Avatar billede anette9210 Nybegynder
18. januar 2010 - 12:25 Der er 6 kommentarer

Hjemmelavede figurer i Word

Hej
Er der nogen der kan oplyse mig, om det er muligt selv at fremstille figurer i Word, som man kan udfylde med billeder eller farver. Eller om de kan hentes nogle steder fra nettet.
Jeg er godt klar over, at der ligger et lille udvalg i Word, men jeg vil gerne have lidt flere muligheder.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. januar 2010 - 12:35 #1
Hvilken version af Word?
Mener du, at du gerne vil lave en ydre form (f.eks. en cirkel eller en anden figur), som du kan fylde ud med et billede eller en baggrundsfarve?
Avatar billede anette9210 Nybegynder
18. januar 2010 - 13:42 #2
Jeg bruger 2007. Og ja, det er f.eks. en cirkel eller anden form end lige dem, som ligger i word, som jeg gerne vil kunne lave selv og fylde ud med billede eller baggrundsfarve
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. januar 2010 - 14:10 #3
Vælg fanen Indsæt > Figurer. Vælg en figur, som er "lukket" (rektangel, ellipse, sekskant osv.). Tegn figuren.

Højreklik nu på figuren og vælg "Formater autofigur".
På fanen "Farver og streger" i dialogboksen "Formater autofigur" kan du under Fyld i listen Farve vælge en fyldfarve.

For at indsætte et billede: Klik på "Effekter" ved siden af "Farve". På fanen "Billede" i dialogboksen "Effekter" kan du vælge et billede. Det valgte billede vil automatisk blive beskåret af figuren, så det får figurens form.
Avatar billede anette9210 Nybegynder
18. januar 2010 - 19:20 #4
Det du har forklaret, ved jeg godt. Det jeg efterlyser er, om man kan lave nogle helt andre figurer end dem man finder under "indsæt figurer".
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. januar 2010 - 20:33 #5
Som skrevet kan du bruge en lukket autofigur. En sådan kan du også tegne frit med en af de tre varianter længst til højre under streger (stadig under Indsæt > Figurer). Du kan lukke figuren enten med dobbeltklik eller ved at højreklikke og vælge "Luk figur". Du kan tegne præcis den form, du ønsker (eller rette den bagefter).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. januar 2010 - 20:40 #6
En tilføjelse: hvis du lader en figur være åben (uden at forbinde start og slut), kan du godt stadig fylde den, men fyldet (farve/billede) vil blive afskåret i en ret linje mellem de åbne ender i figuren.