Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 14:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Grafik med forkerte farver

Jeg ved godt, at der er en vis farveforskel fra skærm til print, men hvis jeg arbejder i working cmyk og bruger pantone solid to process, så blir min udskrift af lilla farver, bordeaux, altså mere rødlig end lilla.

Hvad gør jeg forkert ?

Jeg har prøvet at udskrive side 11 (med purple) fra http://www.toptryk.dk/Default.aspx?ID=1287 (øverste link) og der er farven rigtig.

Kan I hjælpe mig ?
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 15:02 #1
Hvad sker der hvis du konverterer Pantone-farven til deres respektive CMYK-værdier?
En del af problematiken kunne være printerens håndtering af Pantone-farver og dens interne konvertering til CMYK.
Der er dog - som du sikkert ved - mange potentielle årsager til forskelen. Printerens formåen er blot en af en lang række mulige fejlkilder.

Pdf'ens indhold ledte mig i den retning, da den ikke som sådan indeholder Pantone-angivelser men udelukkende deres CMYK-angivelser.
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 15:20 #2
Du mener:
C:38, M:88, Y:0, K:0

...men kommer lige til at tænke på, om ikke jeg er lidt dum til det her - jeg gemmer nemlig som en .jpg fil - så kan man vel ikke regne med farverne - eller hvad ???
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 15:33 #3
Noget i den stil ja.
CMYK-værdien bør stå angivet på din Solid to Process-vifte ud for hver af de farver der kan genskabes via CMYK. De der ikke kan trykkes ved hjælp af 4-farvet bør være angivet specielt.

Du bør uden de store problemer kunne regne med farverne i en .jpg-fil.
Årsagen til at man ikke traditionelt anbefaler en .jpg-fil til tryk er på grund af dens ødelæggende komprimering.
Via en .tif med lzw eller zip komprimering bør du opnå en næsten tilsvarende komprimering - af den ikke-ødelæggende slags.
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 15:47 #4
Jeg har faktisk prøvet med tif - både med og uden komprimering - uden resultat...
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 15:56 #5
Filformatet har i grove træk ingen betydning for farvehåndteringen.
Filformatet bestemmer udelukkende om du har en ødelæggende eller ikke-ødelæggende komprimering af dit materiale.
Det vigtige pt. er stadigvæk angivelserne af farverne og dernæst printerens håndtering af de farver.
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 16:06 #6
Ok

Så blev jeg så "klog" ;D

Ved ikke om vi kommer det nærmere ?
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 16:29 #7
Nærmere en løsning?
Det afhænger jo helt af hvad dine resultater med Pantone kontra CMYK-angivelser viste.
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 18:19 #8
Undskyld fraværet (fik gæster)

Jo, lidt klogere blev jeg da, men en løsning på problemet har ikke vist sig, selv om jeg har prøvet,hvad du foreslog...

Træls...
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 18:33 #9
Hvis du ikke kan se en farveforskel på f.eks. 2 felter i henholdsvis reel Pantone og selvsamme Pantone-farve angivet med dets CMYK-værdier, så må problemet være et andet sted.

Hvilken farve sammenligner du printet med? En On-screen variant af Pantone-farven eller en fra Pantone-viften?
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 18:45 #10
Nu er det sort snak for mig - så fejlen er sikkert min

Har du mulighed for at skære det ud i pap ;D
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 18:47 #11
"reel Pantone og selvsamme Pantone-farve angivet med dets CMYK-værdier"

...forstår ikke hvad du mener ?
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 18:52 #12
Lav 2 firkanter. Én med den oprindelige Pantone-farve. Lav så en ekstra med samme Pantone-farve men angiv farven til de angivne CMYK-værdier.
Smid dem ved siden af hinanden og print arket. Er de ens? Hvilken er mest korrekt?
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 19:05 #13
Ja de er ens - desværre
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 19:20 #14
Det var også forventet.

Hvad sammenligner du den printede farve med? Farven på din skærm eller en Pantone-vifte?
Er printeren kalibreret? Er skærmen kalibreret? Er dine programmer indstillet til en fælles standard(FOGRA eller lign.)? Forandrer farveværdierne sig ved konvertering til en pdf-fil? Sker der en konvertering af farven fra f.eks. pdf-filen til det endelige print?
Det er bare nogle af spørgsmålene.

Sidste spørgsmål i rækken - skal du selv printe tryksagen på printeren eller skal den til en ekstern printer/trykker?
Du kan nemlig bruge ufatteligt lang tid(og muligvis penge) på noget som reelt set er unødvendigt, hvis det alligevel skal sendes ud af huset.
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 19:37 #15
Sammenligner - ja bl.a. mine øjne kan se, at det ikke er en lilla farve.
Nej jeg sammenligner ikke med skærmen.
Jeg går lidt efter det print fra toptryk.dk - den er lilla på printet - det ville ikke gøre noget, at min farveprøve fra photoshop ikke helt havde samme farve/nuance, men den er desværre meget langt fra lilla.

Måske er jeg ude på dybt vand - det er til ekstern print ud af huset :/

Jeg synes bare det er mærkeligt, at det kun er lilla jeg har problemer med.
Ved nærmere eftertanke har jeg heller ikke kunnet udskrive lilla tekst i word - så det er vel printeren..
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 20:09 #16
Overordnet set skal man passe på med at "se". Men det er en helt anden snak.

Umiddelbart tror jeg du har ret. Det lyder til at være printeren, som har problemer i den lilla sektor.
I det tilfælde ville jeg alliere mig med en Pantone-vifte, og ja den koster desværre penge, eller alliere mig med en monitor der kan kalibreres korrekt efter en angivet standard.
Så ville du have et bedre udgangspunkt inden du sender til trykkeriet.
Avatar billede sobr Nybegynder
20. januar 2010 - 20:29 #17
Ok prodic - tak for din tålmodighed

Vil du lægge et svar :)

ps: forøvrigt en rigtig god og lærerig hjemmeside du har
Avatar billede prodic Mester
20. januar 2010 - 22:16 #18
Du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak.

Og tak.
Avatar billede sobr Nybegynder
21. januar 2010 - 08:00 #19
Jeg synes ellers du fortjener dem :D

Men så siger jeg endnu engang tak.