18. januar 2010 - 22:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problem med Word som attachment til email.

Jeg arbejder som frivillig for en velfaerdsorganisation (i Belgien) en dag om ugen (eller mere efter behov) for at skaffe mig lidt praktisk erfaring i datalogi.  Jeg har nu problemer med at sende et nyhedsbrev, et word-dokument, ud som attachment til en email.  Jeg sendte det for et par dage siden blandt andet til mig selv.  Da jeg forsoegte at aabne det fik jeg denne besked (min oversaettelse fra hollandsk) "dokumentet Jan2010.doc har foraarsaget en alvorlig fejl sidste gang den blev aabnet.  Vil du gaa videre med at aabne dokumentet?"  Jeg klikkede paa ja, men dokumentet aabnede ikke (timeglasset blev ved at loebe.) Jeg kunne vaelge en knap "vis hjaelp" og der fik jeg en lang smoere der begyndte saaledes (igen min oversaettelse):  "Denne fejl kan forekomme hvis du proever at aabne en fil der af et Microsoft Office-system program er markeret som beskadig eller udelukket.  Ydermere, als det bliver forsoegt at aabne filen, selv hvis filen er gendannet eller repareret, vil denne fejlmelding blive vist, og andre aabne filer eller programmer bliver afbrudt.  Filen staar i listen over udelukkede items fordi den flere gange har foraarsaget en fejl i programmet eller at programmet blev lukket."  Derefter fulgte en anvisning paa hvordan jeg i word (og de andre Microsoft Office produkter) kan finde listen med udelukkede filer og slette dem fra listen.  Det gjorde jeg saa, og resultatet var at jeg ikke laengere faar fejlmelding naar jeg proever at aabne dokumentet men det aabner ikke alligevel.

Andre modtagere af nyhedsbrevet melder om det samme problem.
Jeg tog saa tilbage til organisationen idag og undersoegte word dokumentet men fandt intet forkert dermed.  Jeg sendte det saa igen som attachment til en email, dennegang kun til mig selv.  Da jeg kom hjem gentog det samme sig.  Men der var ogsaa en anden email fra organisationen med et word dokument vedfoejet og det kunne jeg aabne uden problemer.

Baade organisationen og jeg koerer Windowx-XP og Outlook/Office 2007.  Nyhedsbrevet er bevaret som doc for maaske ikke alle modtagere har word2007 (men det word dokument som jeg godt kunne aabne var ogsaa bevaret som doc.)

Har nogen oplevet lignende faenomener eller har raad og vejledning til hvordan jeg skal gribe det an og faa nyhedsbrevet ud?
Avatar billede milter Ekspert
18. januar 2010 - 23:50 #1
Prøv eventuelt at sende dokumentet uden filnavn ved at ændre navnet, altså et dokument med navnet "word.doc" sendes som "word".

Det er lidt besværligt, for modtageren skal så igen omdøbe filen til "word.doc." for at kunne åbne den, men desværre er mange antivirus- og spamfiltre blevet så mistroiske, at de anser mange filtyper for skadelige.
Avatar billede vejmand Juniormester
19. januar 2010 - 04:40 #2
Jeg synes det ville være bedre at konvertere dokumentet til .pdf fil inden du sender nyhedsbrevet.

http://office.microsoft.com/da-dk/word/HA100649921030.aspx
19. januar 2010 - 09:07 #3
milter, jeg tvivler paa at det er doc tilfoejelsen der er problemet fordi jeg har faaet emails med doc bilag fra samme sted hvor jeg sendte mit.  Foroevrigt kan jeg ikke stille krav til modtagerne saa som at maatte omdoebe filer og lignende.

Vejmand, jeg har taenkt paa pdf, men det kraever at alle modtagerne kan laese pdf og det er jeg ikke sikker paa.  Det at sende emails med simple word bilag maa vaere noget der burde kunne lade sig goere, saa jeg har to problemer, det praktiske problem at goere det og det intellektuelle problem at finde ud af hvad der gik galt.

Ikke desto mindre var dit indlaeg nyttigt fordi jeg ikke var opmaerksom paa muligheden for at installere et pdf-conversion tilfoejelse til Word.  Hvis en bruger kommer med et bingosvar er pointsene naturligvis for den bruger.  Hvis ikke saa vil jeg gerne have et svar fra dig.
Avatar billede vejmand Juniormester
19. januar 2010 - 09:16 #4
Jeg forstår godt at du gerne vil have et svar på dit oprindelige spørgsmål.  :-)
Men min erfaring er nu, at der er flere der kan læse .pdf filer end .doc filer.
Og en .pdf fil vises altid ens hos alle modtagere, hvilket ikke altid er tilfældet med .doc filer.

Jeg sender et "Svar", hvis du får et svar på dit oprindelige spørgsmål, så undlader du bare at acceptere mit.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
19. januar 2010 - 09:16 #5
svar....
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2010 - 14:05 #6
@christian.

Jeg forståt selvfølgelig fuldt ud, at det ikke er godt at forlange, modtagerne skal omdøbe filerne.

Men, du leder efter grunden til jeres problemer, og her vil mit forslag være en af metoderne i den udelukkelsesproces, som sådan et stykke arbejde er.

Indeholder .doc-brevene billeder eller er det kun tekst?
20. januar 2010 - 14:48 #7
milter, du foreslaar at jeg, for at prove at snaevre problemet ind, sender emailen med word attachmentet uden doc.  Jeg skal sende det paa den maade til mig selv (alene) her og nu.

Jeg forstod at du foreslog at jeg skulle sende det 'live' uden doc til alle de der skulle modtage nyhedsbrevet.  Det tror jeg ikke er vejen frem.

Hvad jeg har gjort idag, paa centeret i Antwerpen, er at jeg har skrevet et nyt nyhedsbrev (med det samme indhold) som docx og som pdf.  En af modtagerne er mig hvor jeg bor.  Jeg haaber meget at i mindste en af versionerne kan aabnes, og saa har jeg faet det ud, men uden at vide hvad det oprindelige problem var saa jeg kan undgaa det i fremtiden.  Jeg skal berette om nogle timer hvad der er sket med det oprindelige doc document.
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2010 - 15:03 #8
Når du sender nyhedsbrevene som .docx, kan du løbe ind i andre problemer, men det er du måske klar over?

Kig på linket herunder:

http://www.ghacks.net/2007/12/10/ways-to-open-office-docx-documents/
21. januar 2010 - 10:12 #9
Milter, jeg glemte at komme tilbage her.  Jeg sendte, fra centeret, emailen med Jan2010.doc attachmenten men uden endelsen doc.  Hjemme kopierede jeg den attachment til skrivebordet, omdoebte den til nieuwsbrief.doc og kunne saa aabne den.  Hvis jeg kalder den Jan2010.doc faar jeg stadig fejl.  Jeg antager at Microsoft af den ene eller anden grund saa sig skaevt paa filnavnet Jan2010.doc og listede den som farlig og nu kan jeg ikke slette den liste.

Og saa gjorde jeg, som sagt, det at jeg sendte nyhedsbrevet til alle, med en nyskreven tekst, nyt navn, og i to nye formater docx og pdf.  Jeg haaber saa at modtagerne enten har Office 2007 eller kan laese pdf.

Men der er noget maerkeligt alligevel jeg skal have fundet ud af.  Da jeg ville aabne de nye formater fik jeg en besked om at jeg skulle kontakte centeret for information.  Jeg klikkede paa beskedden, og saa kunne jeg aabne.  Det maa have noget at goere med den maade centeret har sat deres email op.  Hvor email i Belgien tit bruger skynet eller tiscali, saasom abc@skynet.be, saa synes centeret at vaere sin egen "provider" kinderwerking@kauwenberg.be.  Det er en aftale med det belgiske telefonnet Belgacom (som ogsaa staar for skynet.)  Jeg maa have undersoegt den aftale og setop for at komme videre.
Avatar billede milter Ekspert
21. januar 2010 - 13:47 #10
Mange, (måske alle) antivirusprogrammer har en eller anden form for beskyttelse mod makroer i MS Word. Hvis dit antivirusprogram laver en log over hændelser, herunder også formodede trusler, som det har reageret på, så kan du måske finde den "mistænkelige" attachment i den log.

Og i den forbindelse, for lige at vende tilbage til et tidligere spørgsmål: Indeholder nyhedsbrevene kun tekst eller er der også billeder og andet materiale?
21. januar 2010 - 14:03 #11
Aha - fingrene var allerede i position til at skrive "kun tekst," men der sidder faktisk en logo i.  Det var en logo jeg lavede ved at modificere og kombinere to eksisterende logos lavet i Microsoft paint jeg fandt paa computeren men som jeg ikke kender ophavet til.  Gad vide om det er den/de logo(er) der skyldes at den fil jeg kunne aabne refererede mig til at spoerge centeret og som resulterede i at blokkere den anden fil.  Naar jeg er tilbage paa centeret mandag skal jeg proeve at sende word documenter som .doc og .docx men uden logo og se om det gaar godt.
Avatar billede milter Ekspert
21. januar 2010 - 14:29 #12
Jeg ser med spænding frem til resultatet :-)