelse.
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 19:29 #2
Tusind tak for hurtig og udførlig besvarelse. Jeg tester straks...
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 19:31 #3
Når jeg trykker F8 under opstart, får jeg mulighed for følgende valg: 1st FLOPPY DRIVE, PM-Maxtor 6B200PO og SM-AOPEN DUW1608/ARR.

Er noget af dette "fejlsikret tilstand"?
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 19:39 #4
Nej, hvad hedder din pc ?
Du trukker vel på F8 lige så snart du starter den op ?

Prøv at trykke på F5 istedet, du skulle gerne få en skærm der se således ud:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.php
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 19:50 #5
Hej igen.
Jeg ventede nok for længe med at trykke F8, så jeg gik blot ud af det ovenfor beskrevne skærmbillede og bootede på vanlig vis, og nu starter systemet fint op!

Har ellers prøvet at genstarte et utal af gange her til aften uden held... må jeg vente til imorgen med at tildele dig pointene, så jeg lige kan være sikker på, at jeg ikke havner i samme suppedas, inden jeg lukker tråden?

Mvh Pernille
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 19:52 #6
Pis, nu gik den kold igen, mens jeg var ved at åbne et program. Prøver at starte i fejlsikret tilstand endnu en gang...
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 19:58 #7
Du kan lige prøve dette, når du kører i fejlsikret tilstand.

Klik på Start, Klik på KØR
skriv: sfc /scannow  - OK  (husk mellemrum mellem c og / )
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 20:10 #8
F5 virkede. Jeg har startet op i fejlsikret tilstand og gjort som beskrevet, men det virkede tilsyneladende ikke rigtigt. Jeg er nu ved at forsøge igen, men med valg af en lidt ældre "fed" dato. Jeg formoder, at maskinen selv skal foretage genstart efter gennemført systemgendannelse?

Sidder lige og holder øje med proceslinien til "gendanner filer"...
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 20:14 #9
Så ikke ovenstående besked vedr. KØR-processen. Det andet virker ikke rigtig, så jeg prøver at starte i fejlsikret tilstand igen og gennemføre KØR...
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 20:20 #10
Der sker intet, når jeg gennemfører ovenstående?
Jeg har forsøgt to gange og sikret staveform og mellemrum mellem c og /, men vinduet forsvinder bare og fejlsikret tilstand-skrivebordet vises fortsat...
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 20:36 #11
Starte op i fejlsikret tilstand igen og vælg Aktiver VGA tilstand
Se om den kan holde sig kørende der i længere tid.

Hvis ja, så skal du lige gå i:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor skærmkort oh H-klik på den/de linjer der er der og vælg fjern
Genstart pc`en og lad windows selv finde og installere tingene igen
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 20:56 #12
Hvis det her ender med at lykkes, fortjener du absolut max point for indsatsen. Hvordan ændrer man sit estimat fra medium til høj sværhedsgrad - ved du det?

Jeg har i LANG tid fået (og ignoreret) følgende fejlmedd., når jeg åbner pc'en: "brsvc01a har fundet en fejl og afsluttes. Vi beklager ulejligheden". Aner ikke hvad det betyder, men det er åbenbart en Microsoft ting!
Lige nu har pc'en kørt i ca. 3-5 min. uden problemer. Dog er der et pop-up vindue med følgende besked: CreateDC() Failed. Jeg har klikket OK til dette pop-up vindue... og gennemført nederste del af din seneste besvarelse, efter at VGA tilstanden tilsyneladende godt kunne holde sig kørende i et fint stykke tid (ca. 5 min).

Efter genstarten (ikke i fejlsikret tilstand) skal jeg nu geninstallere skærmkort... bør det ligge på den disk, der kom med selve skærmen??
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 21:05 #13
Jeg tror, at jeg har fået geninstalleret driveren til skærmen, og nu forsøger jeg en helt almindelig og "selvkørende" genstart.... krydser fingre!
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 21:06 #14
Har eller har du en Brother printer installeret / tilkoblet ?

Hvis den spørger efter en driver til Skærmkortet og du ikke har denne på en cd tilhørende pc`en.
Så skal den hentes på pc producentns hjemmeside.
Hvad hedder din pc og model nr?

Du kan IKKE hæve points.
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 21:07 #15
Tilbage til udgangspunktet... skærmen gik i sort lige efter at skrivebordet blev synligt!!
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 21:12 #16
Ja, jeg har en Brother printer installeret, men pc'en fandt og installerede selv den manglende driver på cd'en, så jeg tror ikke, det er årsagen til problematikken (altså printere).

Min pc er en lidt ældre no-name sag købt hos en virksomhed i Jylland... Jeg begynder at indse, at jeg nok skal kontakte en reparatør, der er lidt mere ferm end jeg til dette her... tror du ikke??

Kan jeg starte op i fejlsikret tilstand og alligevel læse mails i Outlook?

/P
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 21:15 #17
Ved du hvad skærmkort/grafikkort der er i den så ?

For evt. at læse mails osv. skal du vælge fejlsikret tilstand med netværk.
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 21:19 #18
Nej desværre, jeg aner ikke, hvilket grafikkort/skærmkort, der er i den...

Jeg har startet i fejlsikret tilstand med netværk, men kan ikke modtage mails. Det bliver mere og mere omfattende/mærkeligt, det her... *SS*
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 21:21 #19
Du kan evt. se grafikkortet her:

Start > KØR
Skriv: dxdiag  - OK
Faneblad skærm - navn / chip-type
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 21:23 #20
Kan den gå på internettet når du kører i "fejlsikret tilstand med netværk" ?
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 21:31 #21
Nej, den kan ikke gå på internettet. Der er simpelhen ikke forbindelse.

Vedr. "Skærm":

Enhed: Producent: I/T, Chip-type: I/T, DAC-type: I/T, Humommelse i alt (ca): I/T, Aktuel skærmtilstand: 1280x1024 (32 bit) (1Hz), Skærm: (her står intet)

Drivere: Hoveddriver: vga.dll, Version: 5.01.2600.0000 (Dansk), Dato: 27-08-2004 13:00:00, WHQL-logo: I/T, Mini-VDD: vga.sys, VDD: I/T, DDI-version: ukendt

DirectDraw Accelerationer er ikke aktive/tilgængelige
Så er der nogle bemærkninger nederst...

Bliver du klogere af denne smøre?
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 21:42 #22
Jeg har en lang kursusdag foran mig imorgen, så jeg er nok nødt til at snart at lukke ned... kan vi prøve at fortsætte "kampen" imorgen, eller bør vi opgive?

/P
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 21:45 #23
Nej jeg blev ikke klogere af den smøre - intet omkring dit grafikkort navn/type.

Det lyder mærkeligt at du ikke kan komme på nettet i den tilstand, måske mere galt en først antaget.

Hvis du kan skaffe en XP cd - i samme udgave som maskinen kører med, så kan du lave nedenstående.
Men tag for en sikkerheds skyl at det back-up du kan først i fejlsikret tilstand, så sker der ikke direkte nogen "katastrofe" hvis du får slettet noget ved en fejl.

Du kan udføre en repair. Du mister ikke noget ved det, blot du lægger mærke til de forskellige punkter og her er det især punkt 4 du skal holde ørene stive og huske at trykke på R.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle windows updates skal lægges ind igen.
Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede klanco Praktikant
25. januar 2010 - 21:53 #24
Fornemt. Jeg forsøger at skaffe en Windows XP disk, så jeg kan gennemføre ovenstående. Jeg køber også en ekstra ekstern harddisk til at gennemføre fuld back-up af alle relevante filer.

Hvad er en bios?

Jeg lukker ned nu, men senest onsdag er jeg tilbage og om under alle omstændigheder er pointene her dine! Vil blot gerne bede dig hænge på lidt endnu, hvis der skulle komme tillægsspørgsmål tll reparationen af XP... er det okay?

G'nat
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2010 - 21:56 #25
Fint nok

Bios kan vi vende tilbage til, såfremt den ikke kan starte installationen op fra cd-drevet.
Du skal starte maskinen op med XP cd`en i drevet.
Avatar billede klanco Praktikant
27. januar 2010 - 17:49 #26
Hej igen haverslev

Jeg har desværre ikke haft held med at lokalisere en XP-cd. Istedet har jeg købt en ekstern harddrive og kopieret alle mine grafiske filer (arbejde). Jeg nåede også at få fontene ud.

Hele eftermiddagen har jeg afskrevet mailadresser manuelt til min bærbare, idet jeg ikke aner, hvordan man kopierer dem (hvis man kan det). Desværre gik skærmen så pludselige "rigtig" i sort. Det vil sige, at der er lys i den lille grønne knap på fronten af skærmen, men den er fuldstændig død. Jeg kan ikke "koldstarte" den - der sker simpelthen ingenting.

Jeg tænker derfor, at der ikke er så meget mere at gøre, så jeg tildeler dig pointene, og så lukker jeg tråden. Er du ikke enig i dette?

Med venlig hilsen
Pernille
Avatar billede klanco Praktikant
27. januar 2010 - 22:14 #27
Jeg kan ikke rigtig få det tidligere svar til at virke... vil du lægge et nyt, så jeg kan tildele pointene?
Avatar billede haverslev Novice
28. januar 2010 - 08:09 #28
Umiddelbart vil jeg sig, at grafikkortet er stået af :-)
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3